بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
سهامداران این شرکت پشت چراغ قرمز حقوقی‌ها قرار گرفتند؛

خط ترمز سهامدار عمده جلوی پای «توسعه»

قوانین جدید، بازار پایه را به ورطه سقوط کشانده و حواشی فراوانی را پیرامون این بازار کرده اما در چنین شرایطی، سهامداران «توسعه» انتظار حمایت از حقوقی‌ها دارند اما ...
کد خبر : ۱۹۷۸۵۳

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، «موسسه اعتباری توسعه» با سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد ریالی، در شرایط مبهم قرار گرفته است.

هلدینگ توسعه تحت نام رسمی شرکت مدیریت سرمایه گذاری آریا توسعه فردا (سهامی خاص) در سال ۱۳۹۱ مجددا آغاز به کار کرد و «موسسه اعتباری توسعه» را در زیرگروه مالی خود دارد.

مؤسسه اعتباری توسعه به عنوان نخستین مؤسسه اعتباری کشور، از شهریور ماه سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را را تحت نظارت بانک مرکزی شروع کرد اما؛ این موسسه در سال‌های اخیر با حواشی فراوان و فراز و نشیب‌های مختلف همراه بوده و حتی در برهه‌ای از زمان، زمزمه انحلال آن به گوش رسید و به علاوه، خبر نقل و انتقال برخی پول‌های «ب.ز» از طریق این موسسه نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرد.

ظاهرا تکلیف این موسسه همچنان نامشخص است و بانک مرکزی در اردیبهشت ماه سال جاری، پس از وقفه‌ای طولانی مدت، فرد جدیدی را به‌عنوان سرپرست آن منصوب کرده اما به عبارت بهتر، موسسه اعتباری توسعه هنوز مدیرعامل و هیات مدیره ندارد و از همین رو، همچنان زمان برگزاری مجامع این موسسه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

ترمز سهامدار عمده جلوی پای «توسعه»

بر اساس این گزارش، در دوره‌های اخیر حاشیه‌ها از این موسسه دور نشده و اکنون در بازار سهام نیز سهامداران معترض پیرامون این موسسه انتقادات فراوانی را مطرح کرده‌اند.

«موسسه اعتباری توسعه» با نماد «توسعه» در بازار پایه قرمز حضور دارد و بنابراین، نباید انتظار داشت صورت‌های مالی این موسسه پرحاشیه در زمان مشخص منتشر شود؛ از این رو، با وجود گذشت حدود ۵ ماه از حضور سرپرست جدید از طرف بانک مرکزی، هنوز صورت‌های مالی چند سال اخیر منتشر نشده و سرمایه‌گذاران و سهامداران دسترسی به آخرین وضعیت مالی این موسسه ندارند.

«توسعه» در بازار سرمایه عملکرد موفقی داشته و در حالی که با قیمت ۹۰۰ ریال به ازای هر سهم سال ۹۸ را آغاز کرده بود، اکنون با همه حواشی پیرامون بازار پایه، در قیمت ۲۳۷۳ ریال داد و ستد می‌شود و به این ترتیب، از ابتدای سال جاری تا به امروز بازدهی جالب توجه ۲۱۸ درصدی را عاید سهامداران خود کرده است.

با وجود این که «توسعه» بازدهی مناسبی در مدت اخیر به ثبت رسانده اما؛ سهامداران این شرکت نسبت به رفتار حقوقی سهم گلایه دارند. آن‌ها معتقدند در شرایطی که این موسسه دارایی‌های باارزشی از جمله مجتمع تجاری ملاصدرا را دارد، باید ارزش بازار آن بیش از ۴۷۵ میلیارد تومان کنونی باشد.

در چنین شرایطی، عرضه حقوقی‌ها در روند صعودی بازار، به مانند یک سرعت‌گیر در مسیر «توسعه» عمل می‌کند. البته از این نکته نیز نباید گذشت که در روز‌هایی همچون ۲۲ تیرماه که این سهم با افت قیمت فاحش مواجه شده، حقوقی‌ها با خرید سهم از افت بیشتر آن جلوگیری کرده‌اند اما؛ با همه این اوصاف سهامداران، حقوقی‌های سهم را عامل اصلی افت قیمت می‌دانند.

«سوژه از شما، پیگیری از ما» و «صدای سهامدار» بخشی از نظرات و انتقادات مطرح شده از سوی سهامداران این موسسه به شرح زیر است:

رضایی
با عرض سلام و ادب خدمت عزیزان بورس نیوز
واقعا تیتر جالبی" ترمز سهامدارعمده جلوی پای «توسعه»" انتخاب کردید.
بعد از سالها بالاخره یک رسانه بورسی اسمی از توسعه آورد. امیدوارم پیگیر وضعیت این موسه از بانک مرکزی و نهادهای نظارتی باشید و انشا... یک گزارش و مصاحبه در مورد این سهم باشید تا پاسخگوی سهامداران خورده پای حقیقی باشند که بعد از سالها سهامداری سرمایه آنها را آب کردن .
موفق باشید
ناشناس
امیدوارم روزی برسه سهامداران عمدش نتونن یک لقمه از این سهم بخورن و دولت با مالیات سنگین هرچی خوردن از شکمشون بیرون بکشه.
کارگزاری متقلب و متخلف توسعه با این سهم بازی میکنه فرصت خوبیه هرچی عرضه میکنن از دستشون دربیارن
ناشناس

کارگزاری توسعه فردا از زیر مجموعه های توسعه هست این بی وجدانها با کد به کد کردن قیمت سهم را میکشن پایین تا صف خرید میشه درمیرن تا شل میکنه عرضه شروع میکنن کد به کد کردن تو قیمتهای پایین . جوری با سهم بازی میکنن کسی دنبالش نیاد

هوشیاری

توسعه از سال ۷۶ در تهران فعالیت و در ساخت و ساز بوده املاکی که در ان موقع خریداری کرده و درسال ۸۹ هر سهم را ۱۵۰ فروخته و دهها پروژه تجاری و اداری ساخته با قیمت امروز دهها برابر شده نمونه یک شرکت مبهم غیرشفاف هست اگر وارد بورس شود هرسهم ان کمتر از ۲۰۰۰ تومان نخواهد بود
کافیه تجدید ارزیابی دارایی بده
متاسفانه نطارت بانک مرکزی خیلی ضعیفه

جمشیدی
باسلام
دوستان بورسی عزیز لطف کنید درصورت امکان یک گزارش کامل از دارائی های این موسسه ارائه کنید لطفا یک گزارش تصویری ازمجتمع تجاری این موسسه درمیدان ونک خیابان ملاصدرا تهیه فرمائید ویک مصاحبه باسرپرست این موسسه که اخیرا ازطرف بانک مرکزی منصوب شده است داشته باشید.
ناشناس
این موسسه داراییهای سنگین و قابل توجه زیادی دارد که آن را خیلی ارزشمند کرده است
ناشناس
به نظرم تعلل بانک مرکزی در انتخاب مدیر عامل و برگزار نشدن مجامع این بانک (در واقع سهامداران عمده آن مثل اینکه از یک خانواده هستند) علت اصلی پای کار نیامدن آنهاست تا بتوانند به صورت خانوادگی از این سهم بهره ببرند.( نگاهی به داراییهای این بانک موضوع فوق را به اثبات می‌رساند).
ناشناس

واقعا موسسه توسعه با این همه سپرده گذار وسهامدار چرا بانک مرکزی تکلیف انرا مشخص نمیکنه

احمدی
با سلام
مشکل از بانک مرکزی هست که قاطعانه با موسسه توسعه برخورد نمیکند و اجازه داده سهامداران عمده که خانوادگی هستند نگذارند یک مدیرعامل منتخب از بانک مرکزی داشته باشد
نزدیک به ۵ماه از حضور سرپرستی جدید از طرف بانک مرکزی گذشته هنوز صورتهای مالی چند سال اخیرش را گزارش نداده
کلا سهامداران عمده از کدال میترسن
توسعه سهم مغفول با دارایی‌های چند هزار میلیارد تومانی
صدای سهامدار

لطفا گزارشی از میزان دارایی‌ها و پتانسیل‌های موسسه مالی و اعتباری توسعه در بازار قرمز داشته باشید؛ چرا سهامداران عمده عرضه نمی‌کنند تا خریداران جدی پای کاربیایند

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهاجر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
این شرکت خیلی ها را بدبخت کرد,در ابتدا هر سهم را 150تومان به مردم انداختند و بعد چند سال سهامداران بدبخت سهم را زیر 100تومان وحتی زیر 50تومان فروختن والان هم یکسری سهام باز دارند بااین سهم حال میکنن و سهامداران اولیه بدبخت شدن
جباری
پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
بیشترین ضربه را همونایی به توسعه زدند که سهمشونو مفت عرضه کردن
اگر عاقل بودن به جای عرضه سهم میانگین کم میکردن
تا سهم نیفته دست عوامل سهامداران عمده که با سهم بازی کنند و اجازه رشد به آن ندهند
احمدزاده
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
کلا توسعه را سهم خانوادگی می دانم . کل پرسنل آن زیر 400 نفر هست که حقوق کمی دریافت میکنند و به همین خاط هزینه اداری و پرسنلی ناچیزی در سال پرداخت میکند.و عموما هم قراردادی هستند اخیرا هم شرکت دست به ادغام چندین شعبه زده .
توسعه منابع ارزی خیلی خوبی هم دارد که با تسعیر نرخ ارز سود قابل توجهی را هم شناسایی میکند.
ادغام این موسسه با موسسات دیگر با مخالفت سهامدار عمده مواجه شده و سهامدار عمده حاضر نشد موسسه را به بانک تبدیل کنند و آخرین مدیرعاملی که داشت به خاطر مخالفت سهامداران عمده با بانک شدن آن استعفا داد!!!
دوستان بورس نیوز حتما مصاحبه با سرپرست فعلی توسعه داشضته باشید.
نکنه بده بستانهایی تو این سهم اتفاق افتاده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
مقصز اصلی بانک مرکزی است که بعنوان یک نهادناظر بربانکها تکلیف این موسسه رامشخص نمیکنه
با اینکه چندین ماهه سرپرست برا اون تعیین کرده ولی هنوز از ارئه گزارشات چندین سال گذشته خبری نیست
در این بی نظارتیهاست گه اختلاسها اتفاق میافته و هزار مشکل دیگر
اگه تکلیف این موسسه روشن بشه ارزش سهام ان دربورس بالای 2000 تومان مشه
حسنی منش
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
در توسعه متاسفانه سهمداران عمده یا حقوقی هیچ حمایتی از سهم نمی کنند و با کدهای زیر درصدی که دارن جلوی رشد سهم را هم میگیرن . در این میان ناظر کجاست؟؟؟ ناظر هم به جای فشار بر حقوقی در مقام دفاع از حقوقی قرار دارد. علیرغم شکایات زیادی که به خود ناظر شده ، هیچ پاسخ قانع کننده ای نداده اند!!! واین جای شبهه نمیگذارد چه بسا ناظر را هم دست به یکی با حقوقی می داند.
واقعا سهامداران عمده کی میخوان سهمشون رشد کنه!!!
ناگهان بانگی برآمد خواجه مرد!!!
آقای خ.خ این را دریاب خیر دنیا و آخرت برای خودت بگذار.
دعای خیر جمع زیادی سهامدار که سال 89 به قیمت هر سهم 150 تومن به آنها فروختی پشت سر شماست.
پفکی که سال 89 به قیمت 150 تومن بوده امروز 2000 تومن شده. شما هم با پول سهامدارها رفتی ملک و املاک خریدی!!!که انروز حداقل 10 برابر رشد کرده!!
اارزش سهم باید امروز این باشه !!!
قطعا سازمان بازرسی و قوه قضاییه این روزها دارن شما را رصد میکنن
سرمایه گذاری در گروه پتروشیمی :
ممسنی، گچساران، کازرون ، دهدشت و بروجن ، چه توجیحی برای شما دارد!!! چرا در اوج قیمتی این سهام را نفروختید!!!
به جای سرمایه گذاری در این گروه بهتر نبود در سهام شرکتهای پتروشیمی ارزنده که سودهای خوبی هر ساله داده و رشدهای سنگینی می کنند. سرمایه گذاری میکردید.

از پتروشیمی دلفین چه خبر ، اون هم که سرمایه گذاری شخصی خودتا ن بود!!! از ملک و املاک مشهد و لنجک چه خبر!!!
وقتی سازمانهای بازرسی و قضایی وارد قضیه بشن مشخص خواهد شد چه میزان دارایی توسعه دارد. و شما سعی در سرگوب و ودور کردن اذهان بازار نسبت به این سهم کرده اید.!!!
از تلاش دوستان بورس نیوز که واقعا زحمت کشیده در جهت روشن ساختن اذهان عمومی بازار سرمایه نسبت به سهم " توسعه"و صدای درد و رنج چند ساله ما سهامداران حقیقی توسعه را به گوش مسولان می رسانند نهایت سپاس و تشکر را داریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
سهامدار/دارنده سهم درصد تغییر
شركت گروه پتروشيمي سرمايه گذاري ايرانيان-سهام
978 M
70.350 0
شركت پتروشيميائي دلفين-سهامي خاص-
52 M
3.730 -4,133,310
كارگزاري توسعه فردا-سهامي خاص-
49 M
3.510 0
شركت سرمايه گذاري توسعه وساختماني برج آوران-سه
29 M
2.070 0
شركت مديريت توسعه سرمايه گروه پتروشيمي ايراني
28 M
1.990


کارگزاری توسعه فردا به جای خرید پتروشیمی ممسنی بره سهام توسعه را بخره . جالبه خلیل خلیل زاده که هم سهامدار عمده پتروشیمیایی دلفین هست خودش داره خالی میکنه . حالا این وسط کارگزاری توسعه که مالکیتش مربوط به اعتباری توسعه هست. خلیل زاده سهامدار عمده و....
اختلاس اینجوری شکل میگیره
هادی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
پایانی بر سهامداران خانوادگی توسعه!!! و خبری خوش برای سهامداران صبور توسعه
===================================

دستورالعمل صادره از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
درخصوص اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی موضوع تملک سهام موسسات اعتباری

سهامدار محترم موسسه اعتباری توسعه

با سلام؛

احتراماً، به استناد دستورالعمل و بخشنامه های صادره از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در سال 1387 در خصوص ترتیبات تملک سهام بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی موضوع ماده 5 قانون یاد شده و اصلاحات انجام شده در آن که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان نیز رسیده است به استحضار می رساند، در ماده یک اصلاحیه قانون جدیدکه جایگزین ماده پنج قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی شده است ، مقرر گردیده تملک سهام موسسات اعتباری اعم از بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی که قبل و یا بعد از این قانون تأسیس شده یا می شوند ، یا بانک های دولتی که سهام آن ها واگذار می شود ، تا سقف ده درصد (10 %) توسط مالک واحد بدون اخذ مجوز مجاز است. همچنین تملک سهام هر یک از موسسات اعتباری مزبور توسط مالک واحد در دو سطح بیش از ده درصد تا بیست درصد و بیش از بیست درصد تا سی و سه درصد با مجوز بانک مرکزی و به موجب دستورالعملی که به پیشنهاد بانک مرکزی و تصویب شورای پول و اعتبار مصوب می شود مجاز می باشد و تملک سهام سایر موسسات اعتباری به هر میزان توسط مالک واحدی که در یکی از موسسات اعتباری بیش از ده درصد (10 %)سهامدار است ، بدون مجوز بانک مرکزی ممنوع است ، در تبصره یک این ماده ، (( مالک واحد به شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به طور مستقل یا بیش از یک شخص حقیقی یا حقوقی اطلاق می شود که به تشخیص بانک مرکزی و در قالب دستورالعمل شورای پول و اعتبار دارای روابط مالی – خویشاوندی ( اعم از سببی و یا نسبی ) ، نیابتی یا مدیریتی با یکدیگر می باشند )) ، همچنین در تبــصره 2 مقرر می دارد (( مالک سهام موسسات اعتباری بیش از حدود مجاز ذکر شده ، نسبت به سهام مازاد ، فاقد حقوق مالکیت اعم از حق رأی ، دریافت حق تقدم و دریافت سود می باشد و در آمد حاصل از سود سهام توزیع شده و حق تقدم فروش رفته نسبت به سهام مازاد ، مشمول مالیات با نرخ صد درصد (100%) می شود و حق رأی ناشی از سهام مازاد در مجامع عمومی به وزارت امور اقتصادی و دارایی تفویض می شود )) ، به علاوه بر اساس تبصره 3 این قانون بانک مرکزی با تصمیم هیات انتظامی بانک ها، دارای اختیار ابطال مجوز تملک مالک واحد در سطوح بیش از 10 درصد می باشد. همچنین تبصره 4 مـاده قانونی جدید مقرر می دارد،(( اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و غیر ایرانی از تاریخ ابلاغ این قانون درشمول حکم این ماده یکسان هستند )) .


لذا ، بمنظوراطلاع رسانی آخرین دستورالعملهای صادره از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و حفظ حقوق و منافع سهامداران محترم ، مراتب جهت رعایت دستورالعمل ابلاغی تقدیم و چنانچه میزان مالکیت سهام آن سهامدار محترم مغایر با مفاد آن می باشد نسبت به اصلاح آن اقدام مقتضی معمول فرمایند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹
انصافا توسعه حجمی هم در طی 8 سال اخیر معامله شده!!

بانکهای با سرمایه کم حداقل ماهانه به اندازه کل سرمایه توسعه معامله میشن.
توسعه ... ماهانه حجم معاملاتش به 2 میلیون هم نمی رسه
قهرمان زاده
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
توسعه دهها آپارتمان در تهران سال ۹۶ برای فروش گذاشته بود یک برج هم در قرچک ورامین دارد و چندین هکتار زمین در شمال دارد
اینا را هم بررسی داشته باشید
اگر روزی سهامداران خانوادگی را دادگاهی کنند بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان دارایی خالص دارد
مددی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
پروژه زعفرانیه توسعه هم اگر به بهره‌برداری برسد چند هزار میلیارد تومان ارزش دارد.
فرصت خوبیست برای صندوقهای سرمایه‌گذاری گذاری وارد سهام توسعه بشن و بلوکی از سهامداران عمده آن سهم ربخرن و از بازار هم جمع کنن
برای صندوقهای سرمایه‌گذاری بانکی تحت عنوان بانک توسعه بازار سرمایه ایجاد کنند
زیرساخت‌های خوبی موسسه مالی اعتباری توسعه برای این کار دارد
سهام دار
Germany
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
سلام دوستان ارزش سهام توسعه با احتساب سود چندساله بیش از9000
تومان است تاکی فریب کاری بالاخره به حقمان می رسیم
ناشناس
سه‌شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
شما اصل سپرده خودت رو بگیر اضافه اش بماند..
رضا
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
باسلام آیا خبر ازموسسه اعتباری توسعه دارید که داره شعبه هاشو جمع میکنه و کارمنداشو اخراج میکنه تا دو ماه دیگه انحلال بشه
لطفا با یه بررسی کوچیک میتونید به صحت حرف من پی ببرید که تعداد شعب در ۷ ماه پیش و الان چقدر شده از ۵۰ شعبه رسیده به ۲۵ شعبه مه سر همین ماه ۵ شعبه دیگه هم جمع میشن
خواهشن یه بررسی کنید که نکنه سهم مالباخته بشیم تکلیفش چی میشه
سپاسگزارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
سلام و وقت یخیر، نماد اعتباری توسعه بیش از یک ماه است که تعلیق شده، از طرفی موسسه حاصر به شفاف سازی نیست، ما سهامداران چی باید بکنیم، لطفا پیگیری بفرمایید.
متشکرم
امیر سلطانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
بعد از بیش از ۲ ماه از بسته شدن نماد اعتباری توسعه و ۳ بار وعده باز شدن آن فکر میکنم آخرین حواب بانک مرکزی و مسئولان اختلاس و متواری شدن مسیولانش باشد .فقط با اتلاف وقت دارن با سهام دارهای این نماد بازی میکنن تا بیشتر لذت بدن....درخواست کمک از بانک مرکزی امید به گرگ گله است....بردن و خوردن تمام.ورودی ها به بورس درس بگیرن..