بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد: 

اقتصاد «بورس محور» ابزاری برای رشد

اقتصاد بورس محور در مقابل اقتصاد بانک محور همواره موضوع بحث صاحب نظران است.
کد خبر : ۱۹۷۹۶۶

اقتصاد «بورس محور» و «بانک محور» دو ابزار برای رشد

محمد روحی مدیرعامل کارگزاری توازن بازار ضمن بیان این مطلب به خبرنگار بورس‌نیوز گفت: در تمامی نظام‌های اقتصادی، تامین نیاز مالی فعالان و بنگاه‌های اقتصادی از طریق بورس و بانک‌ها انجام می شود.
 
وی ادامه داد: برخی از اساتید اقتصاد معتقدند که کشور‌ها در بدو آغاز فعالیت‌های اقتصادی بانک‌محور هستند و با توسعه و رشد اقتصادی به سمت اقتصاد بورس محور تغییر جهت می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه از تایید تجارب جهانی سخن گفت و افزود: تجارب جهانی این سخن را تا حدی تأیید می‌کند چراکه در اقتصاد‌های پیشرفته، شرکت‌های چند ملیتی و بزرگی خلق می‌شوند؛ این شرکت‌ها آنچنان اعتباری دارند که خود قادر به جمع آوری مستقیم منابع از دست مردم باشند بنابراین بازار بورس محل تأمین مالی این شرکت‌ها خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: از سوی دیگر در اقتصاد جهانی، ما شاهد کشور‌هایی همچون ژاپن و آلمان هستیم که علیرغم توسعه اقتصادی که داشته‌اند همچنان بانک‌محور هستند و البته این کشور‌ها بورس‌های پرقدرتی نیز دارند بطور مثال بورس‌های ژاپن جزو برترین‌های چهان بوده، اما در حوزه تأمین مالی بیشتر این بار به دوش بانک‌ها هستند.

روحی به مزایا و معایب این دو نوع اقتصاد اشاره داشت و تصریح کرد: هر چند که این دو نوع اقتصاد مزایا و معایب خاص خود را دارند، اما به نظر می‌رسد فزونی نسبت به یکدیگر نداشته باشند، بلکه عواملی دیگری، چون ساختاراقتصادی، مالی و حقوقی هر کشور است که آن را به سمت بورس محوری و یا اقتصاد محوری سوق می‌دهد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر هیچ یک از این دو معجزه‌ای برای توسعه اقتصادی نخواهد داشت بلکه همچون دو ابزار است که هرکدام در شرایط خاص کارآمد و موثر خواهد بود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
«دتهران» و «فن آوا» در صدر جدول قرار گرفتند؛

معرفی قوی‌ترین و ضعیف‌ترین عملکرد هفته

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
بسیار عالی بود
سپاس