بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تزریق نقدینگی به جیب قطعه‌سازان و جبران تحریم‌ها/ اصلاح نرخ قطعات، در دستور کار خودروسازان

درخواست اصلاح قیمت قطعات خودرو مطرح شده و خودروسازان اصلاح نرخ ارز و اصلاح قیمت قطعات را در دستور کار قرار داده اند.
کد خبر : ۱۹۴۶۵۶
بسته غیرپولی رفع مشکلات قطعه‌سازان / اصلاح نرخ قطعات، در دستور کار خودروسازان

به گزارش بورس نیوز، برخی خریداران خودرو اخیرا از حذف بعضی امکانات خودروهای داخلی در زمان تحویل از جمله قرآن کوچک و جعبه دستمال کاغذی و ایربگ های عقب و... گلایه دارند و ظاهرا همه مشکلات به تحریم گره می خورد. از سوی دیگر گفته می شود قطعه سازان درخواست افزایش نرخ دارند و افزایش نرخ احتمالی قطعات خودرو، چرخه افزایش بهای تمام شده خودرو و درخواست افزایش قیمت خودرو را به حرکت در می آورد.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: از صحت و سقم ادعای حذف بعضی امکانات یا قطعات برخی خودروها اطلاعی ندارم؛ اما تمام مشکلات ناشی از کمبود قطعات خودرو به دلیل تحریم‌ها نیست و بسیاری از قطعه‌سازان اگر نقدینگی کافی در اختیار داشته باشند، می توانند به تولید قطعه پرداخته و مشکلات ناشی از تحریم ها را کاهش دهند. بنابراین اگر خودروهای تولیدی در کشور، نقصی دارند؛ علت این نقص فقط تحریم های امریکا نبوده و بخش زیادی از مشکلات به سبب کمبود نقدینگی و مشکلات داخلی ایجاد شده است. 

وی افزود: البته که حذف بعضی امکانات خودرو (اگر صحت داشته باشد)، کار پسندیده ای نیست؛ ولی خریداران خودرو در زمان تحویل رضایتنامه ای امضا می کنند و چه بسا خریداران به دلیل طولانی تر نشدن زمان تحویل خودرو بعضی نواقص را بپذیرند.

محبی نژاد اضافه کرد: اگر خودروسازان با کمبود قطعه ای مواجه هستند، می توانند با پرداخت پول، قطعه مورد نیاز را خریداری کنند. خودروسازان برای تامین بعضی قطعات مورد نیاز خود، منابع تامین موازی جدید ایجاد کرده اند و از منابع جدید تامین قطعه می کنند؛ چرا که به دلیل عدم پرداخت به موقع پول به قطعه سازان، برخی از شرکت های قطعه سازی زمین گیر شده اند و حالا، خودروسازان دنبال منابع تامین جدید هستند تا آنها را هم در باتلاق کمبود نقدینگی گرفتار کنند.

فشارهای داخلی بیش از فشار تحریم هاست
این فعال صنعت قطعه سازی در ادامه گفت: تحریم های دشمن را می توان مدیریت کرد و تداوم تولید قطعه سازان را تضمین کرد؛ مشروط بر آنکه ارز مورد نیاز صنعت تامین گردد. صنعت قطعه سازی سالانه به ۱ میلیارد دلار ارز نیازمند است تا بتواند تحریم ها را مدیریت کرده و مشکل واردات قطعات خاص را برطرف کند. مشکل اصلی در حال حاضر از سوی سیاست گذاران داخلی است که بر دوش تولیدکنندگان اعمال فشار می کند.

بسته غیر پولی برای رفع مشکلات قطعه سازان
وی در رابطه با اخبار مثبت صنعت گفت: طبق جلساتی که با وزیر صمت داشته ایم و ایشان هم قول مساعدت داده اند، قرار است بخشی از مشکلات صنعت قطعه سازی با روش های غیر پولی مرتفع گردد. این روش ها شامل گشایش LC داخلی، گسترش خرید دین در کل زنجیره تامین، انتقال بدهی دولتی قطعه سازان به خودروسازان و طرف شدن خودروسازان با مشتری نهایی، اصلاح مقررات ارزش افزوده به نوعی که ارزش افزوده زمان فروش خودرو توسط خودروسازان از مشتری وصول شده و به دولت پرداخت شود و... می شود. 

اصلاح نرخ قطعات در دستور کار خودروسازان
محبی نژاد اضافه کرد: همچنین درخواست اصلاح قیمت قطعات خودرو مطرح شده و خودروسازان اصلاح نرخ ارز و اصلاح قیمت قطعات را در دستور کار قرار داده اند.

وی افزود: علاوه بر این، وزیر قول مساعدت در خصوص حذف منابع تامین جدید در موارد غیرضروری را هم داده اند و امیدواریم بسته غیر پولی رفع مشکل بنگاه ها به کاهش مشکلات قطعه سازان کمک کند. اما در هر حال صنعت قطعه سازی نیازمند جریان پول تازه است تا رونق بگیرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر