بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
درشانزدهمین نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک در ابوظبی تاکید شد:

همکاری و تعهد بیشتر برای حمایت از ثبات بازار نفت

شانزدهمین نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک در ابوظبی با تاکید بر لزوم همکاری و تعهد بیشتر برای حمایت از ثبات بازار نفت به کار خود پایان داد.
کد خبر : ۱۹۵۹۵۸

به گزارش بورس نیوز، به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، کمیته وزارتی نظارت بر توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در بیانیه پایانی شانزدهمین نشست خود در ابوظبی بر نیاز مبرم به تداوم تعهد نسبت به توافقنامه همکاری (DOC) با هدف حمایت از ثبات بازار نفت بر مبنایی پایدار تاکید کرد.

پایبندی به توافق برای کاهش داوطلبانه تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک همچنان در سطح بالایی قرار دارد و این رقم در ماه اوت ۱۳۶ درصد بوده است.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک (JMMC) بار دیگر بر اصول اصلی زیربنای توافقنامه همکاری یعنی عدالت، انصاف و شفافیت تأکید کرد و از همه تولیدکنندگان حاضر در این توافق خواست تا تلاش‌های خود را برای پایبندی کامل و به‌موقع به توافق کاهش داوطلبانه تولید افزایش دهند.

همه تولیدکنندگان حاضر در توافق، به‌ویژه کشورهایی که هنوز به‌طور کامل به تعهد خود پایبند نبوده‌اند، درباره عزم خود در دستیابی به تعهد ۱۰۰ درصدی در ادامه سال ۲۰۱۹، تردیدی نداشتند؛ آن دسته از کشورهایی که بیش از حد به تعهد خود پایبند بوده‌اند بر مشارکت داوطلبانه خود تاکید کردند؛ در نتیجه، میزان پایبندی  مجموع کشورهای عضو و غیرعضو اوپک رکوردهای بالایی ثبت خواهد کرد.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک، کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های تجاری نفت خام کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) به‌ویژه در آمریکا را مشاهده کرد، اگرچه این رقم همچنان بالاتر از میانگین پنج‌ساله آن است.در این نشست همچنین مطرح شد که همه شاخص‌های اصلی اکنون در شرایط وارونگی است.

افزون بر این، کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک دامنه عدم قطعیت‌های اساسی با اقتصاد جهانی از جمله  تنش های مربوط به تجارت، سیاست‌های پولی و دیگر عوامل کلان اقتصادی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را بررسی کرد.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک خواستار ادامه هوشیاری در نظارت بر شرایط بازار نفت پیش از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک در اوایل ماه دسامبر ۲۰۱۹ است.

با وجود این اوضاع چالش برانگیز، توافقنامه همکاری اوپک و غیراوپک همچنان به عنوان چراغی اطمینان بخش و منسجم در بازار نفت عمل می‌کند و از این طریق اطمینان خاطر را برای تولید کنندگان، مصرف کنندگان و اقتصاد جهانی فراهم می‌کند.

با توجه به این عدم قطعیت‌های کلان، کمیته نظارتی اوپک و غیراوپک توافق کردند که همکاری‌ها و گفت‌وگوهای پیشرفته مهمتر از همیشه است.

به همین دلیل، این کمیته بر تعهد خود به «منشور همکاری اوپک و غیراوپک» مصوب ششمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک در دوم ژوئیه ۲۰۱۹، تأکید کرد. این ابتکار بی‌نظیر سکویی برای تسهیل گفت‌وگو بین تولیدکنندگان حاضر در توافق اوپک و غیراوپک، با هدف افزایش ثبات بازار نفت، همکاری در بخش فناوری و دیگر مناطق، به سود تولیدکنندگان نفت، مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و اقتصاد جهانی است.

هفدهمین نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک چهارم دسامبر ۲۰۱۹ در دبیرخانه اوپک در وین اتریش برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر