بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
آمار رفت‌وآمد نفتکش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت عراق در نیمه نخست ماه اوت امسال به بالاترین حد خود در سه ماه اخیر رسیده است، همچنین به نظر می‌رسد صادرات نفت از غرب آفریقا افزایش یافته است.
کد خبر : ۱۹۴۸۰۵
به گزارش بورس نیوز، پس از آنکه قیمت نفت در ماه جاری میلادی به پایین‌ترین حد خود در هفت ماه اخیر رسید، عربستان با دیگر تولیدکنندگان نفت تماس گرفت تا درباره واکنش‌های احتمالی بحث کند. به نظر نمی‌رسد این کشور کار چندانی پیش برده باشد.

وزارت انرژی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بسیار مهم است که مسئولانه رفتار و تنها به اندازه نیاز بازار، نفت عرضه شود. شاید تلقی شود این بیانیه به معنای پایبندی روسیه به سهمیه تولید خود طبق توافق جهانی کاهش تولید نفت است، اما اینگونه نیست.

روسیه در نیمه نخست ماه اوت امسال روزانه ۱۱ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه نفت تولید کرد که ۱۸۰ هزار بشکه بالاتر از تولید ماه ژوئیه و فراتر از سهمیه تولید روزانه ۱۱ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه این کشور است. اگرچه روسیه در سه ماه گذشته میلادی کمتر از سهمیه خود تولید کرد، تنها دلیل آن کاهش تولید وجود آلودگی در خط لوله صادرات این کشور به اروپا بود. در واقع روسیه در مقایسه با عربستان توانایی بیشتری برای تحمل افت قیمت نفت دارد.

از سوی دیگر، عراق که پس از عربستان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در اوپک است، کمک چندانی به بهبود شرایط کنونی نمی‌کند. آمار رفت‌وآمد نفتکش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت عراق در نیمه نخست ماه اوت امسال به بالاترین حد خود در سه ماه اخیر رسیده است، همچنین به نظر می‌رسد صادرات نفت از غرب آفریقا افزایش یافته است.

عربستان که پیش از این دو برابر تعهد خود تولید نفت را کاهش داده، نشانه‌هایی از عدم تمایل برای تحمل بار کاهش تولید نشان داده است. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، در نشست پیشین اوپک تأکید کرد که این کشور پیش از این به اندازه کافی تولید خود را کاهش داده است.

عربستانی‌ها با اعلام آمادگی برای هرگونه اقدام لازم برای کمک به رشد قیمت نفت، توانستند برای مدت کوتاهی به رشد قیمت‌ها کمک کنند، اما بازسازی بازار از هم‌اکنون از نفس افتاده است و وعده عربستانی‌ها هیچ وقت آن‌طور که برخی گمان می‌کردند، معنادار نبود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر