بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
با افزایش واردات محصول بی‌کیفیت رخ داد؛

تولید قیر در آستانه ورشکستگی 

ایران در زمانی نه چندان دور به‌عنوان عرضه‌کننده و تعیین‌کننده قیمت قیر در منطقه به شمار می‌رفت اما؛ اعمال تحریم‌ها، نظارت‌های ناکافی بر فعالیت شرکت‌های تولیدکننده و تخلفات بسیار در تولید و صادرات این فرآورده، جایگاه ایران را در حوزه قیر کم‌رنگ کرد.
کد خبر : ۱۹۷۲۴۱
واحد‌های تولید قیر در آستانه ورشکستگی 
به گزارش بورس نیوز، در سال ۹۶ از میزان حجم یکصد میلیون تن قیر که در جهان تولید و مصرف میشد ایران سهمی چهاردرصدی داشت. طی چند روز اخیر، خبر‌هایی در خصوص واردات این محصول از کشور عراق به گوش میرسد. چرا در کشوری که خود هفتمین تولیدکننده و چهارمین صادرکننده قیر دنیاست، باید واردات صورت بگیرد. آن‌هم از کشوری، چون عراق که به لحاظ کیفیت در تولید این محصول در سطحی پایین قرار دارد.
در فروردین‌ماه ۹۷، واردات ته‌مانده و ضایعات پالایشگاه‌های عراق و صادرات آن به نام قیر ایران امری خبرساز شد.

صادرات قیر بی‌کیفیت به نام ایران
وحید شیخی رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی یکی از مشکلات تولیدکنندگان قیر کشور را واردات ته‌مانده‌های بی‌کیفیت پالایشگاه عراق دانست و عنوان کرد که صادرات مجدد این ضایعات به نام قیر ایرانی را عامل تزلزل جایگاه کشور را در بازار‌های جهانی بیان کرد.
 
وی ادامه داد:‌ در پی این اتفاق، شیخی در حمایت از کالای ایرانی درخواست ممنوعیت واردات «وی آر» یا قیر عراقی را به کشور مطرح کرد تا بازار‌های هدف باقی‌مانده حفظ شوند.
 
در دی‌ماه ۹۷، حسن تاجیک رئیس انجمن قیر ایران از مشکلات صادرات فرآورده‌های نفتی و قیر سخن گفت و اعلام کرد که بازار‌های صادراتی منتظر قیر ایران نمانند.
 
وی وضعیت صادرات قیر را در زمان تحریم، خوب عنوان کرد و کاهش تولید این محصول را بر صنعت جاده‌سازی بسیار آسیب‌زا دانست.

واردات از عراق امری سؤال‌برانگیز
هم‌زمان با گذر از شرایط سخت تحریم‌ها و دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات آن، چند روز اخیر، واردات مجدد از کشور عراق به ایران تعجب همگان را برانگیخت.
 
مقایسه پتانسیل بالای کشور در تولید و صادرات این فرآورده و مبحث واردات از کشور همسایه امری سؤال‌برانگیز است چراکه این امر ورشکستگی واحد‌های تولید قیر و توقف صادرات را رقم خواهد زد.
 
فعالان این حوزه به کاهش بازار‌های هدف صادرات این محصول اشاره داشته و عنوان کرده‌اند که ۶۳ بازار به ۲۱ بازار رسیده است. اگر عملکرد مسئولین مرتبط مانند سال گذشته در جهت تعدد قوانین و دستورالعمل‌ها پیش برود قطعاً حوزه صادرات ایران کوچک‌تر و رقبا جایگزین خواهند شد.
 
با کاهش درآمد ارزی حاصل از صادرات قیر و کاهش تقاضای بازار جهانی از امید میرود که برای بهتر شدن شرایط و بازیافتن جایگاه گذشته راهکاری اندیشیده شود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات رئیسه انجمن تولید کنندگان قیر در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

یک "بخشنامه" و تصمیمی به ضرر صادرکنندگان

عایق ۶۰ درصدی پشم شیشه ایران بر روی بازار داخل؛

دو سناریو برای «کپشیر» نوشته شد

عضو هیات رییسه موسس انجمن تولیدکنندگان قیر در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

کاهش اختلاف قیمت قیر صادراتی با بازارجهانی

ارسال نظر