بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

حسابرسی سنگین عامل کندی روند پذیرش

برای ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه همواره مشکلات و سخت‌گیری‌هایی وجود دارد اما از سال گذشته این قوانین با سهولت بیشتری همراه شده است.
کد خبر : ۱۹۵۴۳۴

حسابرسی سنگین عامل کندی روند پذیرش

به گزارش بورس نیوز، در همین رابطه به گفتگو با حسن امیری، عضو هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادر پرداختیم و جزییات این قوانین را جویا شدیم.

 آیا تسهیل قوانین حضور ناشران در بورس و بازار سرمایه صورت گرفته است یا خیر؟

 دستورالعمل پذیرش بازبینی و درجه‌بندی‌ها تعیین‌شده و دراین‌بین درجه شفافیت از اهمیت بالایی برخوردار است که شرکت‌ها نیز موظف به افزایش این موضوع هستند. ازجمله اقدامات صورت گرفته در خصوص اجرایی شدن این مهم، می‌توان به تقویت حضور متخصصین در هیئت پذیرش اشاره کرد.
این امر می‌تواند از بعد حقوقی، مالی، حسابرسی و فنی بسیار کاربردی باشد و تمام کسانی که مراجعه می‌کنند می‌توانند به اطلاعات کاملی از پرونده‌های خود دست یابند. درواقع شیوه مکانیزه شدن اطلاع‌رسانی ازجمله اقداماتی است که منتظر ابلاغ و عملیاتی شدن است.

 ابلاغ این مهم در چه زمانی صورت می‌گیرد؟

 حدود دو هفته دیگر ابلاغ نهایی خواهد شد اما؛ زمان‌بندی‌های اجرا متفاوت خواهد بود. جابجایی بین تابلو‌ها و حداقل‌های پذیرش باید موردبازنگری قرار بگیرد تا به مرحله اجرایی شدن برسد.

 از شرکت‌های موجود در صف پذیرش و ورود به بورس چه اطلاعات و آماری وجود دارد؟

 در هیات‌مدیره بورس و فرابورس به‌صورت هفتگی گزارش‌هایی از حضور، مراحل درج، مراحل هیات پذیرش و درخواست اولیه شرکت‌ها موجود است.

 در یک‌روال عادی، از زمان درخواست تا پذیرش یک شرکت چه مدت به طول می‌انجامد؟

 مشاور پذیرش و امید نامه در طول مدت پذیرش یک شرکت تأثیر بسزایی دارد، هرچه اطلاعات کامل‌تر باشد این زمان نیز کمتر خواهد بود. در صورت کامل بودن مدارک این پروسه ۸۰ روز زمان خواهد برد. در صورت ناقص بودن مستندات و ارائه خدمات این مدت افزایش خواهد یافت.
 در فرآیند جدید مدت‌زمان پذیرش از یک سال و نیم به ۸۰ روز کاهش‌یافته است و این خبر خوبی است.

 آیا پذیرش شرکت‌های بزرگ، به‌سختی صورت می‌گیرد؟

 تفاوتی برای هیچ شرکتی قائل نمی‌شویم. موضوع مهم ارائه مدارک و مستندات موردنیاز است. شرکت‌های بزرگ‌تر معمولاً با مسائل و مشکلات بیشتری همراه هستند، بند‌های گزارش حسابرسی سنگین یا مسائل برون‌سازمانی ازجمله مسائلی هستند که روند پذیرش شرکت‌های بزرگ را کند‌تر می‌کند.
 در صورت رفع این مسائل مانند دیگر شرکت‌ها نیز پذیرش به‌صورت کامل صورت خواهد گرفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر