بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
حجت الاسلام حسن روحانی:

حرکت اقتصاد رو به جلو است

رئیس جمهور گفت: ملت بزرگ ایران بعد از یکسال ونیم فشار مداوم اقتصادی از هر روز دیگر قوی‌تر شده است.
کد خبر : ۱۹۷۳۹۹

حرکت اقتصاد رو به جلو است

حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت:بعد از ۴۱ سال تاریخ تکرار می‌شود و فشار‌های آمریکا کاملا نتیجه عکس داده و امروز روز عزت ملت ایران است.
وی افزود: آمریکا بدترین فشار‌های اقتصادی را بر ما وارد کرد و نگذاشت کشور‌های دنیا و شرکت‌ها با ما کار کنند، همچنین در فروش نفت ما اخلال ایجاد کرد و در روند کار‌های بانکی و بیمه‌ای ما مشکل به وجود آورد.

وی با اشاره به اینکه ظاهر قضیه این بود که فشار‌ها نتیجه مناسبی برای آمریکا دارد گفت: ما امروز فکر می‌کنیم کاملا این برنامه ریزی‌ها برعکس شده و ایران بعد از یک و نیم سال فشار مداوم اقتصادی از هر روز دیگری جایگاه، قدرت و توانش در سطح جهان روشن‌تر شده است.

رییس جمهور با اشاره به سفرش به ارمنستان ادامه داد: در سفر دیروزم به جمع سران اتحادیه اوراسیا این عزت و جایگاه ایران کاملا مشخص بود؛ در سفر سازمان ملل و مجمع عمومی آن برای ما روشن بود که امروز روز عزت ملت ایران است علی رغم مظلومیت و فشاری که به ملت ایران وارد می‌کنند.

وی افزود: در سازمان ملل هرجا نماینده ایران حضور داشت، سیاست و دیپلماسی همانجا می‌چرخید. همه می‌خواستند از ایران بشنوند، چه آنجا که صحبت از منطقه بود و چه آنجا که صحبت از سیاست‌های جهان بود؛ حتی درباره سیاست داخلی آمریکا هم همه احساس می‌کردند اقدام ایران می‌تواند بر آن تاثیرگذار باشد.

روحانی با اشاره به توطئه لابی ضدایرانی برای تخریب چهره ایران در جهان اظهار داشت: آن‌ها می‌خواستند بگویند ایران آغازگر یک تنش در منطقه حساس خلیج فارس است؛ شرایط غیر مناسب و یا حتی شرایط جنگی پیش روست و آغازگر و مقصر آن ایران است و لازم بود این توطئه شکسته شود.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود به طرح فرانسه اشاره کرد و افزود: آن طرح به یک معنا می‌توانست قابل قبول باشد و آن کلیات طرح بود، چون شامل این موضوع بود که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نباشد و ما همیشه این موضوع را گفته ایم. بیان شد آمریکا کل تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز شود و پول نفت در اختیار ما قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه این اصولی بود که فرانسوی‌ها با آمریکایی‌ها مطرح کرده بودند و بعد با ما مطرح کردند تصریح کرد: اصل این حرفی که الان در روزنامه‌ها و تبلیغات دنیا شایع و مطرح شده و خود رئیس جمهور فرانسه هم به صورتی آن را بیان کرده درست است.

رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور فرانسه برای بار دوم ظرف ۲۴ ساعت با من ملاقات و این طرح را به من ارائه کرد و من گفتم کلیت این طرح از نظر ما قابل قبول است، اما عبارت‌های این طرح را بنده اصلا قبول ندارم چرا که عبارت‌های آن عبارت‌های نادرستی بود.

وی افزود: آن‌ها می‌گفتند عبارت‌هایی که شما خودتان می‌گویید در جلسه‌ای که وزرای خارجه تشکیل می‌دهند تعیین شود و به نتیجه برسد و آن عبارت‌ها مبنای مذاکره باشد.

روحانی با اشاره به اینکه به فرض این طرح قابل قبول بود و آن‌ها اصلاحات مورد نظر ما را مد نظر قرار دهند گفت: حال ما با چه اطمینانی وارد این جلسه شویم؟

وی افزود: در اوج تحولات سیاسی و مذاکرات دیپلماتیک در نیویورک، رئیس جمهور آمریکا در دو نوبت یک بار در سخنرانی خود در سازمان ملل و یک بار دیگر صریحاً اعلام کرد که ما می‌خواهیم تحریم‌ها را تشدید کنیم.

رئیس جمهور گفت: من به دوستان اروپایی گفتم که ما کجای این موضوع را قبول کنیم؟ حرف شما را قبول کنیم که می‌گویید آمریکا آماده است یا حرف رئیس جمهور آمریکا را قبول کنیم که در ۲۴ ساعت دو بار اعلام کرده که تحریم‌ها باید تشدید شود؟

روحانی افزود: خود اروپایی‌ها هم پاسخ روشنی نداشتند و می‌گفتند در دنیای سیاست رئیس جمهور آمریکا چیزی گفته، ولی به هر حال آماده مذاکره هستند.

وی گفت: من به ملت ایران عرض می‌کنم نمایندگان ملت ایران و بنده به عنوان خادم و نماینده ملت ایران هیچ دریغی نکردم برای اینکه حقوق ملت ایران را به کرسی بنشانم و اگر من حداقل اعتماد را پیدا کنم که نتیجه این مذاکرات آن چیزی است که به نفع ملت ایران است یعنی عزت ملت ایران حفظ می‌شود حکمت مربوط به ملت ایران هم مد نظر است و مصلحت ملت ایران هم حاصل می‌شود حتما ما این کار را می‌کردم.

رئیس جمهور گفت: در سفر کوتاه‌مدت اخیر به نیویورک احساس می‌کردم جوی که دشمن ساخته بود شکسته و شرایط دیگری ایجاد شد به ویژه آن که ما با طرح صلح «هرمز» منادی صلح بودیم.

روحانی افزود: در عین حال همه جمع شده بودند که ۱+۵ دوباره احیا شود و همه اصرار‌ها و تلاش‌ها بر این مبنا بود که بار دیگر ۱+۵ درست شود که ما گفتیم حرفی نداریم و آن‌هایی که ۱+۵ را زدند امروز تشکیل دوباره آن را در شرایط مناسب درخواست می‌کنند؛ اشکالی ندارد به شرط این که به آداب و رسوم ۱+۵ بازگردند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ۱+۵ بر مبنای تعهد به یک توافق بود و باید به آن سمت حرکت کند؛ اگر حرکت کردند، اشکالی ندارد ۱+۴ در نیویورک تشکیل شد که می‌توانست ۱+۵ هم بشود.

حسن روحانی با اشاره به اینکه امروز همه فهمیده اند ملت ایران از پا در نمی‌آید گفت: آنچه ما شاهد آن بودیم این است که همه فهمیدند این ملت از پای در نمی‌آید؛ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل همه اروپایی‌ها به من گفتند امروز قدرت ایران از یک سال پیش بیشتر است.

رئیس جمهور افزود: امروز دهم مهرماه است و ارزش پول ملی ما نسبت به ۱۰ مهر سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار و بانک مرکزی گفت: این گزارش‌ها می‌گوید شرایط تورمی ما ماه به ماه در حال کاهش است و تورم یک ماه گذشته ما نیم درصد بوده و تورم نقطه به نقطه در دو ماه گذشته برای تولید کنندگان کاهش پیدا کرده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ثبات اقتصادی ما از یک سال پیش به مراتب بهتر است خاطرنشان کرد: روحیه مردم در این یکسال بهتر شده و همین باعث شده است که دنیا به سراغ ما بیاید و در برابر محل اقامت نماینده مردم ایران صف بسته شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر