بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس نیوز: 

مهار غول نقدینگی از دست «گاو»ها در رفت/ بورس حبابی است؟

تعریف اقتصاددانان از واژه «حباب» در بازار سرمایه متفاوت بوده اما؛ به‌نوعی می‌توان سقوط را جزئی از آن دانست و برخی کارشناسان، بالا رفتن حجم نقدینگی در روز‌های اخیر بازار سرمایه را نوعیحباب قلمداد می‌کنند.
کد خبر : ۱۹۷۳۰۷
 
بحرانی جدی بازار سرمایه را تهدید می‌کند
 
علیرضا قدرتی، مدیرعامل کارگزاری آوا نوین در همین رابطه به خبرنگار بورس نیوز گفت: ورود نقدینگی سرگردان و پول‌تازه را می‌توان شاخصی عنوان کرد که طی ماه‌های اخیر در بورس نمود پیداکرده و نسبت به دوره‌های گذشته، تفاوت زیادی در بازار ایجاد کرده است. 

بازار زمانی از عدم وجود نقدینگی رنج می‌برد
وی افزود: بازار‌سرمایه در دوره‌های گذشته از عدم وجود نقدینگی رنج می‌برد و فعالان این حوزه انتظار داشتند که اقدامات مناسب مسئولان، جریان نقدینگی را از بازار‌های کاذب به سمت بازار‌های رسمی مانند بورس هدایت کند و در دو ماه اخیر شاهد این امر و شدت گرفتن این جریان هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه استقبال مردم را در خریدوفروش سهام خوب ارزیابی کرد و گفت: روزانه حجم انبوهی از مردم به بازار سرمایه سوق پیدا می‌کنند اما؛ این حجم نقدینگی مانند یک شمشیر دو لبه است و دارای نکاتی مثبت بوده و هم می‌تواند منفی باشد.

نقدینگی نیاز به هدایت دارد
وی تصریح کرد: اگر این نقدینگی درست هدایت شده و از مسیر مناسب برای خریدوفروش سهام استفاده شود قطعاً به نفع بازار خواهد بود و در بلندمدت شرایطی ایمن را فراهم خواهد کرد اما؛ اگر ورود ناهماهنگ نقدینگی به بازار آسیب‌هایی جدی را به دنبال خواهد داشت. 

استقبال از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خوب نیست
قدرتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را یکی از راهکار‌های مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران غیرمتخصص در بازار عنوان کرد و افزود: تبلیغات مناسبی در این خصوص صورت نمی‌گیرد بنابراین تمام افراد به سمت خرید سهام سوق می‌یابند و این نقدینگی یا به خرید سهام کوچک که پتانسیل لازم برای رشد را ندارند، اختصاص می‌یابد یا در چنگال برخی افراد سودجو و جوساز بازار برای رشد یک سهام خاص اسیر می‌شود.
 
وی ادامه داد: تجربه سال‌های اخیر نشان داده که ورود این نقدینگی به سهم‌های بدون پتانسیل آثاری مخرب و جبران‌ناپذیر را ایجاد خواهد کرد.
 
بحرانی جدی بازار سرمایه را تهدید می‌کند
 
اقبال بنیادیها خوب نبود

این کارشناس بازار سرمایه به پتانسیل خوب سهمهای بنیادی (فاندامنتال) موجود اشاره داشت و عنوان کرد: سودآوری، فروش و گزارش‌های ماهیانه بیانگر این امر خواهد بود اما؛ طی سال‌های گذشته این سهم‌ها از رشد زیادی برخوردار نبوده‌اند و سهم‌های بی‌نام‌ونشان و پرحاشیه اکثر در رأس قرار داشته‌اند. اگر این شرایط کنترل شود نقدینگی نیز بسیار مثمر ثمر خواهد بود. 


با ترکیدن حباب مردم متضرر میشوند

وی تصریح کرد: پتانسیل بازار سرمایه زیاد است و رکود بازارهای موازی نیز امری مؤثر در سوق این نقدینگی به بازار است، اما ورود این نقدینگی به سهم‌های خاص، بدون فکر و برنامه‌ریزی حباب‌هایی ایجاد خواهد کرد که در صورت ترکیدن این حباب مردم متضرر می‌شوند؛ لذا باید این جریان از کانال‌های متخصص و دارای مجوز لازم از سازمان بورس کنترل شود. 

 
بحرانی جدی بازار سرمایه را تهدید می‌کند

بحران در انتظار بازار است
قدرتی ادامه داد: از سوی دیگر تغییرات در بازار پایه زمزمه‌های خوبی ایجاد کرد اما؛ شدت رشد سهم‌های بدون رشد سهم‌های بدون پشتوانه و بدون پتانسیل زیاد است و به زودی شاهد افت این سهم‌ها خواهیم بود. اگر این اتفاق بیفتد طی سه ماه اینده بازار سرمایه دچار یک کلپس یا بحران جدی خواهد شد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
چی میگی بابا قیمت سهام 20سال عقبه همه میدونن سهام شرکتها مفت واگذار شده از هپکو 10میلیونی بگیر تا نیشکر و تمام واگذاری ها خرید سهام مثل خرید دلار 1000 تومانی ارزنده است جلوی تقا ضا را هم نمیشه گرفت بعلت ارزنده بودن قیمتها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
قیمت ها بسیار کف و ارزندهگیه سهام ها را بالا برده است
قلی خان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
وقتی اتش بگیرد تر و خشک با هم می سوزد . دور نیست که خریداران سهام در پیتی خون گریه کنند . سازمان باید جلو رشد سهام با زیان انباشته و با پی ای بالا را بگیرد . با توقف نماد . با جلوگیری از افزایش قیمت و... پول یر گردان را به سمت سهام سود ده و مناسب هدایت کند . گرگها دارند گوسفندان زنده زنده میخورند . هر چنذ سالی این هجوم واقع می شود و سازمان در خواب است و افسوس فرار سرمایه میماند و لعنت بد متولیان بورس و مجلس و دوولت که همان دولت باشد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
سلام اینکه امروز بعضیها مدام دماز حباب میزنند بدون شک کسانیهستند که میخواهند ثروت ملی را ارزان ومفت به غارت ویغما ببرند ومردم وکشور را متضررکنند وهمین ارزو وذرخواست دشمنان اصلی مردم واسلام است این دوستان حبابکو واعلام حباب وحباب شناسان همان تروجانها نفوذیهای نرم افزار هستند مثلا اول انقلاب هم ابوالحسن بینوشه درمورد جنک میکفت مقاومت وبیروزی درجنک حباب فکری است وپوج کهروزکار نشانداد که حباب کفتن امثال بنیصدر ازکجا اب میخورد واین ابوالحسن بنیصدر جکونه ازکشور کریخت وفتح الفتوح ایران بعد ازان شروع شد وخرمشهرها فتح شد این حباب شناسان جرا حبابهای اصلی رانمیبینند واعلام نمیکنند میدانید جرا این بلندکوهای حباب همه ماموران خزانهداری امریکاهستند ومامورا ن اف ای تی اف این ماموران خود فروختهرامردم میشناسند وطبل رسوایانها ازبشت بام افتاده است فتح الفتوح درایران وقتی انجام میشود که این حبابشناسان وماموران خزانهداری امریکارا درایران رسوا کنیم البته یادمان نرود استاد اول این حباب شناسان ابوالحسن بنیصدر به جه مکافاتی افتاد این سرنوشت محتوم این نفوذیها هست
ناشناس
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۰
انقدر آسمون ریسمون به هم بافتی آدم نمیدونه باهات موافق باشه یا مخالف

اگه ففط در مورد بازار سرمایه بنویسی به صواب نزدیکتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
فسرب در این رنج 2400 تا 2800 یتقریباًیکبار میزان سهم شناورش را مورد معامله قرار داده ؟؟؟؟این یعنی چی ؟؟؟اهل فن خوب میدونن چی میگم