بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
دهمین رویداد فیناپ، تحت عنوان «فیناپ» و با موضوع بانکداری باز هم‌زمان با دوسالگی آن با حضور جمعی از فعالان حوزه فین‌تک و مدیران بانکی و در حضور اصحاب رسانه، پنجشنبه، ۴ مهرماه ۹۸ در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.
کد خبر : ۱۹۷۷۴۱

برگزاری دهمین رویداد بزرگ «فیناپ»

به گزارش بورس نیوز، در این رویداد یک روزه، موضوعاتی نظیر اقتصاد رفتاری و بانکداری باز، مرگ اقتصادی با انحصارطلبی، بستر توسعه و رشد نرم‌افزار‌ها و شرکت‌های فین‌تک و فراهم شدن زیرساخت نوآوری بانکی و بانکداری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین، پنل گفت‌وگوی این رویداد با موضوع بانکداری و نوآوری باز با محوریت موضوعاتی نظیر، بانکداری باز و راه‌های ورود بانک‌ها و مسیر تحول، ارائه خدمات مالی از نگاه شرکت‌های فناوری، مدیریت ریسک و امنیت در ارائه خدمات به صورت باز، بررسی بانکداری باز از نگاه فین‌تک‌ها و بررسی آسیب‌ها و مشکلات این حوزه برگزار شد.

در ادامه، علیرضا صادقیان، مدیر عامل هلدینگ کسب‌وکار‌های نوین ایرانیان، درباره مرگ اقتصادی با انحصارطلبی توضیحاتی ارائه داد.
وی ایجاد مانع برای ورود رقیب جدید و امکان تعیین قیمت برای بازار، را از مضرات انحصارطلبی خواند و گفت: انحصارطلبی مرگ نوآوری خواهد بود.

مدیر عامل هلدینگ کسب‌وکار‌های نوین ایرانیان در ادامه مثال‌هایی در رابطه با مقابله با انحصار بین‌المللی را نام برد. وی گفت: گوگل، آمازون و فیس‌بوک از جمله شرکت‌هایی هستند که در معرض انحصارطلبی قرار داشتند، ولی با تلاش‌های صورت گرفته از این انحصارطلبی جلوگیری شد.

صادقیان از نمونه‌های انحصارطلبی در ایران از اسنپ‌فود نام برد که بیش از ۸۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارد.
وی دسترسی این شرکت به سرمایه خارجی بزرگ و خوی اسنپ در کسب انحصار را از جمله دلایل این انحصار برشمارد. سایت سینما تیکت نیز در ۱۰ سال گذشته انحصار بازار فروش آنلاین بلیت سینما را در اختیار داشت.

برگزاری دهمین رویداد بزرگ «فیناپ»

در ادامه پرتو جغتایی، اولین عکاس ورزشی بانوان به عنوان راوی فیناپ به انتقال تجربیات خود درباره مشکلاتی که در راه رسیدن به هدف خود پشت سر گذاشت توضیح داد.

وی به موانع پیش روی خود در رابطه با عکاسی ورزش بانوان اشاره کرد و گفت: پس از مدتی که توانستم مجوز‌های لازم را برای عکاسی ورزشی بانوان از مذاجع ذیصلاح کسب کنم بار دیگر با محالفت‌هایی برای حضور در ورزشگاه‌ها مواجه شدم، ولی با دوستان رسانه‌ای که داشتم توانستم این خبر را به گوش همگان برسانم و پس از این موضوع فدراسیون ووشو و فدراسیون ورزش مجبور به عذرخواهی شد.

اولین عکاس ورزشی بانوان گفت» باور اشتباه این است که زمانی که با مخالفت سایرین برای انجام کار‌ها مواجه می‌شویم دست از تلاش بکشیم.

برگزاری دهمین رویداد بزرگ «فیناپ»

اولین پنل تخصصی رویداد فیناپ تحت عنوان «فیناپ پلاس» میان امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات و امیر مستکین، دبیر ارشد دیجیاتو برگزار شد.

ناظمی در پاسخ به این سوال که دولت در زمینه جلوگیری از انحصارگرایی چه نقشی می‌تواند ایفا کند گفت: در این زمینه دولت نقش ناظر را داشته و نمی‌تواند بیرون بازی بنشیند و نظاره‌گر باشد و در این زمینه لازم است تا زمین بازی را آماده کند تا امکان بازی وجود داشته باشد.

وی افزود: هم‌اکنون در دوره پساقانون‌گذاری هستیم و در این دوران دولت و نظارت حذف نمی‌شود بلکه از تمرکز دولت در نظارت کاسته شده و دولت و بخش غیردولتی با هم نقش تنظیم‌گری را ایفا می‌کنند و حذف دولت خواسته اشتباهی است و به نفع کسب‌وکار‌ها نیست، زیرا که باید مطالبات کسب‌وکار‌ها در رابطه با انحصارگرایی و آسیبی که از این نقطه می‌بینند از دولت مطالبه شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: برای رسیدن به مفهوم توسعه باید نیم‌نگاهی به گذشته تاریخی خود داشته باشیم. مطالعه تاریخ ایران نشان‌دهنده این مطلب است که ایرانیان در برهه‌های مختلف تاریخی در برابر تغییرات صبر و طاقت کافی را نداشته‌اند و تغییر سلسله‌های مختلف مبین این مطلب است.

ناظمی ادامه داد: در این شرایط رسیدن به مفهوم توسعه میسر نمی‌شود و فاصله‌ای که با نقطه مطلوب داریم را هر چقدر که هم زمان‌بر باشد باید بپذیریم و برای طی کردن آن نقشه راه داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که متولی استارت‌آپ‌ها در ایران کدام فرد یا نهاد است گفت: برای پاسخ به این سوال باید ببینیم که در کشور‌های توسعه‌یافته کدام نهاد متولی مسائل مربوط به استارت‌آپ‌ها است، ولی با بررسی این کشور‌ها درمی‌یابیم که حتی در آن کشور‌ها نیز استارت‌آپ‌ها متولی مشخصی ندارند و در کشور‌های توسعه‌یافته نیز هیچ فرد یا نهادی متولی استارت‌آپ‌ها نیست.

رییس سازمان فناوری اطلاعات تکنولوژی‌هراسی را پدیده‌ای خواند که در کشور ما و در دولت وجود دارد، بدین معنا که به دلایل مختلف از ورود فناوری هراس وجود دارد، ولی باید از ابعاد مختلف موضوعات را بررسی کنیم و نباید راه گفتگو را ببندیم و باید درک متقابلی وجود داشته باشد.

ناظمی به بحث تاکسی‌های اینترنتی اشاره کرد و افزود: در بحث تاکسی‌های اینترنتی باید از زاویه آن‌ها هم دولت و هم شهرداری‌ها و هم خود رانندگان به موضوع نگاه کنیم و منافع همه را در نظر بگیریم و در تعیین عوارض و مالیات آن‌ها نگاه جامع و کاملی به موضوع داشته باشیم. همچنین، عمر ناوگان شهری بسیار زیاد است و از این رو با توجه به گفته شهرداری هزینه آن باید از کسانی که از این خدمات استفاده می‌کنند؛ تامین شود تا این منابع مالی صرف بهینه‌سازی تجهیزات شده و در نهایت منجر به به کاهش آلودگی ناشی از وسایل نقلیه شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در پایان این گفتگو درباره فیلترینگ در ایران گفت: در همه جای دنیا فیلترینگ در سطوح مختلفی وجود دارد و موضوعاتی نظیر فیشینگ، سوء استفاده از کودکان، پورنوگرافی و موضوعات تروریستی و پولشویی را شامل می‌شود، اما در دنیا این محدودیت به چندین مدل اعمال می‌شود، ولی در ایران این مشکل وجود دارد که راه‌های انجام فیلترینگ تنها منحصر به یک مدل می‌شود و صرف وجود فیلترینگ در ایران مشکل‌ساز نیست بلکه مدل انجام آن است که نارضایتی را در بین کاربران به وجود می‌آورد.
«فیناپ برون‌مرزی» آغازگر بخش دوم دهمین رویداد فیناپ بود که پس از پذیرایی و شبکه‌سازی از طریق ارتباط تصویری و با کاستن بارچ و رضا میرزا، بنیان‌گذار بانک‌تِک با محوریت بانکداری باز برگزار شد.

برگزاری دهمین رویداد بزرگ «فیناپ»

در این پنل تخصصی رضا میرزا گفت: دو فناوری که یکی شامل اینترنت و دیگری موبایل بود در زندگی بشر تغییر شگرفی به وجود آورد و موج بعدی که زندگی بشر را دگرگون خواهد کرد بانکداری باز خواهد بود چراکه سیستم سنتی بانکی انعطاف لازم را برای زندگی بشر نداشته و ناکارآمد خواهد بود.

وی افزود: در بانکداری باز تمرکز بر روی مشتری محوری قرار گرفت. از دید بانک دو نوع چالش در بانکداری باز وجود دارد. یکی سیستم درونی آن‌ها که شامل مدیریت و ذهنیت ثابت می‌شود و چالش دیگر بانک‌ها این است که ببینند در سیستم جدید چطور مانع از خروج مشتریان از چرخه بانک خود شوند. همچنین، بانکداری باز نیازمند یک مدل است و باید ببینیم چطور می‌شود روی آن یک مدل را پیاده کرد و نقش فین‌تک‌ها در این میان این است که بانک‌ها باید موقعیت خودشان را با همکاری با فین‌تک‌ها تثبیت کرده و ببینند در چه زمینه‌ای باید کار کنند و در چه سطحی می‌خواهند قرار بگیرند.

برگزاری دهمین رویداد بزرگ «فیناپ»


میرزا گفت: در یک سال و نیم گذشته مسئله‌ای که بسیار در اروپا مورد توجه قرار گرفته است مسئله امنیت بوده است. امنیت و بحث رگولیشن دو مبحثی بود که باعث مطالبه (پی. اس. پی ۲) شد که یکی از زیرمجموعه‌های بانکداری باز شد و به‌روزرسانی مستلزم آنلاین بنکینگ و آنلاین اکانتینگ است.
در ادامه صادق فرامرزی، مدیرعامل فرابوم دلایل شکست استارت‌آپ‌ها در ایران را تشریح کرد.

وی گفت: دلایل مختلفی برای شکست استارت‌آپ‌ها در ایران وجود دارد، ولی مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آن‌ها (بی‌پولی) است و تنها موضوعی که ایجادکنندگان استارت‌آپ‌ها به درستی روی آن برنامه‌ریزی نمی‌کنند نحوه درآوردن پول و بیزینس مدل است. صاحبان استارت‌آپ‌ها در ایران عمدتا جوانان نخبه دانشگاهی هستند که در کار خود خبره هستند، ولی در بیزنس مدلی که طراحی می‌کنند نحوه رسیدن به پول کمتر به چشم می‌خورد. همچنین، یکی از دلایل شکست استارت‌آپ‌ها انتخاب غلط سرمایه‌گذار و vc است. استارت‌آپ‌ها باید بدانند هر پولی آن‌ها را نجات نمی‌دهد و به‌درستی به سراغ انتخاب سرمایه‌گذار بروند. زیرا اگر استارت‌آپ‌ها و vc شناخت و انتخاب درستی از یکدیگر نداشته باشند شکست رخ می‌دهد و برای جلوگیری از این شکست استارت‌آپ‌ها باید به سراغ کسب‌وکار‌های باثبات بروند.

فرامرزی ادامه داد: پول باید به اندازه باشد یعنی نه کم و نه زیاد باشد و در زمانی که باید به دست آورده شود به سیستم وارد شود چراکه هر چیزی باید دقیقا در زمان خودش روی دهد و اگر در زمان درست و میزان کافی کسب نشود مشکل‌ساز خواهد شد و حتی آینده شغلی فرد را به خطر اندازد.

مدیرعامل فرابوم در تشریح مفهوم بانکداری باز افزود: بانکداری باز به عنوان روزنه‌ای برای برون‌رفت از مشکلات استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌هاست و می‌تواند به موقع بسیاری از مشکلات پیش آمده در این حوزه را مرتفع کند. بانکداری باز پلتفرمی است که به صورت یک هاب عمل کرده و علاوه براینکه ارتباط با بانک‌ها را تسهیل می‌کند، از بانک‌ها API می‌گیرد و آن را به کسب‌وکار‌ها می‌دهد و در این بستر فین‌تک از راه سرویس و خدمات درآمد کسب می‌کند.

وی در ادامه به جایگاه بانک‌ها و فین‌تک‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: فین‌تک‌ها و بانک‌ها رقیب هم نبوده، بلکه می‌توانند به پیشبرد کار خود کمک‌کننده باشند. بانک‌ها در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند که تکنولوژی نخرند بلکه محصول بخرند. آن‌ها دریافته‌اند که فین‌تک‌ها این کار را برای آن‌ها کرده اند و در طرف مقابل فین‌تک‌ها از تسهیلات ویژه بانک‎ استفاده می‌کنند.

فرامرزی درباره نوآوری‌های باز نیز اظهار کرد: نوآوری همواره جلوتر از رگولاتور حرکت کرده و در همه جای دنیا این موضوع صدق می‌کند و قانونگذار نیز بصورت طبیعی مانع از این نوآوری می‌شود.

پنل گفت‌وگوی بانکداری بازخاتمه‌بخش دهمین رویداد فیناپ بود که با حضور «فرهاد اینالویی»، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین، «محمد فرجود»، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، «صادق فرامرزی»، مدیرعامل فرابوم، «سعید احمدی پویا»، معاون توسعه کسب‌وکار دیجی پی و «امید ترابی»، عضو هیات‌مدیره شرکت توسن و «عماد ایرانی»، مدیر شبکه شاتوت برگزار شد.

برگزاری دهمین رویداد بزرگ «فیناپ»

عماد ایرانی گفت: بانک‌ها از گذشته تا به امروز به صورت سنتی در حال ارائه سرویس‌های مالی به مشتریان بوده‌اند و در این زمینه متولی نگهداشت، مدیریت و توزیع منابع مالی بوده‌اند، اما با توجه به رشد دیجیتالی که اتفاق افتاده ما شادهد این هستیم که شرکت‌های فین‌تکی و استارت‌آپ‌ها رشد سریع‌تری در ارائه خدمات به مشتریان خود بر عهده گرفته‌اند و در این زمینه بانک‌ها صرفا از طریق ارائه سرویس‌های پایه و دسترسی‌ها فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها را کمک می‌کنند.

اولین حلقه این زنجیر بانک‎ها هستند. بانک‌ها باید این خدمات را ارائه کنند و به مشتریان خود اجازه دهند تا این سرویس‌ها را به مشتریان نهایی آن‌ها یعنی بیزینس‌ها ارائه کنند.

پس از این مقدمه اینانلویی در پاسخ به سوالی در خصوص ضرورت انتقال حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری باز گفت: هزینه ارائه یک محصول برای بانک زیاد بوده و کار فین‌تک این است که خلاء میان بانک و مشتری را پر کند، زیرا فین‌تک به دلیل نزدیک‌تر بودن به مشتری نیاز مشتری را بهتر می‌شناسد.

وی با انتقاد از روند کار برخی فین‌تک‌ها افزود: در حال حاضر بسیار دیده می‌شود که فین‌تک‌ها عینا به سراغ ارائه خدمتی می‌روند که پیش از این بانک‌ها این سرویس را به مشتریان ارائه داده‌اند درحالیکه ضرورت دارد تا نوآوری در این زمینه وجود داشته باشد.

نوآوری از بیرون به بانک راه پیدا می‌کند و پلتفرم باز آمده که به فین‌تک‌ها این امکان را بدهد که با نوآوری باز خدمت جدیدی به بانک ارائه دهند و اگر این اتفاق نیافتد فین‌تک دچار خطای استراتژیک شده است.

اینانلویی به ضرورت برنامه‌ریزی درست فین‌تک‌ها در ارائه بیزنس مدل‌هایشان اشاره کرد و گفت: متاسفانه فین‌تک‌ها در بیزنس مدل‌های خود دچار مشکل هستند و راهکار مقابله با ضرر احتمالی در بیزنس مدل آن‌ها دیده نمی‌شود.

تُرابی در ادامه بیان کرد: هرچقدر بانک‌ها خصوصی‌تر و اهل رقابت‌تر بودند، چون حس کردند که فین‌تک در حال ایجاد تغییر است به سراغ فین‌تک و نوآوری رفته‌اند. بانک‌هایی که بیزنس مدل ثابتی دارند خیلی به دنبال نوآوری نیستند، ولی شرکت‌ها و بانک‌هایی که اهل رقابت هستند به سراغ این رفتند که به نیاز داشتن نوآوری مشتریان خود پاسخ دهند.

وی گفت: فروش شارژ، کسب درصدی از درآمد پی. اس. پی و خواب پول را نمی‌توان نوآوری تلقی کرد.

در ادامه فرجود در پاسخ به اینکه چرا شهرداری با وجود نداشتن رقیب به ارائه سرویس‌های باز و برگزاری جلسات متعدد با استارت‌آپ‌ها رفته است گفت: ما در حال حرکت به سمت یک اکوسیستم باز هستیم که این اکوسیستم باز بانک‌ها هستند و در کنار آن ارگان‌های دولتی نیز حضور دارند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران افزود: هزینه تولید سرویس و نوآوری بالا رفته و نمی‌توان انتظار داشت که در یک مجموعه تمام حلقه‌های نوآوری با هم و در درون آن‌ها شکل گیرد و برای ارائه یک محصول خوب نمی‌توانیم صفر تا صد را خودمان تولید کنیم. شهرداری علاوه بر اینکه علاقه به توسعه سرویس‌های خود در جا‌های مختلف داشت یکی از انگیزه‌ها پرهیز از انحصارگرایی بود و ترکیب سرویس‌های مختلف با بانک، شرکت‌های پی. اس. پی و شهرداری بسیار کمک‌کننده است.

برگزاری دهمین رویداد بزرگ «فیناپ»

احمدی پویا، در ادامه درباره دریافت سرویس‌های فین‌تکی گفت: همانطور که آقای اینانلویی نیز اشاره کردند فین‌تک نیازمند خلق محصول نوآورانه است و صرفا نباید به ارائه سرویس بسنده کند بلکه باید یک محصول جدید با مزیت رقابتی خاص خود خلق کند و نکته مهم این است که ما درگیر هرم مازلو هستیم یعنی فین‌تک در کسب ابتدایی‌ترین سرویس‌های خود ناتوان است.

وی افزود: سرویس گرفتن کار بسیار زمان‌بری بوده و همین موضوع به مرگ فین‌تک منجر خواهد شد و از جلسه‌ای که فین‌تک‌ها با بانک می‌گذارند تا زمانی‌که سرویس را بگیرند حدودا هشت ماه می‌گذرد.

برگزاری دهمین رویداد بزرگ «فیناپ»

گفتنی است، نظرسنجی جمعِ کل و شبکه‌سازی از دیگر بخش‌های ارائه‌شده در این رویداد بزرگ بود. در پایان اعضای تیم فیناپ در کنار مدیران حوزه فین‌تک و اصحاب رسانه دومین سالگرد حیات این رویداد را جشن گرفتند. علاقه‌مندان به رویداد فیناپ و حوزه فین‌تک، بانکداری باز و استارت‌آپ‌ها می‌توانند آخرین اخبار، اطلاعات و تصاویر رویداد‌های فیناپ را در وب‌سایت این رویداد به نشانی http://finupevent.ir و شبکه‌های اجتماعی آن با آی‌دی finupevent مشاهده کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر