بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
آیا مالیات منجر به تعدیل سود‌ «تپمپی» می‌شود؛

تقسیم سود بالاتر تا رشد سودآوری زیر مجموعه‌ها

گروه صنایع پمپ‌سازی ایران در صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۱۲ ماهه خود سودی ۶۱۹ ریالی به ازای هر سهم را اعلام کرده بود، گزارش حسابرسی شده شرکت حکایت از افزایش ۱۹ ریالی و ۶۳۸ ریالی به ازای هر سهم دارد.
کد خبر : ۱۹۷۹۷۱

تقسیم سود بالاتر تا رشد سودآوری زیر مجموعه‌ها

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، درحالی که شرکت گروه صنایع پمپ‌سازی ایران در صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۱۲ ماهه خود سودی ۶۱۹ ریالی به ازای هر سهم را اعلام کرده بود، گزارش حسابرسی شده شرکت حکایت از افزایش ۱۹ ریالی و ۶۳۸ ریالی به ازای هر سهم دارد.

سود ۶۱۹ ریالی به ازای هر سهم «تپمپی»

از نکات با اهمیت در خصوص افزایش درآمد‌های بیش از ۱۱۱ درصدی ناشی از درآمد سهام زیر مجموعه‌های تپمپی در سال مالی ۱۳۹۸ در مقایسه با سال مالی ۱۳۹۷ می‌توان اظهار داشت که این افزایش عمدتا مربوط به تقسیم سود بالاتر زیرمجموعه‌ها در سال گذشته بوده تا رشد سودآوری آنها.

عمده درآمد‌های ناشی از سود شرکت‌های زیر مجموعه این شرکت مربوط به شرکت‌های صنایع پمپیران، نوید موتور و نوید سهند بوده است.

همانگونه که در جدول ذیل نیز مشاهده می‌شود، درصد سود تقسیمی این شرکت‌ها در سال مالی ۱۳۹۸ در مقایسه با سال قبل از اصلی‌ترین عوامل رشد درآمد‌های صنایع پمپ‌سازی ایران است.


سود ۶۱۹ ریالی به ازای هر سهم «تپمپی»

اما نکته جالب در خصوص صورت‌های مالی منتشر شده این شرکت، شناسایی بیش از ۱۰۳ میلیارد ریال درآمد‌های ناشی از فروش دانش فنی آنهم به شرکت‌هایی با مالکیت در حدود ۱۰۰ درصدی است.

مضافا بر آن بر اساس اظهارات حسابرس، این شرکت از محل درآمد‌های ناشی از حق استفاده از دانش فنی سال‌های ۱۳۹۲ تاکنون مالیات بر ارزش افزوده محاسبه و ذخیره‌ای برای آن در نظر گرفته نشده که احتمالا اظهار نظر‌های نهایی مقامات مالیاتی در این خصوص منجر به تعدیل سود‌های شناسایی شده می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر