بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

جذابیت سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز در نیمه دوم سال

نقدینگی سرگردان بسیار حجیمی از بازارهای موازی به سمت بازار سرمایه سرازیر شده، که نه‌تنها روند آن هنوز پایان نیافته، بلکه شاید در میانه راه آن باشیم.
کد خبر : ۱۹۶۵۶۹

جذابیت سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز در نیمه دوم سال

به گزارش بورس‌نیوز، به جرات می توان گفت تابستانی که گذشت، از بهترین و خاطره انگیزترین تابستان های بازار سرمایه بوده و شیرینی بازدهی این چند ماه تا مدت ها از ذهن سهامداران محو نخواهد شد. اما با وجود رشد قیمت چشمگیر بعضی سهم ها، بسیاری از سهم های بزرگ و بنیادی بازار رشد قیمت زیادی نداشته است. با توجه به نزدیکی به انتشار گزارش های عملکرد ۶ ماهه، به نظر می رسد باید شاهد تغییراتی در روند سهم ها باشیم و شاید زمان اصلاح سبد سرمایه گذاری ها فرارسیده باشد.

محمدصادق فدایی معاون سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: البته این روزها با رشد عجیب شاخص و عبور از کانال ۳۰۰ هزار واحد، احتمالا همه از روند مثبت خواهند گفت و این وضعیت، اظهارنظر مفید را سهل و ممتنع کرده است. به هرحال بر این عقیده ام که اهداف شاخص کل، بالاتر از ارقام فعلی است که می تواند تا پایان سال شمسی به خود ببیند و پس از آن، اصلاحی در حدود 6 ماه خواهیم داشت که آن نیز عمدتاً زمانی و کمتر قیمتی خواهد بود و حفظ پورتفوی ارزشی در آن دوره لازم است. پس از آن اصلاح، موج آخر صعود را شاهد خواهیم بود که شاید به تندی موج آغاز شده از بهمن ۹۷ نباشد، اما این موج منجر به رسیدن شاخص به اهدافی بالاتر از ۴۰۰ هزار واحد خواهد شد.

وی افزود: ملاحظه وضعیت متغیرهای بنیادی و کلان صنایع و کل کشور نیز می تواند موید این امر باشد که سهام بزرگ و شاخص ساز در سال ۹۸ بتدریج p/e جذابی خواهند گرفت که خرید آن ها را در همین قیمت ها ارزنده می سازد و فقط باید منتظر زمان و ارسال گزارش های ماهانه بود.

فدایی اضافه کرد: در مورد معلول بودن (و نه مدلل بودن) رشد شاخص نیز بقدر کفایت صحبت شده و همگی می دانیم که نقدینگی سرگردان بسیار حجیمی از بازارهای موازی به سمت بازار سرمایه سرازیر شده، که روند آن به عقیده من پایان نیافته و شاید در میانه راه باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: به سرمایه گذاران تازه وارد توصیه اکید دارم که بر پایه تشخیص فردی یا بر پایه شایعات معامله نکنند و اگر مایل به خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مشترک یا سپردن سبد خود به سبدگردان حرفه ای نیستند، دست کم بر اساس تحلیل های معتبر اقدام به خرید و فروش کنند.

وی اضافه کرد: بر پایه شاخص کل معامله کردن، احتمالاً نتیجه ای جز جا ماندن از بازار نخواهد داشت، لذا بهتر است با دلایل کافی به نمادها یا صنایعی ورود کنند که می دانند اهداف میان مدت بالا دارد و نوسانات روزمره آن ها تأثیری در قضاوت سرمایه گذار نخواهد داشت. بر این اساس صنایع خودرو، لیزینگ و ساختمانی را واجد بالاترین پتانسیل برای کسب سود می دانم (برغم شرایط بنیادی ناسازگار) و برای بازدهی کمتر ولی مطمئن تر نیز، صنعت پالایشی، سرمایه گذاری ها و برخی نمادهای پتروشیمی و فلزی دارای p/d پایین تر را توصیه می کنم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد ۲۰۰ درصدی سودآوری به لطف تورم؛

آتیه شیرین "وآتی" در بازار سرمایه

در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد:

از «طلا» «مس» نسازیم

ارسال نظر