بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

افزایش نقدشوندگی، محرک جذابیت سهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری

بهترین و کم ریسک‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری اشخاصی که شناخت زیادی از بازار سرمایه ندارند، تشکیل سبدی متشکل از سهام چند شرکت سرمایه‌گذاری است.
کد خبر : ۱۹۶۵۴۳

افزایش نقدشوندگی بازار، محرک جذابیت سهم شرکت های سرمایه گذاری

با وجود رکود در بسیاری از بازارها از جمله ارز و مسکن و خودرو و...، بازار سرمایه اما پررونق است و به مدد انرژی بالای این بازار، سرمایه گذاران جدیدی هم جذب این بازار شده اند. شاخص کل با رشد ۴۳۲۲ واحدی تا این لحظه، از ۳۰۲ هزار واحد فراتر رفته است.

محمد آرام بنیار کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص دلایل اقبال بازار سرمایه بیان کرد: رشد بازار سرمایه، چند دلیل دارد. نخست آنکه افزایش نرخ ارز از دو جنبه بر شرکت های بورسی اثرگذار بوده است. از طرفی درآمد شرکت ها و به تبع آن سودآوری شرکت های بورسی رشد کرده و این رشد سودآوری، قیمت سهم ها را نیز افزایش داده و از طرف دیگر؛ افزایش نرخ ارز موجب افزایش ارزش جایگزینی دارایی های شرکت ها شده است. تاثیر افزایش ارزش دارایی های شرکت هم بر قیمت سهم ها مثبت بوده است. اگر این موضوع را علت رشد بازار بدانیم، قیمت سهم ها کم کم به نقطه تعادلی نزدیک می شود.

وی افزود: اما علت دیگری که رشد بازار را تداوم داده، رکود بازارهای موازی و ورود حجم قابل توجهی نقدینگی به بازار سرمایه بوده است. افزایش حجم نقدینگی در کنار فعالیت ابزارهای مختلفی مانند صندوق های سرمایه گذاری، سبب افزایش نقدشوندگی سهم ها شده و افزایش نقدشوندگی، منجر به افزایش ارزش بازار سرمایه شده است.

این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: میانگین نسبت P بر E بورس تهران بسیار پایین تر از بورس های جهانی است و این موضوع، علل مختلفی دارد؛ اما نکته حایز اهمیت این است که افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه به افزایش نسبت P بر E هم کمک خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: قیمت سهم شرکت های سرمایه گذاری در گذشته معمولا ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزش NAV معامله می شد؛ ولی با افزایش نقدشوندگی بازار، اگر نقدشوندگی پرتفوی شرکت های سرمایه گذاری افزایش یابد، قیمت سهم شرکت های سرمایه گذاری می تواند به اندازه ارزش NAV معامله شود.

آرام در خاتمه در رابطه با گزینه های مناسب جهت سرمایه گذاری گفت: بهترین و کم ریسک ترین گزینه برای سرمایه گذاری اشخاصی که شناخت زیادی از بازار سرمایه ندارند، تشکیل سبدی متشکل از سهام چند شرکت سرمایه گذاری است. البته بهتر است سهم شرکت های سرمایه گذاری انتخاب شود که با قیمتی کمتر از ارزش NAV معامله می شوند. صندوق های سرمایه گذاری نیز ابزار مناسبی برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران محسوب می گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر