بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۹
کد خبر : ۱۹۶۴۵
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، امروز در جريان معاملات بازار سهام در نماد معاملاتي عمده دو بلوك 51 و 23 درصدي از سهام شركت هاي صدرا و ساختمان اصفهان عرضه كه هر دوي اين بلوك معامله شد و دربرابر لحاظ شدن معامله شركت ساختمان اصفهان در آمار امروز، دادو ستد 767 ميليون سهم صدرا بعد از قطعيت معامله در آمار بورس لحاظ خواهد شد.

بر اين اساس ، شركت سرمايه‌گذاري بانك ملي ايران بلوك 51.18 درصدي سهام صدرا را عرضه كرد كه اين بلوك توسط كنسرسيومي به رهبري قرارگاه خاتم الانبياء خريداري شد.

علي صحرايي مدير بازار شركت بورس به فارس گفت: نماد معامله عمده و بلوك 51.18 درصدي سهام صدرا حوالي ساعت 11 و 30 دقيقه بازگشايي شد و اين بلوك توسط كنسرسيومي به صورت نقد و اقساط خريداري شد.

وي ادامه داد: اسامي خريداران اين بلوك بعد از 9 روز كاري و واريز وجه نقد معامله رسما "‌ اعلام خواهد شد.

از طرف ديگر محمد حسيني بهشتيان مديرعامل كارگزاري بانك صنعت و معدن كه كارگزار خريدار بلوك صدرا بود به فارس گفت: با اعلام عرضه بلوك مديريتي صدرا ، قرارگاه خاتم الانبياء با مشاركت چند گروه موفق به خريد 767 ميليون و 662هزارو 862 سهم صدرا به قيمت هر سهم 100 تومان و به ارزش پايه 76 ميليارد تومان و 766 ميليون تومان از شركت سرمايه گذاري بانك ملي ايران شد.

وي كه از اواخر سال گذشته به عنوان مدير عامل جديد كارگزاري بانك صنعت و معدن معرفي شده افزود: اين معامله اولين داد و ستد عمده سال 88 بازار سهام بود كه با موفقيت انجام شد.

به گفته بهشتيان ، كنسرسيوم خريدار صدرا بايد تا 9 روز كاري آينده نسبت به پرداخت 20 درصد وجه نقد معامله اقدام كند تا اين معامله قطعي شود كه مشكلي در قطعيت اين معامله نخواهد بود.

براساس اين گزارش ، با اين معامله مجموعه بانك ملي در برابر پرداخت 407 ميليارد تومان براي 35 درصد از سهام صدرا در 6 بهمن 82، فعلا " حدود 76 ميليارد تومان به دست مي آورد و در برابر زيان هاي هنگفت با خاطره اي تلخ از اين شركت بورسي خارج مي شود تا بزرگترين معامله بورس تا سال82 فرجامي ناخوشايند داشته باشد.

صحرايي درباره ديگر عرضه عمده امروز بازار كه به بلوك 23.83 درصدي سهام شركت ساختمان اصفهان تعلق داشت گفت: سرمايه‌گذاري صبا تامين امروز براي دومين مرتبه 38 ميليون 130 هزار و 3 سهم اين شركت بورسي را عرضه كرد كه اين بلوك به صورت يكجا و نقد و به قيمت هر سهم ساختمان اصفهان هزار و 797 ريال توسط كارگزاري صبا تامين عرضه و توسط همين كارگزاري خريداري شد.

به گفته وي از لحاظ زماني ، بلوك صدرا زودتر از بلوك ساختمان اصفهان معامله شد.

گذشته و حال صدرا

شركت صنعتي دريايي كه به صدرا معروف است با فعاليت انواع سازه‌ها و تجهيزات دريايي و پروژه‌هاي زيربنايي و بندري و طراحي و ساخت انواع شناورها در سال 1364 تاسيس شد و در حالي از 7 آذر سال 80 با قيمت 271 تومان در بورس حاضر شده كه بعد از رشد نرخ به بيش از 1400 تومان در سال 81 در مسير صعودي قرار گرفت.

با توجه به برنامه‌هاي طرح و توسعه و موفقيت مناقصات مختلف دريايي و خاكي اين شركت با اقبال چشمگير سهامداران در سال‌ هاي 81 و82 قرار گرفت به طوري نرخ هر سهم اين شركت به بيش از 4 هزار و 550 تومان در شهريور 82 رسيد و بعد از اعمال افزايش سرمايه و نزول طبيعي قيمت بار ديگر به بيش از 2 هزار و 400 تومان در زمستان 82 رسيد.

وضعيت اين شركت به همراه انتظار تداوم سودآوري صدرا باعث شد كه بسياري از سهامداران در آن دوران اقدام به خريد سهام اين شركت كنند به طوري كه در آن سال‌ها بيش از 70 هزار نفر از سهامداران بزرگ و كوچك در اين شركت سرمايه‌گذاري كرده بودند.

شرايط گذشته و افق‌هاي اينده اين شركت منجر شد كه مجموعه بانك ملي در بهمن 82 با عرضه بلوك 35 درصدي سهام صدرا از سوي سازمان گسترش اقدام به خريد اين بلوك به ارزش بيش از 407 ميليارد تومان كند.

اين معامله در آن زمان به عنوان بزرگترين واگذاري و خصوصي‌سازي تاريخ بورس معرفي شد و طي آن سازمان گسترش از اين شركت خارج شد.

با خريد مديريتي سهام صدرا توسط بانك ملي در حالي اكثر سهامداران انتظار داشتند كه بار ديگر روند صعودي سهام صدرا تكرار شود كه نه تنها چنين رويدادي مشاهده نشد بلكه با سير نزولي سهام صدرا بسياري از سهامداران شيپور عقب‌نشيني از اين شركت را نواختند به طوري كه تعداد سهامداران آن هم اكنون به 20 هزار و 974 نفر رسيده است.

عدم دريافت پروژه‌هاي جديد از سوي دولت، حضور ديگر رقبا و مسائل پيدا و پنهان عديده و شرايط بغرنج سهام آن موجب شد تا جليل خبره مدير عامل صدرا بعد از حدود 15 سال از شركت خداحافظي كند اما اين اقدام و استعفاي مدير عامل سرمايه‌گذاري بانك ملي (مهرزاد) كه متولي اصلي اين شركت بود نيز نتوانست شرايط اين شركت و سهم را بهبود ببخشد.

اين گونه بود كه با توجه به كاهش سودآوري و عدم تقسيم سود ساليانه به موقع و عدم توزيع سود در مجمع ساليانه اخير قيمت هر سهم صدرا به 46تومان و هم اكنون به 116 تومان برسد.

اين شركت در طول اين 7 سال در مجموع هزار و 35 روز در تابلوي معاملات بورس حاضر بوده و ضمن اينكه برخي از سهامداران را در گذشته ثروتمند كرده در سالهاي اخير بسياري از سرمايه‌گذاران را با ضررهاي هنگفتي مواجه كرده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر