بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

خروج دولت از جاده‌مخصوص تنها یک گام مثبت بازار

بهبود وضعیت خودروسازان بیش از هر چیز، نیازمند برقراری ارتباط با دنیا و استفاده از دانش و تکتولوژی خودروسازان بزرگ جهان خواهد بود و این اتفاق، وابسته به تصمیمات کلان سیاسی است.
کد خبر : ۱۹۵۴۵۵

خروج دولت از شرکت های خودروساز، تنها یک گام مثبت برای بهبود وضعیت خودروسازان

به گزارش بورس نیوز در خبرها آمده خصوصی سازی و واگذاری سهام خودروسازان حداکثر تا پایان سال آینده محقق خواهد شد. با توجه به این موضوع و نیز برنامه افزایش سرمایه خودروسازان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها برای خروج از شمولی ماده ۱۴۱ قانون تجارت و تغییرات مدیریتی اخیر، خوشبینی ها نسبت به بهبود وضعیت خودروسازان افزایش یافته است.

بهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بهبود وضعیت شرکت‌های خودروساز، در گرو تغییر پارامترهای مختلفی بوده و ابهامات زیادی همچون سهامدار جدید خودروسازان در صورت واگذاری سهام دولت، بهای تمام شده، تیراژ تولید و... وجود دارد و قبل از هر چیز، باید وضعیت فعلی خودروسازان، برنامه های آتی شرکت ها و نیز برنامه دولت برای صنعت خودروی کشور بررسی شود.

وی ادامه داد:خودروسازان بزرگ دنیا به دلیل نرخ بهره پایین، تیراژ تولید بالا، رقابت آزاد و واقعی، عدم تحمیل نیروی کار اضافی و... موفق به کاهش قیمت محصولات و حفظ حاشیه سود شده اند؛ ولی آیا خودروسازان کشور ما چنین شرایطی دارند.

وی افزود: صنعت خودروی کشور هنوز برنامه بلندمدت جامعی ندارد و با توجه به وابستگی صنعت خودرو به صنایعی همچون فولاد و پتروشیمی و تایر و...، تدوین برنامه جامع و بلندمدت برای صنعت خودرو، مشروط به یک برنامه توسعه اقتصادی جامع برای کل صنایع تولیدی پایین دستی خودرو کشور است. در غیر این صورت اثرگذاری هر اتفاقی در این صنعت، موقت خواهد بود.

شهریاری در رابطه با انتقاداتی که به مداخله دولت در صنعت خودرو وارد می شود، گفت: موافق تصدی گری دولت در امور خودروسازان نیستم. دولت باید بر امور خودروسازان و اجرای برنامه های این صنعت نظارت داشته باشد؛ ولی مستقیما وارد امور اجرایی شرکت ها نشود.

بهبود اوضاع خودروسازان در گرو بهبود ارتباطات بین‌المللی

وی تصریح کرد: واگذاری سهام دولت و خصوصی سازی کامل شرکت ها، تنها یک گام مثبت در صنعت خودروسازی خواهد بود. بهبود وضعیت خودروسازان بیش از هر چیز، نیازمند برقراری ارتباط با دنیا و استفاده از دانش و تکتولوژی خودروسازان بزرگ جهان خواهد بود و این اتفاق، وابسته به تصمیمات کلان سیاسی است. حتی با فرض خصوصی سازی کامل خودروسازان، تحریم های صنعت خودرو مرتفع نشده و مدیران خودروساز در گسترش روابط بین‌المللی نقشی ندارند. اگر تغییری در شرایط خودروسازان صورت نگیرد و صنعت خودرو با همین منوال به تولید ادامه دهد، چیزی جز افزایش زیان و در نهایت ورشکستگی در انتظار خودروسازان نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر