بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

اخذ عوارضی که به نفع صادراتی‌ها نیست

تامین مواد اولیه ارزان تر از قیمت جهانی در هر صنعتی، آن صنعت را تنبل خواهد کرد.
کد خبر : ۱۹۷۰۲۱

اخذ عوارضی که به نفع صادراتی‌ها نیست

به گزارش بورس نیوز، صادرات سنگ آهن از ابتدای مهرماه مشمول عوارض ۲۵ درصدی شده و این اتفاق که به بهانه مبارزه با خام فروشی صورت گرفته موجب نارضایتی فعالان صنعت سنگ آهن کشور شده است.

بهادر احرامیان عضو هيات مديره انجمن توليدكنندگان فولاد در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به طور کلی مخالف وضع هر گونه عوارض صادراتی در چرخه تولید هستم؛ این روش در اقتصاد جهانی رد شده و هیچ گونه مزیتی برای اقتصاد کشور ما به همراه نخواهد داشت.

وی افزود: اخذ عوارض از صادرات سنگ آهن به معنای ایجاد ارزش افزوده بالاتر نیست، بلکه فقط ارزش افزوده را از یک حلقه تولید به حلقه دیگر انتقال می دهد؛ اخذ عوارض صادراتی محصولاتی که مواد اولیه صنعت دیگری را تشکیل می دهند، منجر به کاهش بهای تمام شده چرخه های بعدی زنجیره می گردد.

احرامیان تاکید کرد: برای مثال اخذ عوارض صادرات سنگ آهن، بهای تمام شده فولادسازان را کاهش می دهد؛ اما نکته اینجا است که تامین مواد اولیه ارزان تر از قیمت جهانی در هر صنعتی، آن صنعت را تنبل خواهد کرد. ضمن اینکه احتمالا صنایع پایین دستی فولاد هم به دنبال تامین مواد اولیه ارزان تر خواهند بود و این چرخه معیوب، ادامه خواهد داشت.

این فعال صنعت فولاد تاکید کرد: صنعت فولاد کشور امسال برنامه تولید ۲۸ میلیون تن فولاد را دارد و میزان تقاضای محصولات سنگ آهنی بر اساس این حجم تولید، به راحتی قابل محاسبه است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر