بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
رییس سندیکای مواد موثره دارویی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

افزایش سهم بازار داروسازان کشور

برنامه هایی برای افزایش توان تولید مواد موثره دارویی در داخل کشور در دست پیگیری است وبا توجه به اقدامات حمایتی نهادهای مختلف و همچنین تسهیلات بانکی اعطا شده، امیدواریم در زمینه تولید مواد موثره دارویی به خودکفایی بیشتری دست یافته شود.
کد خبر : ۱۹۶۰۰۴

افزایش سهم بازار داروسازان کشور

به گزارش بورس نیوز، گروه دارویی امروز هم در کانون توجه سهامداران قرار داشت و اکثر نمادهای این گروه، صف خرید بودند.
ممنوعیت واردات ۶۰ قلم دارو اتفاق خوشایندی بود که امیدواری به رشد سودآوری دارویی ها را تقویت کرد. البته روند وصول مطالبات این صنعت هم کمی بهتر شده است.

فرامرز اختراعی رییس سندیکای مواد موثره دارویی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: داروهای وارداتی شامل دو دسته دارو بود؛ داروهایی که مشابه تولید داخلی نداشته اند و داروهایی که مشابه تولید داخلی داشته اند. داروهایی که اخیرا واردات آنها ممنوع شده، مشابه تولید داخل داشته اند.

وی افزود: در صنعت دارو هیچ تردیدی در یکنواختی داروهای مشابه وجود ندارد و داروهای مشابه داخلی، به لحاظ کیفی کاملا منبطق با استانداردها هستند و ممنوعیت واردات، هیچ مشکلی برای مصرف کنندگان به دنبال نخواهد داشت. ضمن اینکه هم در برنامه ششم توسعه و هم در نظام نامه سلامت، و هم در مصوبه شورای انقلاب، واردات دارویی که مشابه تولید داخلی دارند، ممنوع است.

این فعال صنعت دارو در مورد مزایای ممنوعیت داروهایی که مشابه تولید داخل دارند گفت: این اقدام سهم بازار تولیدکنندگان داخلی را افزایش خواهد داد. البته واردکنندگان دارو، بازار بزرگی را در دست داشتند. ارزبری صنعت داروسازی کشور که تقریبا ۹۷ درصد از داروی کشور را تامین میکند، حدود ۶۰۰ میلیون دلار است؛ در حالی که واردکنندگان دارو بیش از ۱.۴ میلیارد دلار واردات دارند. بنابراین محدودیت حجم واردات را به راحتی نمی پذیرند و قطعا اعتراضات و سنگ اندازی هایی خواهند کرد. امیدوارم سیستم قضایی وارد عمل شود و اجازه اعمال نفوذ و سنگ اندازی به کسی داده نشود. واردات، سودآورتر از تولید داخلی است و اگر در حوزه واردات دارو نظارت دقیق و سختگیرانه صورت نگیرد، این اقدام به نتیجه دلخواه نخواهد رسید.

اختراعی تصریح کرد: سال گذشته، ۶۷ درصد از مواد موثره صنعت داروسازی کشور در داخل کشور تولید می شد. خوشبختانه با وجود تمام مشکلات و محدودیت ها، خودکفایی در زمینه تولید مواد موثره دارویی کشور به ۶۹.۵ درصد رسیده است. (آمار دقیق تر و جزییات مربوط به مواد موثره تولید داخل در سایت سندیکا موجود است.)

وی افزود: با توجه به اقدامات حمایتی نهادهایی همچون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و ستاد علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه هایی برای افزایش توان تولید مواد موثره دارویی در داخل کشور در دست پیگیری است و تسهیلات بانکی نیز اعطا شده و امیدواریم سال آینده این رقم افزایش یابد و در زمینه تولید مواد موثره دارویی به خودکفایی بیشتری برسیم. البته موفقیت در این زمینه در گرو ممنوعیت هر محصول و دارویی است که مشابه آن در داخل کشور تولید می گردد. شرایط برای توسعه محصولات ملی، بسیار مساعد است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر پرتفوی و سهام «تیپیکو» خبر داد:

افزایش سرمایه شرکت از سود انباشته

در شرکت داروسازی اکسیر اتفاق افتاد؛

افتتاح یک خط تولید و رونمایی از ۳ محصول جدید

ارسال نظر