بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
رشد قیمت‌ها در سهام شرکت‌های کوچک در بازار‌های بورس و فرابورس تا حدی نگران‌کننده شده و بعید نیست که شاهد افت قیمت‌ها در این نماد‌ها نیز همچون نماد‌های بازار پایه‌ای در هفته‌های آینده باشیم.
کد خبر : ۱۹۵۳۷۱

پیش گشایش

آنچه در معاملات دیروزگذشت:
روز گذشته شاهد رکورد شکنی دیگری در بازار سرمایه بودیم و شاخص کل این بازار با رشد قابل توجه بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ واحدی وارد کانال ۲۸۴ هزار واحدی گردید. شاید رشد سنگین بازار در معاملات روز گذشته را کمتر کسی پیش بینی می‌کرد، اما به نظر می‌رسد با خروج بخشی از سهامداران از بازار پایه، شاهد انتقال منابع مالی این افراد به سمت نماد‌های بازار بورس و فرابورس و در نهایت رشد سنگین بازار در معاملات روز گذشته بودیم. می‌توان به ارزش جالب توجه معاملات در روز گذشته نیز اشاره‌ای داشت. ارزش معاملات بازار سرمایه در حالی که در هفته‌های گذشته در حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال بود، در دو روز کاری گذشته به بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال رسیده است. تنها در دو نماد فولاد وذوب ارزش معاملات به بیش از ۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در روز گذشته رسید. شاخص فرابورس نیز با حدود ۵۷ واحد ترقی به ۳ هزار و ۷۶۷ واحد رسید.

اخبار سیاسی

روز گذشته رؤسای جمهور ایران و فرانسه با اشاره به ضرورت گسترش رایزنی‌ها، مناسبات و همکاری‌های تهران-پاریس، درباره مسائل و موضوعات گوناگون دوجانبه، منطق‌های و بینالمللی با یکدیگر گفتگو کردند.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه رویکرد اصلی جمهوری اسلامی ایران حفظ برجام بوده و همواره در این راستا تلاش می‌کند، تاکید کرد: اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام و تأمین امنیت کشتیرانی آزاد در همه آبراه‌ها از جمله خلیج فارس و تنگه هرمز، دو هدف اصلی ایران در مذاکرات کنونی است.


اقتصاد کلان

رئیس‌کل بانک مرکزی از اجرای عملیات بازار باز بانکی تا پایان شهریورماه و تغییر در نحوه امهال تسهیلات بانک‌ها بر اساس تصمیم شورای فقهی بانک مرکزی خبر داد. رئیس‌کل بانک مرکزی از اجرای عملیات بازار باز بانکی تا پایان شهریور ماه خبر داد و تصریح کرد: سیاست‌های پولی چیزی جز اجرای عملیات بازار باز بانکی نیست، در گذشته برای بانک مرکزی کل‌های پولی مهم بود که البته هم اکنون هم این مساله مهم است، اما بانک مرکزی به دنبال آن است که کل‌های پولی را از طریق عمیات بازار باز کنترل کند.

پیش گشایش


در دیگر خبر مرتبط با حوزه اقتصاد کلان، گزارش شاخص قیمت تولیدکننده در ایران- فصل بهار ١٣٩٨ (بر مبنای سال پایه ١٣٩٠) منتشر شد که بر این اساس، نرخ تورم تولیدکننده در کل کشور در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به ٦٩.٥ درصد رسید. همچنین نرخ تورم تولیدکننده در بهار امسال نسبت به زمستان ۹۷ به میزان ٣.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل بهار ١٣٩٨ به ٦٩,٥ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در در فصل زمستان ١٣٩٧، ٣.٢ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالا‌ها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل بهار ١٣٩٨ نسبت به فصل بهار ١٣٩٧، ٦٩.٥ درصد افزایش دارد. در بخش های تولیدی کمترین نرخ مربوط به بخش برق (١٧.٣- درصد) و بیشترین نرخ مربوط به یخش صنعت (٨٨.٧ درصد) است.


ارز و سکه
در بازار ارز شاهد افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت دلار و رسیدن آن به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان بودیم. به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی، قیمت دلار در محدود ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان نوسان داشته باشد و شرایطی همچون تسهیل صادرات نفتی ویا کاهش تحریم‌ها مجددا می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها در این بازار شود. قیمت هر سکه طلا نیز با افزایش در حدود ۵۰ هزار تومانی به ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید.

پیش گشایش

اخبار صنایع
در حوزه خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق یکی از بند‌های بسته تولیدی این وزارتخانه برای صنعت خودرو، خودرو‌های جدید باید در چرخه تولید قرار بگیرند و خودرو‌های قدیمی که در سایپا پراید و در ایران خودرو پژو ۴۰۵ است، باید از چرخه تولید خارج شوند که این در سال آینده ممکن است اتفاق بیفتد. با این حال به نظر نمی‌رسد که این اخبار چندان به اجرایی شدن نزدیک باشد، زیرا که در حال حاضر پر تیراژترین محصول سایپا همچنان محصول پراید بوده و این صرفا نشان دادن ظاهری دغدغه‌مندی مسئولین نسبت به مسائل ایمنی سرنشینان خودرو‌ها و کیفیت آن‌ها است؛ و به نظر می‌رسد در نهایت همچنان در سال‌های پیش رو همچنان شاهد تولید محصولات بی‌کیفیتی همچون پراید و پژو ۴۰۵ علی رغم تمامی مشکلات عدیده آن‌ها برای جامعه باشیم. در خبری دیگر در این حوزه، گروه خودروسازی سایپا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد قصد دارد۵ فقره از املاک اداری، مسکونی و صنعتی خود به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان را برای فروش به مزایده بگذارد. گروه خودروسازی سایپا در اطلاعیه فروش املاک خود، ۵ فقره از املاک اداری، مسکونی و صنعتی خود را برای فروش به مزایده گذاشته که ارزش کل آنها، ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. ساختمان اکباتان واقع در خیابان اکباتان، مجتمع الهیه واقع در خیابان فرشته، ملک قائم شهر واقع در قائم شهر، ملک پلاسکوکار واقع در میدان فتح و زمین ایزدشهر واقع در استان مازندران در این مزایده واگذار می‌شود.

پیش گشایش

در خبری در حوزه بانکی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش همراه بوده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی از آمار‌های پولی و بانکی کشور، در پایان سه ماهه نخست سال جاری بدهی بانک‌ها به ۱۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به خرداد ماه سال گذشته ۳.۷ درصد کاهش داشته است.


بخش دولتی در خرداد ماه سال گذشته بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی داشته که رقم این بدهی به بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری به حدود ۱۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.


رقم بدهی دولت به بانک مرکزی در اسفندماه سال گذشته نیز ۹۵ هزار میلیارد تومان بود که نشان می‌دهد این بدهی در سال جاری نسبت به اسفند سال گذشته ۵.۴ درصد رشد داشته است.


بازار امروز
در بازار امروز به نظر می‌رسد که شرایط نوسانی بر کلیت بازار حاکم باشد و شاهد افزایش و سنگین‌ترین شدن عرضه‌ها مخصوصا توسط سهامداران حقوقی در قیمت‌های مثبت خواهیم بود. ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه که ارزش معاملات آن را به بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال در روز رسانده است، همچنان می‌تواند محرک رشد بازار و البته نه به شدت هفته‌های اخیر شود. با این حال رشد قیمت‌ها در سهام شرکت‌های کوچک در بازار‌های بورس و فرابورس تا حدی نگران‌کننده شده و بعید نیست که شاهد افت قیمت‌ها در این نماد‌ها نیز همچون نماد‌های بازار پایه‌ای در هفته‌های آینده باشیم و بر همین اساس افزایش دقت و لحاظ کردن شرایط بنیادی و سودآوری شرکت‌ها در زمان خرید سهام آن‌ها به شدت توصیه می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آیا جای این شرکت‌ها در بازار بورس است؛

صف فروش "پلاسک" و نگرانی‌های سهامدار

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

شاخص ۴۰۰ هزار واحدی تا پایان سال

معاون بازار‌های خارج از بورس شرکت فرابورس در گفتگو با بورس‌نیوز اعلام کرد:

دستورالعمل جدید بازار پایه دست سفته‌بازان را می‌بندد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹
آره دیگه، به قیمت ضرر رسوندن به سهامداران بیچاره ی بازار پایه، و با پول اونا، شاخص خودشونو بالا میبرن تا مقاومتو بشکونه...