بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴
کارنامه دخل‌وخرج شهرداری تهران در ۵ ماه نخست ۹۸ نشان می‌دهد ۸۵ درصد از مجموع درآمدهای مصوب بودجه ۹۸ مربوط به دوره زمانی ۵ ماه نخست امسال محقق شده است.
کد خبر : ۱۹۷۴۶۵

 

 کارنامه دخل‌وخرج شهرداری تهران در ۵ ماه نخست ۹۸ رمزگشایی شد. گزارش عملکرد مالی مدیریت شهری پایتخت در نیمه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد: ۸۵ درصد از مجموع درآمدهای مصوب بودجه ۹۸ مربوط به دوره زمانی ۵ ماه نخست امسال محقق شده است.

 جزئیات دخل‌وخرج پایتخت که مربوط به دوره زمانی پنج ماه ابتدایی سال ۹۸ می‌شود حاکی از وجود دو نکته جالب توجه در حوزه تامین مالی شهرداری تهران است.

۱_ در این بازه زمانی به‌رغم وجود رکود بخش ساخت‌وساز، درآمد حاصل از کد درآمدی «عوارض شهرسازی»، بیش از بودجه مصوب بوده است.

۲_ منابع کسب شده از محل «فروش املاک» که آن هم به‌عنوان یک درآمد ناسالم برای شهر تلقی می‌شود، نسبت به بودجه مصوب بسیار کمتر بوده است.

 

بررسی‌ها از چرایی وضعیت تحقق این دو کد درآمدی، دو نکته مهم را نشان می‌دهد:

اول آنکه بخش مهمی از درآمد کسب و ثبت شده از محل عوارض شهرسازی، مربوط به وصول طلب‌های گذشته شهرداری در این حوزه بوده که در قالب تهاتر برای شهرداری محقق شده است.

 دوم آنکه درصد پایین تحقق منابع درآمدی از محل فروش املاک معادل 21.3 درصد، در سال‌جاری به سه دلیل عمده اتفاق افتاده است:

 

۱_ وجود شرایط ویژه در حوزه اقتصاد.

 

۲_برخلاف دوره‌های گذشته، فرآیند فروش و واگذاری ملک از طریق مزایده انجام شده و شرایط برای دستیابی گروهی خاص به املاک شهرداری سخت‌تر شده است.

۳_ قیمت‌گذاری واقعی املاک که سبب شده نسبت به دوره‌های قبل حجم درآمد وصولی از این محل کاهش پیدا کند./ دنیای اقتصاد

اشتراک گذاری :
ارسال نظر