بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

تعظیم تکنیکال و فاندامنتال در مقابل جریان نقدینگی

شرایط این روزها با شرایط بازار سرمایه در آن سال ها تفاوت بسیار دارد و با در نظر گرفتن وضعیت فعلی بازار سرمایه و جریان ورودی نقدینگی، فعلا انتظار ریزش بازار نمی رود.
کد خبر : ۱۹۷۰۴۱

تعظیم تکنیکال و فاندامنتال در مقابل جریان نقدینگی

به گزارش بورس نیوز، این روزها روند بازار بسیاری از تحلیلگران تکنیکالیست و فاندامنتال بازار را انگشت به دهان کرده و سیل نقدینگی، سقف های پیش بینی شده را طوری در هم شکسته که کمتر کسی پیش بینی آن را می کرد. جذابیت بازار سرمایه رویایی بود که این روزها رنگ واقعیت به خود گرفته و در این میان برخی معتقدند انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از علل هدایت هوشمندانه نقدینگی به بازار سرمایه بوده است. اتفاقی که ثبات و حتی افت بازارهای موازی را در پی داشته و در این ایام می تواند دستاورد مهمی برای دولت باشد.

مهدی افشار اعلم کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص دلایل اقبال بازار سرمایه بیان کرد: رشد بازار سرمایه ناشی از ورود نقدینگی به بازار بوده و با وجود انتظار توقف روند صعودی و حتی ریزش بازار توسط بعضی فعالان بازار، جریان نقدینگی تازه نفس به این بازار سبب رشد بی وقفه بازار شده است.

وی افزود: ورود نقدینگی هوشمند به بازار سرمایه تحت تاثیر چند عامل از جمله عدم جذابیت بازارهای موازی، تلاش دولت برای هدایت نقدینگی به بازار سرمایه به منظور جلوگیری از التهاب سایر بازارها، و نیز خوشبینی به بهبود روابط بین‌المللی و برقراری آرامش در عرصه سیاسی کشور بوده است.

افشار اعلم اضافه کرد: نمی توان گفت رشد بازار سرمایه واقعی بوده یا حباب است. به هر حال اگر اقتصاد کشور ما وضعیت عادی داشت، بسیاری از شرکت ها و صنایع پتانسیل رشد سودآوری بسیار داشتند. چه بسا بخشی از نقدینگی هوشمند به دلیل خوشبینی به آینده اقتصاد کشور وارد بازار سرمایه شده است. ضمن اینکه حضور تقریبا ۱ درصد از جمعیت کشور در عرضه اولیه اخیر، حکایت از اقبال بازار سرمایه بین مردم دارد و با توجه به جریان نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه، به نظر می رسد روند مثبت و رو به رشد بازار سرمایه فعلا ادامه دارد و در کوتاه مدت، ریزشی در کار نیست.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می رسد نتیجه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اثر چندانی بر روند بازار سرمایه نخواهد داشت. پیروزی هیچ حزب و جناحی، نمی تواند روند بازار سرمایه را تغییر دهد و تجربه سنوات قبل نیز گویای همین مورد است.

نمی توان اتفاقات بازار سرمایه سال در ۱۳۸۳ یا ۱۳۹۲ را به حال حاضر تعمیم داد و هر رشدی را محکوم به ریزش کرد. شرایط این روزها با شرایط بازار سرمایه در آن سال ها تفاوت بسیار دارد و با در نظر گرفتن وضعیت فعلی بازار سرمایه و جریان ورودی نقدینگی، فعلا انتظار ریزش بازار نمی رود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر