بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
لکه‌ای سفید بر بازار پایه؛

پول هوشمند بر مدار «شرنگی» می‌گردد

اصلاح و کف‌سازی مناسب و محکمی که نماد معاملاتی «شرنگی» در کانال ۷ هزار تومان طی روز‌های گذشته از یک سو و از سویی دیگر، ورود نقدینگی جدید و هوشمند به این سهم، حکایت از آغاز دوباره روند رو به رشد در این نماد بازار پایه‌ای دارد.
کد خبر : ۱۹۴۹۱۶

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شاخص کل بورس تهران بازدهی حدود ۴۳ درصدی را از ابتدای سال تا کنون به ثبت رسانده است. این در حالی است که این روز‌ها با توجه به مواردی همچون پایان فصل مجامع، تعادل و کاهش نرخ ارز و همچنین رکود حاکم بر سایر بازارها، بازار سرمایه نیز به تعادل نسبی رسیده و شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌های مختلف برای تداوم حرکت در مدار صعودی به بهانه و دریافت خبر از حوزه‌های مختلف نیاز دارند.

این در شرایطی است که با وجود موارد اشاره شده، در حال حاضر در برخی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به‌ویژه بازار پایه‌ای‌ها، می‌توان نشانه‌هایی از ارزندگی و تداوم رشد و صعود را متصور بود که از جمله آن‌ها می‌توان به امیدواری و انتظار سهامداران و سرمایه‌گذاران به رشد قیمت سهام شرکت شیمایی رنگی با نماد معاملاتی "شرنگی" اشاره کرد.

این شرکت که طی چند هفته گذشته اصلاح قیمت و کف‌سازی مناسب و محکمی را در کانال ۷ هزار تومان انجام داده است، به تازگی در پی این اتفاقات و با توجه به پتانسیل‌های نهفته در عملکرد خود، شاهد ورود نقدینگی جدید و هوشمند به معاملات آن است که این امر نیز موجب شده تا روند رو به رشد این نماد معاملاتی دوباره از سر گرفته شود.

به باور فعالان بازار سرمایه، کوچک بودن اندازه این شرکت و سهام اندک آن در کنار مواردی همچون سودآوری مناسب و افزایش فروش، این روز‌ها موجب از سرگیری اقبال سرمایه‌گذاران به نماد "شرنگی" شده و این انتظار را در معامله‌گران اینجا کرده است که در روز‌ها و هفته‌های پیش‌رو این رشد تداوم داشته باشد.
این انتظار تا جایی پیش رفته که نقدینگی جدید و پول هوشمندی که این روز‌ها در نماد معاملاتی "شرنگی" فعال است و اقدام به تصاحب سهام این شرکت می‌کند، اهداف ۱۲ و ۱۵ هزار تومان را برای سهام این شرکت نشانه رفته است.

این در حالی است که معامله‌گران و خریداران این روز‌های سهام شرکت شیمیایی شرنگی بر این باورند که ارزندگی سهام و دارایی‌ها و نیز سودآوری این شرکت موجب شده تا سهام «شرنگی» این روز‌ها به یکی از باارزش‌ترین سهم‌ها در بازار سرمایه تبدیل شود؛ ضمن این که سرمایه‌گذاری و خرید سهام این شرکت در قیمت‌های کنونی نیز به نوعی خریداری آینده این شرکت را انجام می‌دهند و آینده‌اش را امروز معامله می‌کنند؛ چرا که علاوه بر نوع تولید و موضوع فعالیت که تا حدودی انحصاری و خاص است، پیش‌بینی‌ها حکایت از سودآوری مناسب در گزارشات شش ماهه شرکت شیمایی رنگی دارند. علاوه بر این، باید به این موارد، افزایش سرمایه سنگین «شرنگی» از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را نیز اضافه کرد که با تایید مدیران این شرکت قرار است اعلام و انجام شود و این موضوع موجب شده تا این روز‌ها نقدینگی جدید با ورود به ماد معاملاتی «شرنگی» آینده این شرکت را از هم اکنون پیش‌خرید کنند.

لکه‌ای سفید بر بازار پایه / گردش پول هوشمند بر مدار «شرنگی» می‌گردد

در مجموع باید گفت در شرایطی این روز‌ها «شرنگی» لقب با ارزش‌ترین سهم تالار شیشه‌ای را از آن خود کرده است که با توجه به گزارشات منتشر نشده، اما سودآور این شرکت و نیز افزایش سرمایه بسیار مناسبی که در انتظار آن است، این روز‌ها در حال تداوم رشد قیمتی خود به دلایل زیرساختی در بازار سهام است و بدون شک سرمایه‌گذاران این روز‌های این نماد معاملاتی، در آینده نزدیک خواهد دید که «شرنگیِ» این روز‌های بازار سهام، «شرنگی» دیگری از لحاظ سودآوری و رشد قیمت برای سرمایه‌گذاران امروز خود خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: افزایش سرمایه از محل‌های مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از مهمترین و قابل توجه‌ترین آن‌ها افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. در این خصوص باید گفت شرکت‌ها اهداف مختلفی را جهت انجام افزایش سرمایه دارند که از آن جمله می‌توان به اصلاح ساختار مالی و افزایش ظرفیت وام‌گیری، تأمین مالی طرح افزایش ظرفیت تولیدی و تأمین مالی پروژه‌های بهینه‌سازی اشاره کرد.

بر این اساس در خصوص افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها باید گفت شرکت‌ها دارایی‌هایی همچون زمین، ساختمان، تجهیزات و تأسیسات را بر طبق الزامات حسابداری در قسمت دارایی‌های غیرجاری (بلندمدت) و به قیمت تمام‌شده خرید، ثبت می‌کنند. در نتیجه، به عنوان مثال، اگر شرکت یک قطعه زمین را در سال ۱۳۷۰ به قیمت ۱۰۰ میلیون ریال خریداری کرده و در حال حاضر نیز مالکیت زمین از آن شرکت است، این قطعه زمین در سال ۱۳۹۷ به قیمت همان ۱۰۰ میلیون ریال در دفاتر ثبت است؛ در حالی که ارزش روز آن ۱۰۰ میلیارد است؛ بنابراین اگر شرکت مزبور به دنبال اجرای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها از طریق به‌روز کردن قیمت زمین باشد بایستی پس از ارزیابی‌های کارشناسی و اخذ تمامی مجوز‌ها در ترازنامه قیمت زمین را به ۱۰۰ میلیارد ریال افزایش داده و مابه‌التفاوت ۱۰۰ میلیارد ریال و ۱۰۰ میلیون ریال را به‌حساب سرمایه منظور کند.

به همین دلیل این موضوع بر ارزش سهام شرکت‌ها اثر مثبت داشته و موجب افزایش ارزش سهام آن‌ها در بازار سرمایه و اقبال سهامداران و معامله‌گران به آن می‌شود.

لکه‌ای سفید بر بازار پایه / گردش پول هوشمند بر مدار «شرنگی» می‌گردد

علاوه بر این، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها راهکاری است که قانون‌گذار در اختیار شرکت‌ها قرار داده تا با اجرای آن مقداری از دارایی‌های بنگاه‌های اقتصادی به روز شود و میزان اعتبار آن‌ها نزد بانک‌ها افزایش یابد. به این ترتیب نظام پولی نیز برای تسهیلات‌دهی به شرکت‌ها ترغیب می‌شود.

همچنین به‌روزرسانی دارایی شرکت‌ها عامل محرکه‌ای است که باعث می‌شود سهام آن‌ها بیشتر از گذشته مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گیرد. این فرآیند ضمن آن که باعث افزایش اعتبار شرکت نزد نظام بانکی می‌شود، سهامداران عمده را نیز برای نگهداری سهام ترغیب کرده، رونق و افزایش گردش مالی در بازار سهام را به همراه دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در پی برگزاری مجمع این شرکت رنگ‌فروش؛

سهامداران "شرنگی" به شور می نشینند

شادکامی سهامداران چرم پوش در ۵ ماهه اول سال؛

پربازده‌ترین‌ها و گران‌ترین‌ها را بشناسید

مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

چالشی سر راه تجدید ارزیابی بیمه

ارسال نظر