بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
داستان تکراری گزارش افزایش سرمایه نشان داد؛

حسابرسی‌های تاسف برانگیز

نگاهی به عملکرد معاملات پتروشیمی آبادان در بورس‌کالا و عدم معامله انواع محصولات این شرکت در ۲هفته اخیر موجب شد تا با ذره‌بینی گزارش غیرکارشناسی هیات مدیره این شرکت و اقدام عجیب‌تر حسابرس شرکت را موشکافانه‌تر مورد بررسی قرار دهیم.
کد خبر : ۱۹۶۹۲۳

حسابرسی‌هایی تاسف برانگیز و سازمان بورسی بی خیال/داستان تکراری گزارش افزایش سرمایه شرکت‌ها در سال‌های اخیر

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، پس از موافقت سازمان بورس با انواع و اقسام گزارش‌های بی‌پایه و اساس افزایش‌سرمایه از جنس تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سرقفلی، زیر مجموعه‌های زیانده در بانک‌ها، خودروسازها، شرکت‌های تولیدی و غیره، حالا شاهد انتشار انواع گزارش‌های توهمی از سوی اعضای هیات مدیره شرکت‌ها با تایید حسابرسانی معلوم‌الحال هستیم.

نگاهی به عملکرد معاملات پتروشیمی آبادان در بورس کالا و عدم معامله انواع محصولات این شرکت در ۲هفته اخیر موجب شد تا نگاهی به پیشنهاد جالب توجه اعضای هیات مدیره این شرکت در خصوص برون‌رفت از ورشکستگی و شرایط بحرانی، با افزایش سرمایه‌ای ۲۰۰۰میلیارد ریالی داشته باشیم.

تحلیلی ساده و پیش پا افتاده از جدول منابع مصرف افزایش سرمایه این شرکت، گزارش غیرکارشناسی هیات مدیره این شرکت و اقدام عجیب‌تر حسابرس شرکت را به گونه‌ای آشکار نشان می‌دهد.

بر اساس پیشنهاد هیات مدیره این شرکت جدول منابع و مصارف افزایش سرمایه این شرکت به شرح جدول ذیل است:

حسابرسی‌هایی تاسف برانگیز و سازمان بورسی بی خیال/داستان تکراری گزارش افزایش سرمایه شرکت‌ها در سال‌های اخیر

همانگونه که در جدول فوق مشاهده می‌شود، از مجموع ۲.۰۲۹ میلیارد ریال منابع پیشنهادی جهت افزایش‌سرمایه، تنها ۸۶۶ میلیارد ریال ماهیت نقدی دارد و مشخص نیست منطق اعضای هیات مدیره و همچنین حسابرسان این شرکت بابت هزینه کرد ۲.۰۲۹ میلیارد ریال هزینه نقدی از محل تنها ۸۶۶ میلیارد ریال منابع نقدی چه بوده است.

به جملات حسابرس در گزارش حسابرسی دقت کنید تا بیشتر متوجه چشم‌پوشی حسابرس از اصول ساده مالی شوید:

حسابرسی‌هایی تاسف برانگیز و سازمان بورسی بی خیال/داستان تکراری گزارش افزایش سرمایه شرکت‌ها در سال‌های اخیر

سوالی که می‌توان از حسابرس در خصوص این بند پرسید این است که «چگونه افزایش‌سرمایه از محل مطالبات سهامداران که آن هم مربوط به بخش کوچکی از سالیان سال بدهی‌های این شرکت به سهامدارانش بوده از خروج وجه نقد از شرکت ممانعت می‌کند» و سوال دیگر «اصلا وجه نقدی وجود دارد که بخواهند مانع از خروجش شوند»

اعضای هیات مدیره شرکت پتروشیمی آبادان با بیش از ۳ عضو فارغ التحصیل در رشته‌های مدیریت مالی و حسابداری، چگونه به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان با تنها ۸۶۶ میلیارد ریال هزینه‌های ۱.۴۵۹ میلیارد ریالی نوسازی واحد‌های تولیدی و ۵۷۰ میلیارد ریالی سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه مصرفی ۴ ماهه و پرداخت حقوق و دستمزد ماهیانه را پرداخت کرد؟

بی‌شک و در خوشبینانه‌ترین حالت مجموع ۸۶۶ میلیارد ریال دریافتی از سهامداران عام بینوا، صرف پرداخت در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد ریال از بدهی‌های تامین‌کنندگان مواداولیه و مابقی آن صرف پرداخت حقوق و دستمزد سرسام‌آور پرسنل می‌شود.

لازم به ذکر است با توجه به لطف مدیران این شرکت در نحوه اجرای دقیق آیین‌نامه‌های استخدامی و عدم استخدام نیرو‌های مازاد در سال‌های اخیر، مجموع هزینه‌های حقوق و دستمزد بیش از ۱۲۶۵ نفر پرسنل شرکت هزینه سالیانه‌ای در حدود ۱۱۵۰ میلیارد ریال بوده که این مبلغ تنها ۲۰۰ میلیارد ریال کمتر از کل هزینه‌های مواد اولیه مصرفی شرکت و ۵۰درصدی کل درآمد‌های شرکت است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا سازمان بورس که تاکنون عملکرد ضعیفی در خصوص تایید افزایش سرمایه‌های شرکت‌ها داشته یا خیر و به شرکتی با بیش از ۷۰۰۰ میلیارد انواع و اقسام بدهی به سهامداران (تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی بابت پرداخت‌های حقوق و ... ) و تامین‌کنندگان مواد اولیه (پالایشگاه آبادان و ...) مجوز دریافت بیش از ۸۳۶ میلیارد ریال وجوهات نقد را از سهامداران عام این شرکت خواهد داد و یا مجددا شاهد چشم‌پوشی سازمان بورس آنهم با شعار خروج شرکت‌ها از ماده ۱۴۱ لایحه اصلاح قانون تجارت هستیم؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کماکان هیچ مقابل فروش این پتروشیمی؛

پتروشیمی آبادان باردیگر pvc عرضه نکرد

افزایش سرمایه در تاروپود «نتوس»؛

ابهام جدی در قیمت زمین‌‌های این شرکت

دومینوی روند نزولی معاملات این پتروشیمی حاشیه‌ساز شد؛

«هیچ» دستاورد پتروشیمی آبادان

دومینوی روند نزولی نرخ معاملات این پتروشیمی حاشیه‌ساز شد؛

آدرس و نشانه‌هایی از ورشکستگی پتروشیمی آبادان در بورس‌کالا

ارسال نظر
نظرات بینندگان
اسدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
سلام همه این موارد در قیمت دیده شده قیمت سهم یه اکازیون هست حتی کمتر از پتروهایی هست که هنوز پروژه هستند واحد 600 و سایر طرحهای شپترو که راه افتاد همه چی درست میشود اما یادتان باشد سهم 160تومانی و در حمایت تکنیکی را سهامدار نگون بخت قصد خارج کردنش دارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
تاسف اوره این نوشته ها...خودروییها مگر نیستند با هر سهم بیش از 5برابر سرمایه زیان انباشته و زیانسازی بدون امید به اینده و طرح توسعه؟؟ چرا از انها نمینویسید؟؟این سهم که در گروه بهتری هست با زیان کمتر و قیمت پایین!!!