بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
به نظر می‌آید که فعالان بازار در معاملات امروز نگاه ویژه‌ای به نتایج جلسه وزیر امورخارجه کشورمان با مسئولین فرانسوی و احتمالا سایر دیدار‌های صورت گرفته با سران کشور‌های جی هفت در فرانسه داشته باشند.
کد خبر : ۱۹۵۰۰۰

نیم نگاه شرکت‌های صادرات محور به نتایج جلسات ظریف

آنچه در معاملات دیروز گذشت:
در معاملات دیروز شاهد دو بخش متفاوت در داد و ستد‌های بازار سرمایه بودیم. در ساعات ابتدایی بازار شاهد افت شاخص کل بودیم. قطع برخی سیستم‌های معاملاتی آنلاین و مشکلات سامانه معاملات را می‌توان یکی از دلایل اصلی افت بازار دانست. همچنین برخی خبر‌ها در خصوص بازگشت شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو منجر به منفی شدن روند قیمتی نماد‌های این گروه بودیم. با این حال در ساعات پایانی معاملات و به خصوص پس از بازگشایی نماد‌های «تاپیکو»، «تاصیکو» و «تیپیکو» شاهد بهبود وضعیت بازار بودیم.

صف‌های فروش گروه خودرویی نیز جمع آوری شد و روند منفی گروه بانکی نیز بهبود یافت. افت شاخص کل در معاملات دیروز به ۷۶۰ واحد رسید و به ۲۶۹ هزار و ۲۲۵ واحد تنزل پیدا کرد.

ارزش معاملات نیز روند مطلوبی داشت و کل ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به بیش از ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسید. بیشترین ارزش معاملات نیز مربوط به نماد‌های وتجارت، وبصادر و البرز بود. شاخص فرابورس نیز با ۲۷ واحد افت به ۳.۵۶۱ واحد رسید.


اخبار سیاسی

سفرغیرمنتظره وزیرامورخارجه کشورمان به فرانسه و حضور در اجلاس جی-۷ به منظور ملاقات با وزیرخارجه فرانسه، مهم‌ترین خبر سیاسی داخلی و بین‌المللی دیروز بوده است. به نظر می‌رسد که برخی توافقات اولیه در خصوص احتمال تعلیق برخی تحریم‌ها از سوی آمریکا در حال انجام است و احتمال اعمال معافیت صادرات نفت کشورمان در ازای اجرای کامل تعهدات هسته‌ای، پیشنهاد فرانسوی‌ها به کشورمان باشد. همین موضوع منجر به کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار دلار شد و در ساعات پایانی دیروز شاهد کاهش قیمت دلار به ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان نیز بودیم. بهای هر سکه طلا نیز به ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان کاهش یافت.

اقتصاد کلان
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به عدم اقبال بخش خصوصی از عرضه شرکت‌های دولتی در بورس و فرابورس، روش‌های جدید برای واگذاری این شرکت‌ها دنبال می‌شود. وی تاکید کرد: سعی می‌کنیم در هیات واگذاری روش‌های متنوع‌تری برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های اقتصادی دولتی استفاده کنیم، از جمله این روش‌ها صندوق‌های قابل معامله بورسی موسوم به ETF‌ها است که شرکت‌های دولتی از آن طریق به بخش خصوصی واگذار شوند.

نیم نگاه شرکت‌های صادرات محور به نتایج جلسات ظریف

در خبری دیگر، رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ گفت:‌لایحه اصلاح قانون تجارت که از زمان دولت اصلاحات به مجلس ارائه شده بود در صحن مجلس بررسی می‌شود و قانون ۸۷ ساله تجارت جدید خواهد شد. به گفته فولادگر لایحه اصلاح قانون ۸۷ ساله تجارت از دوره دولت اصلاحات به مجلس ارائه شد بود که بعد از بررسی‌های فراوان به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون تخصصی مجلس بررسی و تصویب شده بود و برای تائید به شورای نگهبان ارسال شده بود، اما شورای نگهبان ایراد گرفته است که اصلاح قانون تجارت به صورت اصل ۸۵ امکانپذیر نیست.

وی گفت: در حال حاضر لایحه اصلاح قانون تجارت در جلسه علنی صحن مجلس بررسی می‌شود و تا بررسی ماده ۱۵ این لایحه پیش رفته است.

کدال
با توجه به واقع شدن در روز‌های ابتدایی ماه شاهد انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌ها بودیم. از جمله گزارش‌های مهم می‌توان به ادامه روند افزایشی نرخ‌های اکثر محصولات فولاد مبارکه و ثبت بیش از ۱۶۳ هزار میلیارد ریال فروش در ۵ ماهه نخست سال جاری اشاره کرد. این فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. ادامه ارائه گزارش‌های مثبت شرکت‌های تولیدکننده اوره و از جمله پتروشیمی خراسان که علی رغم افت قیمت جهانی اندک اوره و دلار در ماه قبل، با رشد قیمت محصولات خود روبرو بود، از جمله گزارش‌های مثبت گروه پتروشیمی بود. ثبت فروش بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریالی ایران خودرو در مرداد ماه که بیشترین فروش طی ۶ ماه اخیر به حساب می‌آید نیز از دیگر گزارش‌های مهم روز گذشته در سامانه کدال بود. ثبت نرخ ۴۴ میلیون ریالی شمش فولاد صادراتی فولاد خراسان نیز منجر به رشد کسب درآمد عملیاتی این شرکت در مرداد ماه شد.

اخبار صنایع
بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی میانگین هر متر مربع مسکن در تهران ۱۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان برآورد شده است. دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گزارش بازار مسکن پایتخت در مردادماه امسال را اعلام کرد.

نیم نگاه شرکت‌های صادرات محور به نتایج جلسات ظریف

بر اساس این گزارش در مردادماه امسال ۳ هزار و ۳۶۸ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که کمترین تعداد معاملات ظرف ۶ سال اخیر به شمار رفته و حتی از تعداد معاملات فروردین ماه نیز که معمولا به دلیل تعطیلات، کمترین میزان معاملات مسکن در این ماه ثبت می‌شود، کمتر بوده است. میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مردادماه امسال ۱۳ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۳۰۰ تومان بود این درحالی است که در مردادماه سال گذشته متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۷ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان برآورد شده است که افزایش ۷۷.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

براساس آنچه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گزارش خود از بازار مسکن پایتخت در مردادماه امسال منتشر کرده کاهش قیمت مسکن نسبت به ماه‌های تیر و مرداد ماه به وقوع پیوسته است. به این صورت که قیمت مسکن در مردادماه نسبت به تیرماه امسال کاهش ۳.۱۴ درصدی داشته است.
در خبری دیگر در حوزه ساختمان، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن گفت: کلنگ عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی از طرح اقدام ملی در هفته دولت با حضور رئیس جمهوری زده می‌شود.


اسلامی افزود: حدود ۶۰ هزار واحد از این طرح همزمان با رونمایی آن در سال گذشته توسط رئیس‌جمهوری آغاز شد و در هفته جاری عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد از این طرح کلنگ‌زنی می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکن نیمه‌تمام مسکن مهر وجود داشت که به تکمیل آن‌ها سرعت دادیم تا در اختیار مردم قرار بگیرد. از هفته دولت گذشته تا هفته دولت امسال نزدیک به ۱۵۰ هزار واحد تحویل مردم شده است و این روندی است که پر شتاب ادامه دارد.


همچنین در همین حوزه شاهد برکناری معاون مسکن وزیر راه توسط وزیر راه و شهرسازی بودیم. وزیر راه و شهرسازی مازیار حسینی معاون امور مسکن و ساختمان خود را برکنار و محمود محمودزاده مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان اصفهان را به جای وی در این سمت منصوب کرد.

بازار امروز

به نظر می‌آید که فعالان بازار در معاملات امروز نگاه ویژه‌ای به نتایج جلسه وزیر امورخارجه کشورمان با مسئولین فرانسوی و احتمالا سایر دیدار‌های صورت گرفته با سران کشور‌های جی هفت در فرانسه داشته باشند. افت بیشتر قیمت ارز در صورت نتایج مثبت این دیدار‌ها و افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به بازگشایی‌های اقتصادی در کشور می‌تواند اثرات دوگانه‌ای بر بازار داشته باشد. از یک سو افت قیمت دلار که به نظر نمی‌رسد چندان محسوس باشد، می‌تواند پیش‌بینی‌های سودآوری را برای شرکت‌های بنیادی و صادرات‌محور با کاهش روبرو سازد و از سوی دیگر در صورت گشایش‌های اقتصادی امکان رشد صادرات و افزایش درآمد‌های صادراتی این شرکت‌ها وجود خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر