بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

رشد بازار، حباب نیست!

سهم شرکت هایی که به سبب افزایش ارزش دارایی هایی همچون زمین یا افزایش ارزش مطالبات و یا افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و... جذاب شده اند و پتانسیل رشد دارند.
کد خبر : ۱۹۶۴۷۶

رشد بازار، حباب نیست!

به گزارش بورس نیوز، اگر چه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، بازار سرمایه با ریزش بیش از ۷ هزار واحدی مواجه شده و کانال ۳۰۰ هزار را از دست داد؛ ولی دیروز در بسیاری از نمادها مجددا تقاضا بر عرضه سنگینی کرد و شاهد رشد ۳۵۴۵ واحدی شاخص کل بودیم.
بعضی فعالان بازار سرمایه معتقدند روند صعودی بازار کماکان ادامه خواهد داشت و گروهی دیگر نگران حباب قیمتی در بازار هستند و دغدغه ریزش قیمت ها را دارند. تقابل نظرات این دو گروه باعث شده بین صف های خرید و فروش، فاصله ای کوتاه به اندازه یک کلیک باشد.

پشوتن مشهوری نژاد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: رشد بازار سرمایه حباب نیست و اشخاصی که تجربه فعالیت چند ساله در بازار سرمایه داشته باشند متوجه تفاوت های بازار سرمایه این روزها با بازار سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ هستند.

وی افزود: نرخ ارز نسبت به سال ۹۷، رشد تقریبا ۲۰۰ درصدی داشته و دلار از محدوده ۴ هزار تومان به حدود ۱۱ هزار تومان رسیده است. بنابراین رشد ۳ تا ۴ برابری شاخص کل نیز عجیب نیست و نمی توان این رشد را حباب تلقی کرد. شاید از این نقطه به بعد بازار رشد زیادی نداشته باشد؛ ولی انتظار ریزش بازار و سقوط شاخص هم نمی رود.

مشهوری نژاد با اشاره به نسبت های P بر E نسبتا معقول بازار، اظهار کرد: نسبت «پی بر ای» بازار حدود ۶ تا ۷ است و این نسبت منطقی بوده و جای ریزش ندارد. اما دیگر دوران رشد دسته جمعی نمادها به پایان رسیده و سرمایه گذاران می بایست قبل از هر چیز، استراتژی سرمایه گذاری خود را مشخص کنند.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می رسد از اینجا به بعد، سهم های بازار به ۳ گروه تقسیم خواهند شد. گروه نخست، سهم صنایع بزرگی همچون فولادی و پتروشیمی و پالایشی است که احتمالا تا پایان سال، رشد ملایمی تجربه خواهند کرد و بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی برای سهامداران به همراه خواهند داشت. گروه دوم، سهم های کوچکی هستند که بی دلیل رشد کرده اند و حتی ممکن است برخی از این سهم ها، رشدی حباب گونه داشته باشند. این گروه نه فقط پتانسیل رشد ندارند بلکه شاید افت قیمت هم داشته باشند. گروه سوم، سهم شرکت هایی است که به سبب افزایش ارزش دارایی هایی همچون زمین یا افزایش ارزش مطالبات و یا افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و... جذاب شده اند و پتانسیل رشد دارند. با این وضعیت، از این نقطه به بعد به جای معرفی گروه های پیشرو، باید سهم های مناسب را انتخاب کرد و انتخاب سهم مناسب بدون آموزش و آشنایی با روش های تحلیل، امکانپذیر نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
چطور تا چند هفته قبل هي خبر ميذاشتيد بازار پايه حباب داره ولي الان بازار اصلي حباب نداره .................
جالبه با اينكه سهماي بازار پايه قفل شدند و اصلا معامله اي نميشن ولي شما هيچ خبري ازش نميذاريد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
خدا لعنت کنه باعث و بانی اش رو که الکی و به ناحق بازار پایه رو نابود کردن. اینقدر هم قوانینشون بی خود بود که بیش از یک هفته دوام نیاورد.