بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
به نظر می‌رسد که در بازار امروز شاهد اصلاح اندک و موقت قیمت‌ها در نیمه اول بازار و ادامه رشد بازار در نیمه دوم آن باشیم.
کد خبر : ۱۹۶۶۸۷

پیش گشایش؛

عنوان گزارش: گزارش پیش گشایش دوم مهر ماه ۱۳۹۸

آنچه در معاملات دیروزگذشت:
در جریان معاملات روز دوشنبه شاهد رشد بی سابقه بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ واحد ترقی ناشی از رشد قیمت‌ها در تقریبا تمامی گروه‌های بازار، به رقم بی‌سابقه ۳۱۱ هزار و ۴۷۱ واحد رسید. این رشد شاخص به میزان ۳ درصد را می‌توان یکی از تاریخی‌ترین روز‌های معاملات بازار سرمایه محسوب کرد. نماد «فارس» به تنهایی بیش از یک هزار واحد به رشد شاخص کمک کرد. ارزش معاملات بازار سرمایه نیز همچنان روند مثبتی دارد و به ۳۲ هزار میلیارد ریال رسید.

اقتصاد کلان
براساس محاسبات مرکز آمار ایران، نرخ تورم در پایان شهریور ماه به ۴۲.۷ درصد رسید، تورم نقطه به نقطه با ۶.۶ درصد کاهش به عدد ۳۵ درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ٦,٦ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٤٥.٢ و ٣٠.٧ درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.

پیش گشایش؛

در دیگر خبر در حوزه اقتصاد کلان، براساس بخشنامه بانک مرکزی، جریمه دیرکرد یا همان وجه التزام در تسهیلات مشارکتی علاوه بر اصل تسهیلات بر سود و بازدهی حاصل از دریافت برای تسهیلات‌گیرنده اعمال خواهد شد و همچنین برای تسهیلات مبادله‌ای و قرض‌الحسنه، جریمه دیرکرد متناسب با اقساط سررسیدشده‌ای که به بانک پرداخت نشده است تعیین می‌شود.

همچنین در خبری در حوزه انرژی، مدیرعامل بورس انرژی از عرضه میعانات گازی پارس جنوبی در این بازار از ۱۵ مهر ماه امسال خبر داد و گفت: در مرحله نخست هفته‌ای ۱۰ هزار تن میعانات گازی پارس جنوبی عرضه خواهد شد. وی با بیان اینکه خریداران این محصول عمدتا پالایشگاه‌های کوچک و شرکت‌های شیمیایی کوچک و متوسط هستند، افزود: خریداران می‌توانند در رینگ داخلی حضور یابند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: در مرحله نخست هفته‌ای ۱۰ هزار تن میعانات گازی پارس جنوبی عرضه خواهد شد، اما بر اساس تقاضای خریداران و اقبالی که از این بازار صورت خواهد گرفت امکان افزایش این عرضه وجود دارد.

در بازار سرمایه و در روز چهارشنبه شاهد عرضه اولیه سهام شرکت نیروگاه جهرم خواهیم بود. قرار است ۵ درصد از سهام این شرکت در دامنه قیمتی یک، ۹۰۰ تا یک، ۹۹۰ ریال در جریان معاملات روز چهارشنبه عرضه شود.

کدال نگر
با توجه به آغاز ماه جاری شاهد ارسال گزارش‌های عملکرد شهریور ماه شرکت‌ها به صورت تدریجی هستیم. از مهم‌ترین گزارش‌های روز گذشته می‌توان به عملکرد تولید و فروش سیمان داراب و سیمان درود اشاره کرد که نرخ‌های فروش این دو شرکت نسبت به مرداد ماه تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد.

شرکت کربن ایران نیز در شهریور ماه موفق به فروش ۱ هزار و ۶۷۴ تن دوده صنعتی با نرخ ۱۱۲.۷ میلیون ریال شده است. به این ترتیب جمع درآمد‌های عملیاتی تجمیعی این شرکت در نیمه اول سال مالی آن به بیش از ۱ هزار و ۳۷۴ میلیارد ریال رسیده است.

درآمد‌های عملیاتی شرکت تراکتورسازی ایران در شهریور ماه به بیش از ۱ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال رسیده است تا به این ترتیب جمع ارزش درآمد‌های این شرکت تا پایان شهریور ماه به رقم بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال برسد.

شرکت بوتان نیز با ثبت درآمد فروش یک هزار و ۱۷۰ میلیارد ریالی در شهریور ماه جمع فروش خود را در ۶ ماهه نخست سال مالی به بیش از ۶ هزار و ۶۱۴ میلیارد ریال رساند.

بازار امروز
رشد یکپارچه قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها به نظر می‌رسد که به دلیل خوش بینی نسبت به گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌ها و سود فصلی قابل قبول آن‌ها باشد. در حال حاضر در اکثر گروه‌های بازار شاهد رشد دو رقمی قیمت‌ها طی یک ماه گذشته هستیم. شاید یکی از مهم‌ترین ریسک‌های بازار سرمایه در حال حاضر رشد مشابه قیمت‌ها در نماد‌های دارای سود عملیاتی و شرکت‌های زیانده باشد. به نظر می‌رسد که در بازار امروز شاهد اصلاح اندک و موقت قیمت‌ها در نیمه اول بازار و ادامه رشد بازار در نیمه دوم آن باشیم.

پیش گشایش؛

اشتراک گذاری :
ارسال نظر