بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
فروش شرکت نسبت به سال مالی گذشته حدود ۴۸ درصد رشد یافته که به دلیل بهره‌برداری از خط تولید فروکتوز و رفع گلوگاه‌های تولید جهت افزایش آسیاب ذرت و همچنین افزایش نرخ فروش محصولات بوده است.
کد خبر : ۱۹۵۶۲۵

نگاهی اجمالی به عملکرد شرکت گلوکوزان

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، شرکت گلوکوزان (سهامی عام) اولین تولیدکننده محصولات متنوع از ذرت در ایران، در سال ۱۳۴۹ در زمینی به مساحت ۴۰۰۰۰ متر مربع در شهر صنعتی البرز قزوین با هدف تولید گلوکوز و نشاسته از ذرت آغاز به کار کرده است.

مشتقات این فرآیند از جمله روغن ذرت، چسب ورق کارتن و انواع خوراک دام نیز با بهترین ویژگی‌ها در حال تولید است.


شرکت گلوکوزان جز واحد‌های تجاری فرعی شرکت مادر تخصصی گسترش صنایع غذایی سینا بوده و واحد تجاری نهایی گروه، بنیاد مستضعفان است.
مکان شرکت: شهر صنعتی البرز قزوین تاریخ بهره برداری: سال ۱۳۴۹

نگاهی اجمالی به عملکرد شرکت گلوکوزان

ظرفیت‌های اسمی و عملی شرکت:

شرکت گلوکوزان با سرمایه ۲۰۰ میلیارد ریالی در ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۱۳۹۸ موفق به کسب سود خالص ۳۷۶ میلیارد ریالی شد که نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل رشد ۲۸۱ درصدی داشت.

بر پایه این گزارش باید اشاره کرد که از طرفی، فروش شرکت در دوره مذکور نسبت به دوره مالی قبل حدود ۴۸ درصد رشد یافته که به دلیل بهره‌برداری از خط تولید فروکتوز و رفع گلوگاه‌های تولید جهت افزایش آسیاب ذرت و همچنین افزایش نرخ فروش محصولات بوده است.

بررسی برخی از تاثیرگذارترین عوامل سودآوری شرکت:

قیمت فروش محصولات:

محصولات شرکت با توجه به کشش بازار و با تصمیم هیات مدیره قیمت‌گذاری می‌شوند؛ البته نرخ‌های فروش محصولات شرکت در سال مالی ۱۳۹۸ افزایش چشمگیری داشته به طوری که در عملکرد ۹ ماهه شرکت نرخ فروش دو محصول مهم شرکت یعنی گلوکوز و فروکتوز با میانگین نرخ‌های ۲۶.۷۰۰ و ۲۴.۳۰۶ میلیون ریال در هر تن به فروش رسیدند که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی گذشته به ترتیب ۵۲ و ۳۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

خریداران محصولات شرکت که شامل گلوکز، نشاسته و فروکتوز بوده، شرکت‌های مواد غذایی و شیرینی‌پزی‌ها مانند  خوش گوار تهران، شیرین عسل، پاکدیس، میهن، بهنوش ایران و... هستند.

با توجه به سهم اندک فروش‌های صادراتی، نرخ‌های صادراتی در تعیین کل درآمد شرکت نقش مهمی را نخواهند داشت. کشور‌هایی نظیر کشور‌های ارمنستان، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و عراق صادرات صورت می‌گیرد.

نرخ مواد اولیه مصرفی:

مواد اولیه خریداری شده در عملکرد ۹ماهه شرکت، شامل مبلغ ۱.۵۲۶ میلیارد ریال ذرت، ۱۱۴ میلیارد ریال نشاسته ذرت و ۹ میلیارد ریال خرید نشاسته گندم بوده که تماما از بازار داخلی تامین می‌شوند و ۸۰درصد از بهای تمام شده به خرید مواد اولیه مورد نیاز شرکت تعلق دارد.

نرخ خرید ذرت به عنوان مهم‌ترین ماده اولیه مصرفی شرکت در سال مالی گذشته ۱۱.۲۴۲ ریال بوده و میانگین خرید ذرت در ۹ ماهه منتهی به خرداد ماه سال ۱۳۹۸، مبلغ ۱۶.۶۶۳ ریال بوده که رشد ۴۸درصدی را نشان می‌دهد.

هزینه‌های سربار:

هزینه‌های سربار حدود ۲۲ درصد از بهای تمام‌شده را از آن خود کرده اند که هزینه حقوق و دستمزد ۱۳ درصد، هزینه استهلاک ۱۸درصد، انرژی ۱۱درصد، هزینه مواد مصرفی ۳۸درصد و در نهایت سایر هزینه‌ها ۱۸درصد از هزینه‌های سربار را شامل می‌شوند.

میزان تسهیلات و هزینه‌های مالی شرکت:

میزان کل تسهیلات دریافتی شرکت در ۹ماهه منتهی به خرداد ماه ۱۳۹۸، بیش از ۷۲۹ میلیارد ریال بوده که از این میزان حدود ۴۰۸ میلیارد ریال مربوط به تسهیلات کوتاه‌مدت است.

هزینه‌های مالی شرکت در این دوره مبلغ ۷۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۱۶درصد افزایش یافته است.

تسهیلات کوتاه مدت شرکت با نرخ سود ۱۸درصد بوده و همچنین مانده تسهیلات مالی بلندمدت از صندوق توسعه ملی به مبلغ ۶.۵میلیون یورو به جهت تامین مالی پروژه فروکتوز بوده که تا پایان دوره مالی ۹ماهه منتهی به ۳۱/۰۳/۱۳۹۸ مبلغ ۱۴۴.۵۳۸ میلیون ریال پرداخت شده نرخ سود تسهیلات ۷ درصد است.

وام صندوق توسعه ملی برای ۲ فقره LC معادل ۸.۵ میلیون یورو بوده که سهم بانک ۶.۴ میلیون یورو و سهم شرکت ۲.۱ میلیون یورو به منظور خرید ماشین آلات از شرکت ووهان چین بوده است.

مالیات:
با توجه به اینکه بخش عمده فروش شرکت به صورت داخلی بوده، نرخ مالیات بر درآمد شرکت معادل ۲۲.۵ درصد سود قبل از کسر مالیات است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر