بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
بررسی‌ها حاکی از آن است که بیشترین رقم بدهی‌های «حتوکا» به اشخاص وابسته است اما؛ این که در فصل اول سال ۹۸ چه اتفاقی در وضعیت بدهی‌ها افتاده، اطلاعات دقیقی در دست نیست.
کد خبر : ۱۹۴۸۰۸

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «حمل و نقل توکا» در سال ۹۸ خود را از دایره زیان انباشته آزاد کرد و ۲۲ میلیارد ریال سود انباشته به بار نشاند.

وابستگان کشنده بار بدهی‌های «حتوکا» / وام‌های این اصفهانی فاصله‌دار شد

نکته جالب توجه که در صورت‌های مالی این شرکت به چشم می‌خورد، نسبت جاری پایین است؛ چرا که در مقابل ۵۷۸ میلیارد ریال بدهی جاری، فقط ۳۳۸ میلیارد ریال دارایی جاری دارد و نسبت جاری را در رقم نامطلوب ۵۹ درصد نگه داشته است.

در ترازنامه «حمل و نقل توکا» ارقام سنگینی در مقابل پرداختنی‌های غیرتجاری قرار گرفته و حتی در ۳ ماهه نخست سال جاری شاهد جهش ۲۴۳ درصدی در این سرفصل هستیم.

وابستگان کشنده بار بدهی‌ها

تحلیل فاصله ساختار بدهی‌های «حتوکا» نشان می‌دهد که نسبت پرداختنی‌های غیرتجاری به کل بدهی‌ها در دوره‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و میانگین سایر شرکت‌های هم گروه بسیار بالاتر است.

در حالی که حدود ۱۰ درصد از کل بدهی‌های گروه به این سرفصل اختصاص یافته، در «حتوکا» به تنهایی سهم ۶۷ درصدی دارد.

بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، از نظر مبلغ پرداختنی‌های غیرتجاری، این شرکت رتبه هفتم گروه حمل و نقل و ارتباطات را از آن خود کرده است.

وابستگان کشنده بار بدهی‌های «حتوکا» / وام‌های این اصفهانی فاصله‌دار شد 

بررسی آخرین صورت‌های مالی که مربوط به پایان اسفند ماه سال ۹۷ می‌شود، بیانگر این است که بیشترین رقم بدهی‌های «حتوکا» به اشخاص وابسته است اما؛ این که در فصل اول سال ۹۸ چه اتفاقی در وضعیت بدهی‌ها افتاده، اطلاعات دقیقی در دست نیست.

تسهیلات مالی فاصله‌دار شد

در حالی که ۱۷ درصد از بدهی‌های گروه را تسهیلات مالی تشکیل می‌دهد، در ساختار «حتوکا» فقط سهم ۵ درصدی دارد. مانده تسهیلات پرداختنی در پایان دوره مالی منتهی به ۳۱/۰۳/۱۳۹۸ مبلغ ۳۰ میلیارد ریال بوده که به دلیل اخذ تسهیلات مالی جدید نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱۳ میلیارد ریال افزایش یافته است. با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده برای درآمدزایی شرکت در سال مالی آتی، احتمال می‌رود مانده تسهیلات شرکت در همین سطح باقی بماند.

وابستگان کشنده بار بدهی‌های «حتوکا» / وام‌های این اصفهانی فاصله‌دار شد 

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، هر زمان که مبلغ وجه نقد افزایش یافته، تسهیلات مالی شرکت نیز کاهش یافته است.

شایان ذکر است که این شرکت حمل و نقل در نظر دارد پروژه‌های در جریان را به اتمام رساند و اقدام به نوسازی ماشین آلات و تجهیزات فرسوده کند که در همین راستا ۴۰ دستگاه کامیون کشنده خریداری شده که قرار است تا پایان شهریور ماه تحویل شرکت شود.

وقتی سن‌ها بالا می‌رود

نکته جالب توجه در ساختار بدهی‌های «حتوکا» رقم نسبتا بالای ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان است که رتبه ۵ را در گروه حمل و نقل را به نام خود ثبت کرده است.

این سرفصل نسبت به کل بدهی‌ها حجم ۸ درصدی دارد و با گروه اختلاف حدود ۷ درصدی با میانگین گروه ساخته است. بالا بودن ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان نشان از پیرتر بودن نیروی انسانی «حتوکا» در مقایسه با میانگین صنعت دارد.

در پایان باید گفت که «حتوکا» بیش از پیش نسبت به پرداخت بدهی‌ها و بهبود نسبت‌های مالی خود اقدام کند. البته باید توجه داشت که کاهش ۶۱ درصدی وجه نقد در ۳ ماهه نخست سال جاری می‌تواند یکی از علل انباشت بدهی‌ها باشد. همین موضوع سبب شده تا شرکت برای تأمین سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز، مجددا دست به دامن بانک‌ها شود.

قدرت خریداران بر فروشندگان چربید

در نظرسنجی اخیر آبسیم پلاس در خصوص معاملات «حتوکا» در بازار سرمایه، ۴۱ درصد موقعیت خرید را انتخاب کردند و ۵۹ درصد دیگر به گزینه فروش رأی دادند.

وابستگان کشنده بار بدهی‌های «حتوکا» / وام‌های این اصفهانی فاصله‌دار شد 

به این ترتیب، معاملات روز شنبه هفته جاری این نماد تا صف خرید پیش رفت و رشد قیمت مطلوبی را رقم زد و شاهد قدرت بالای خریداران بودیم. البته در روز‌های پس از آن نیز سقف قیمتی روز را تجربه کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر