بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

«احتیاط»، سهامداران مراقب رشد بیش از حد باشند!

سهم شرکت هایی که در گزارش های بعدی، فروش خوبی داشته و نسبت P/E پایینی دارند و ضمنا بتای پرریسکی هم ندارند، برای نگهداری و سرمایه گذاری کم ریسک تر خواهند بود.
کد خبر : ۱۹۶۶۵۹

«احتیاط» بازار بیش از حد رشد کرده!

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران امروز با رشد ۹۳۴۷ واحدی، رکورد دیگری از خود بر جای گذاشت. این روند تعجب بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه را برانگیخته و کمتر کسی پیش بینی چنین رشدی در این مدت می کرد.

بهزاد گلکار کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار بیان کرد: اگر فرض کنیم بازار سرمایه روند عادی داشته و هیچ نیروی بیرونی، بازار را به سمت بالا حرکت نمی دهد؛ به نظر می رسد بازار سرمایه بیش از حد رشد کرده است.

وی ادامه داد: احتمالا این رشد بیش از حد، ناشی از خوشبینی بیش از اندازه فعالان بازار سرمایه به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و روابط بین المللی است که البته چنین تصوری، جای تامل بیشتر دارد. اگر افزایش نرخ ارز علت رشد بازار سرمایه بوده باشد، بازار سرمایه بیش از رشد نرخ ارز رشد کرده است.

گلکار افزود: رشد بازار سرمایه اثر ریسک رشد اقتصادی و اثر ریسک سیاست های تعاملی بین المللی کشور را نادیده گرفته و این دغدغه ایجاد شده که اتفاقات سال ۱۳۸۳ مجددا تکرار شود. رشد قیمت سهم ها بیش از ارزش ذاتی خطر ریزش قیمت و بازدهی منفی به همراه دارد. بنابراین احتیاط بیشتر در معاملات، ضروری است.

این فعال بازار سرمایه در ادامه گفت: عدم تحرک بازارهای ارز و مسکن و طلا در ورود نقدینگی به بازار سرمایه موثر بوده؛ اما با توجه به حجم و ابزارهای موجود در بازار سرمایه، ورود حجم زیاد نقدینگی به بازار سرمایه، خطرناک است؛  رشد بی وقفه بازار منطقی نیست و باید اصلاح هم صورت بگیرد. شاید به دلیل ورود نقدینگی، بازار سرمایه امسال شاخص ۴۰۰هزار واحدی را هم به خود ببیند؛ ولی بهتر است سرمایه‌گذاری‌ها به نحوی انجام شود که سهامداران به سبب رشد غیر منطقی سهم ها، متحمل ضرر و زیان نشوند.

گلکار در معرفی گزینه های مناسب تر برای سرمایه گذاری گفت: قیمت اکثر سهم ها رشد زیادی داشته و باید به تحلیل صورت های مالی شرکت ها توجه بیشتری داشت. علاوه بر کمیت سود، کیفیت سود و کمیت فروش شرکت ها باید مورد بررسی قرار بگیرد. از اینجا به بعد، رشد سودآوری شرکت ها نسبت به سال قبل در صورتی جذاب خواهد بود که حجم فروش شرکت ها نیز افزایش نشان دهد و رشد سودآوری، فقط ناشی از افزایش نرخ تسعیر ارز نباشد. به عبارتی دیگر، سهم شرکت هایی که در گزارش های بعدی، فروش خوبی داشته و نسبت P/E پایینی دارند و ضمنا بتای پرریسکی هم ندارند، برای نگهداری و سرمایه گذاری کم ریسک تر خواهند بود.

وی در خاتمه به سهامداران توصیه کرد: امیدواریم سهامداران با تکیه بر تحلیل صورت های مالی و چشم انداز آینده صنایع اقدام به سرمایه گذاری کنند. قطعا اقتصاد ایران در بلندمدت (تقریبا ۳ سال آینده) چشم انداز مثبتی دارد؛ ولی رشد شارپ قیمت سهم ها با وضعیت فعلی اقتصاد کشور توجیه پذیر نیست. از این رو به سهامداران توصیه می شود در سرمایه گذاری های کوتاه مدت خود، محتاط تر باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶
وقتی میگید "این روند تعجب بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه را برانگیخته و کمتر کسی پیش بینی چنین رشدی در این مدت می کرد"
تو خود بخوان حدیث مفصل ازاین مجمل یعنی حباب، یعنی فیلم هندی، یعنی کشک و ...
فریاد
Germany
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
آری اینچنین بود برادر .به دلایل متعدد این روند مشکوک بوده :1.ایجاد کاهش تقاضا برای خرید ارز و طلا به جهت پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز و طلا 2: کاهش نقدینگی و سرمایه گزاری در بورس .شرکتهای داروی که افزایش پیدا کردن به دودلیل که عرض می کنم بوده اول افزایش حدود 40 درصدی قیمت دارو دوم بخاطر برداشته شدن جایزه های جنسی دارو به ظاهر افزایش فروش دارن که البته در کوتاه مدت روی بازار بورس دارو اثر مثبت داره