بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

زنگ خطر کمبود مواد اولیه در صنعت تایر/ واردات با ارز آزاد، علت رشد هزینه های تولید

بلاتکلیفی در تخصیص ارز به صنعت تایر موجب شده بعضی تولیدکنندگان، حجم تولید را کاهش دهند و بعضی تولیدکنندگان بزرگ هم اقدام به واردات مواد اولیه با ارز آزاد می کنند تا خط تولید متوقف نشود.
کد خبر : ۱۹۴۶۷۴
به گزارش بورس نیوز، به رغم فروش قابل قبول تایرسازان در سال جاری، سود قابل قبولی شناسایی نشده و بعضی شرکت های بزرگ تولیدکننده تایر، واردات مواد اولیه با ارز آزاد را علت رشد هزینه های تولید و به دنبال آن، افت سودآوری مطرح می کنند.


مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر در گفت وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت تولیدکنندگان تایر کشور گفت: تولیدکنندگان تایر چند هفته ای است که برای تامین مواد اولیه تمامی انواع تایرهای تولیدی با مشکل مواجه هستند؛ چرا که بانک مرکزی از تخصیص ارز به صنعت تایر خودداری کرده است. این بلاتکلیفی در وضعیت تخصیص ارز، تولید تایر را دچار اختلال کرده است. 

وی افزود: تولیدکنندگان جهت دپوی مواد اولیه تولید تایر برای بلند مدت، محدودیت هایی از جمله کمبود نقدینگی،  افت کیفی برخی مواد اولیه با گذشت زمان و کمبود فضای کافی برای واردات در حجم بالا و... دارند و از این رو، عدم تخصیص به موقع ارز دولتی اثر منفی خود را بر موجودی انبار شرکت ها نمایان کرده و کمبود برخی مواد اولیه، مشهود است. می بایست روند واردات مواد اولیه، مستمر باشد تا تولید هم بدون اختلال صورت بگیرد. بلاتکلیفی در تخصیص ارز به صنعت تایر موجب شده بعضی تولیدکنندگان، حجم تولید را کاهش دهند و بعضی تولیدکنندگان بزرگ هم اقدام به واردات مواد اولیه با ارز آزاد می کنند تا خط تولید متوقف نشود. به هر حال نمی توان تولید را متوقف کرد و هم بازار تایر و هم کارگران کارخانجات تولیدی را دچار تلاطم کرد.

وی در خاتمه تصریح کرد: مشکلات در تخصیص ارز، فقط واردات مواد اولیه را مختل نکرده؛ بلکه اجرای طرح های توسعه ای در شرکت ها را هم با چالش مواجه کرده است. با این شرایط، حتی اگر طرح های توسعه ای مربوط به افزایش ظرفیت صنعت تایر به بهره برداری برسند، برای تامین مواد اولیه مورد نیاز با چالش مواجه می شوند. تداوم این روند و بلاتکلیفی تولیدکنندگان تایر در دریافت ارز دولتی، تولید تایر را وارد حاشیه زیان خواهد کرد و امیدواریم هر چه زودتر تدبیری اندیشیده شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر