بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
نرخ شکر به تازگی با رشد ۳۰ درصدی به ۴۰۵۰ تومان در هر کیلوگرم رسیده و با توجه به افزایش بهای تمام شده چغندرقند به میزان ۳۰ درصد به‌همراه تورم موجود، این افزایش نرخ معقول به نظر می‌رسد.
کد خبر : ۱۹۵۲۸۳

نگاهی جامع به فرصت ها و چالش های صنعت قند

به گزارش بورس نیوز، انتظار سهامداران قندی برای افزایش نرخ شکر به پایان رسید و انجمن صنفی قند و شکر با ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت بر سر افزایش ۳۰ درصدی به توافق رسیدند و قیمت هر کیلو شکر از ۳۱۰۰ به ۴۰۵۰ تومان رسید.
با توجه به این افزایش نرخ که حتما اثر مطلوبی بر رشد سودآوری قندی ها دارد، خبرنگار بورس‌نیوز گفتگویی با شهلا حیدری کارشناس اقتصادی اداره کل هماهنگی های اقتصادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام داده که چکیده آن را می خوانید.

با توجه به بحران کم آبی، حجم برداشت چغندرقند در سال های آینده چطور پیش بینی می شود؟
حیدری: امسال شاهد کاهش حجم برداشت چغندرقند نسبت به سال قبل بودیم و کم آبی به ویژه در کشت بهاره در این امر موثر بوده و برداشت این محصول وابستگی زیادی به تکنولوژی مورد استفاده دارد ؛ البته راهکارهایی اندیشیده شده که می‌تواند این مشکل را مرتفع و نگرانی های کاهش برداشت در سالهای آتی برطرف کند.

یکی از راهکارها به منظور رفع مشکل کم‌آبی، توسعه کشت نشایی و استفاده از روش های نوین آبیاری از جمله اجرای نوار تیپ در اراضی زیر کشت بوده که در برخی استانها از جمله ارومیه استفاده می‌شود؛ ‌دستگاه‌های نشاکار نمونه مشابه ساخت داخلی داشته و نیازی به واردات نیست و با استفاده از اعتبارات تخصصی خریداری می‌شوند.

برهمین اساس، با توجه به تجربه مطلوب کشت پاییزه در استان خوزستان و نیاز کمتر به مصرف آب نسبت به کشت بهاره، تمرکز بر این نوع کشت، در سایر استانها از جمله فارس، کرمانشاه، اصفهان، ایلام، دشت مغان، اردبیل، خراسان رضوی، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار گرفته است.

در راستای حمایت از کشاورزان و توسعه کشت چغندرقند پاییزه، ۵۰ درصد از بهای بذر در قالب یارانه به کشاورزان پرداخت می‌شود.

واردات شکر خام چه آثاری دارد؟
حیدری: شکر، جزو کالاهای استراتژیک و پر کاربرد بوده و لازم به ذکر است که واردات شکر خام با ارز دولتی صورت می‌گیرد.

با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، بهای تمام شده شکر وارداتی افزایش یافته و این موضوع، بازار شکر داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اثرات آن در چند بعد قابل بررسی است.

نخست، با توجه به کاهش حجم برداشت چغندرقند و نیاز به واردات، تصفیه شکر خام موضوعیت پیدا کرده و این امر می‌تواند اثر مثبت درآمدی نه برای همه شرکت‌های قندی ولی برای شرکت‌های فعال در تصفیه شکر خام داشته باشد.
در بعد دیگر با افزایش واردات، تولیدات داخلی دچار تهدید شده و نيروي شاغل در اين حوزه کاهش خواهد يافت.

نگاهی جامع به فرصت ها و چالش های صنعت قند

آیا واردات شکر سفید ارزان تر از تولید آن در کشور است؟ تبعات این کار چیست؟

حیدری: صنایع قندي تهدید می‌شود و هم شاهد افزايش نرخ شکر و به تبع آن افزايش قيمت بسياري از محصولات غذايي خواهيم بود.
مصرف سالانه شکر در کشور تقریبا ۲ میلیون تن بوده و اگر چغندرقند برداشت شده داخلی پاسخگوی نیاز نباشد یا به شرکت‌های قندی مجوز واردات شکر خام اعطا خواهد شد که در این صورت شرکت‌ها برای واردات نیاز به نقدینگی سنگینی خواهند داشت ضمن آنکه شاید دولت مستقیما اقدام به واردات شکر کند؛ ولی در هر حال تصفیه شکر خام حاشیه سود کمتری نسبت به تولید شکر با استفاده از چغندرقند دارد مضاف بر اینکه، در شرایط فعلی به دلیل تحریم ها، واردات کار دشواری خواهد بود.

به منظور حفظ حاشیه سود صنعت چه قیمتی برای فروش شکر معقول است؟
حیدری: نرخ شکر به تازگی با رشد ۳۰درصدی به ۴۰۵۰تومان در هر کیلوگرم رسیده و با توجه به افزایش بهای تمام شده چغندرقند به میزان ۳۰درصد، و تورم موجود، این افزایش نرخ معقول به نظر می‌رسد.

در نهایت می‌توان شاهد رشد درآمد فروش و سود تحقق یافته بود که این موضوع در حالی است که سال‌های قبل افزایش کمتر از ۱۰درصدی نرخ شکر مصوب را شاهد بودیم و در بازار آزاد قیمتی گزاف دیده می‌شد و واسطه‌ها سود بیشتری می‌کردند.

آیا آزادسازی قیمت شکر منطقی است؟
حیدری: حدود ۷۰ درصد بهای تمام شده شکر را چغندرقند تشکیل می‌دهد و هر دو مشمول قیمت‌گذاری دولتی هستند. تجربه نشان داده قیمت‌گذاری دستوری چغندرقند جذابیت کشت این محصول را برای کشاورزان کاهش داده و باعث شده به سمت کشت محصولات سودده‌تر روی بیاورند.

نیازی به واردات نداریم و واردات بی رویه به تولید داخل ضربه می زند . همچنین تولید و مصرف تقریبا با هم تناسب دارد و تکنولوژی تولید شکر در داخل موجود است، بهتر است تمرکز را بر تولید داخلی بگذاریم و با آزادسازی قیمت شکر زمینه ساز بهبود این صنعت پر کاربرد شویم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در اولین ماه سال مالی؛

«قپیرا» فروش خوبی داشت

در اولین ماه سال مالی این شرکت قندی ثبت شد؛

فروش ۲۸ میلیارد ریالی «قلرست»

ارسال نظر