بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
نگاهی اجمالی به شرکت کاشی پارس؛

فروش داخلی جایگزین افت فروش صادراتی شد

بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت کاشی پارس، در سال مالی ۹۷ حدود ۱۴۸ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده، به ازای هر سهم ۱۱۹۰ ریال سود شناسایی کرد که نسبت به سال مالی ۹۶ با رشد حدود ۲۷۱ درصدی همراه بود.
کد خبر : ۱۹۶۱۳۵

نگاهی اجمالی به شرکت کاشی پارس/ سود خالص ۱۴۸ میلیارد ریالی در سال گذشته

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، شرکت کاشی پارس یکی از با سابقه‌ترین کارخانجات تولیدکننده کاشی دیواری دو پخت و موفق‌ترین تولیدکننده انواع کاشی‌های پرسلانی لعابدار سایز بزرگ در ایران است.

این شرکت در سال ۱۳۵۲ تاسیس و در سال ۱۳۵۶ مورد بهره برداری قرار گرفته و طی سال‌های ۸۵-۱۳۸۱ با جدیدترین تکنولوژی ایتالیا، طرح‌های توسعه خود را اجرا کرده است.

کارخانه در شهر صنعتی البرز واقع در استان قزوین در زمینی به وسعت ۹۵۰۰۰ متر مربع واقع شده و با ظرفیت سالیانه ۶.۵ میلیون متر مربع در حال فعالیت است.

در حال حاضر، شرکت کاشی پارس جزء واحد‌های تجاری فرعی شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا بوده و واحد تجاری نهایی گروه، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است.

مکان شرکت: قزوین تاریخ بهره برداری: سال ۱۳۵۶

ظرفیت‌های اسمی و عملی شرکت:

نگاهی اجمالی به شرکت کاشی پارس/ سود خالص ۱۴۸ میلیارد ریالی در سال گذشته

بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت کاشی پارس، در سال مالی ۹۷ حدود ۱۴۸ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده، به ازای هر سهم ۱۱۹۰ ریال سود شناسایی کرد که نسبت به سال مالی ۹۶ با رشد حدود ۲۷۱درصدی همراه بود (شرکت در سال مالی ۹۷ با افزایش سرمایه ۴۲ درصدی همراه بود).

شرکت کاشی پارس در ۳ ماهه نخست سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۸ مبلغ بیش از ۳۷ میلیارد ریال سود خالص کسب کند که نسبت به مدت مشابه سال مالی ۹۷ رشد چشمگیری را نشان می‌دهد. اما پوششی در حدود ۲۷درصدی این مبلغ در مقایسه با مجموع مبالغ فروش سال مالی ۱۳۹۷، نشان از عملکردی متوسط دارد.

در ادامه به بررسی برخی از تاثیرگذارترین عوامل سودآوری شرکت می‌پردازیم:

قیمت فروش محصولات:

در سال مالی ۹۷ میزان فروش شرکت نسبت سال گذشته با رشد ۲۲درصدی همراه بود.

شرکت کاشی پارس در سال مالی۱۳۹۶ بیش از ۴۶درصد از کل فروش به صادرات اختصاص داشت و در سال مالی۱۳۹۷ سهم صادرات شرکت ۴۴درصد بود که ۳۸درصد مبلغ کل فروش شرکت را شامل می‌شود.

نرخ فروش محصولات شرکت بر اساس کشش بازار و بررسی‌های کارشناسانه تعیین می‌شود که در سال مالی۱۳۹۷ با رشد چشمگیری نسبت به سال مالی گذشته را نشان می‌دهد.

بر این اساس شرکت موفق به شناسایی درآمد عملیاتی بیش از ۹۹۶میلیارد ریال شد که نسبت به سال مالی۱۳۹۶، ۷۵درصد رشد یافته است.

نگاهی اجمالی به شرکت کاشی پارس/ سود خالص ۱۴۸ میلیارد ریالی در سال گذشته

همانطور که در جدول زیر آورده شده، علیرغم افزایش چشمگیر نرخ‌های فروش صادراتی انواع کاشی‌های دیواری و پرسلانی شرکت کاشی پارس در سه ماهه نخست سال مالی۱۳۹۸در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش محسوس و مقادیر فروش صادراتی قابل تامل خواهد بود.

نگاهی اجمالی به شرکت کاشی پارس/ سود خالص ۱۴۸ میلیارد ریالی در سال گذشته

همانگونه که در جدول فوق نیز ملاحظه می‌شود افت محسوس فروش صادراتی محصولات این شرکت منجر به افزایش فروش داخلی این شرکت شده، زیرا مجموع فروش شرکت در سه ماهه نخست سال مالی ۹۸، ۹۰۹.۲۶۶متر مربع انواع کاشی است که در مدت مشابه سال مالی۹۷ حدود ۸۳۰.۶۵۰ متر مربع مجموع فروش شرکت بود.

بهای تمام شده:

ترکیب هزینه‌های ساخت در سال گذشته شامل ۴۷درصد مواد مستقیم مصرفی، ۱۰درصد دستمزد مستقیم است.

در سال مالی۹۷ مبلغ ۴۶۰.۲۱۲میلیون ریال مواد اولیه خریداری شده که عمدتا از بازار داخلی تامین شده است. سال مالی۹۶ مبلغ مواد اولیه خریداری شده ۲۱۰.۴۲۳ ریال بوده است.

در نهایت با توجه به اینکه تنها ۱۴درصد تولید شرکت در سال مالی۹۷ افزایش داشته، اما با توجه به افزایش شدید نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش حقوق و دستمزد کارکنان و تولید محصولات با سایز بزرگتر باعث شده‌اند بهای تمام‌شده بیشتر از نسبت تولید افزایش یابد و به همین دلایل بهای تمام شده شرکت در سال مالی۹۷ در مقایسه با سال ۹۶.۶۰درصد افزایش یافت.

هزینه‌های سربار

هزینه‌های سربار عمدتاً شامل دستمزد، مواد غیرمستقیم و تعمیرات و نگهداری است. هزینه‌های سربار این شرکت معمولا در حدود ۳۷درصد از کل بهای تمام شده شرکت را تشکیل می‌دهد.

هزینه‌های فروش، عمومی و اداری

هزینه‌های فروش، عمومی و اداری شرکت در سال مالی۹۷ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۰درصد افزایش یافته که عمدتا به دلیل افزایش هزینه حقوق و دستمزد و مزایا، هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی است. همچنین شرکت مبلغ ۶.۰۰۰ میلیون ریال هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول را در این سرفصل لحاظ کرده است.

میزان تسهیلات و هزینه‌های مالی شرکت

کل تسهیلات دریافتی شرکت در سال مالی۹۷ در حدود ۸۳میلیارد ریال بوده که در مقایسه با سال۹۶ حدود ۲۳درصد کاهش داشته که بخش عمده‌ای از آن با نرخ سود تسهیلات دریافتی حدودا ۱۶ تا ۲۴درصد بوده است.

نکته قابل ذکر این است که زمین، ساختمان کارخانه و دفتر مرکزی تهران شرکت کاشی پارس در قبال اخذ تسهیلات مالی دریافتی در وثیقه بانک ملت شعبه میرداماد است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر