بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۴ - ۰۵:۱۲

{mosimage}در زمان جنگ اين لايحه در مجلس مطرح و سپس هشت ماده آن تصويب شد، اما به دليل مشکلات در زمان جنگ اين لايحه از سوى دولت پس گرفته شد و در نتيجه زمان اجراى اين لايحه به دليل کار کارشناسى عقب افتاد.

کد خبر : ۱۹۸

اجراى طرح ماليات بر ارزش افزوده در سال 85 اجرا مى‌شود.
حيدرى کرد زنگنه رييس کل سازمان امور مالياتى با بيان اين مطلب و اينکه ماليات بر ارزش افزوده و نحوه ماليات بايد در اجتماع زمينه اجرايى داشته باشد، خاطرنشان کرد: اگر فروشندگان کالا در کشور مجهز به صندوق‌هاى مخصوص و هم‌چنين ارائه فاکتور و صورت‌هاى حساب‌هاى لازم نباشند تا از طرف سازمان مالياتى کنترل شوند به طور حتم مشکلاتى را به همراه دارد.

 زنگنه درادامه با بيان اينکه دليل عقب‌ماندگى ما نسبت به اجرايى نشدن ماليات بر ارزش افزوده نبود فاکتور خاص در کشور بود گفت: در زمان جنگ اين لايحه در مجلس مطرح و سپس هشت ماده آن تصويب شد، اما به دليل مشکلات در زمان جنگ اين لايحه از سوى دولت پس گرفته شد و در نتيجه زمان اجراى اين لايحه به دليل کار کارشناسى عقب افتاد. به گفته رييس کل سازمان امور مالياتى کشور، در حال حاضر کار بسيار اساسى در اين خصوص صورت گرفته به طورى که در بين کشورهاى دنيا جزو محدود کشورهايى هستيم که خيلى کارشناسى شده و با دقت کامل اين کار را انجام مى‌دهيم .

 وى درباره ماليات بر بورس کالا نيز توضيح داد: در متن ماده 143 قانون ماليات‌هاى مستقيم نقل و انتقال سهام مشمول ماليات چهار درصد است، اما در مورد بورس‌هاى کالايى بحثى در قانون نيامده، اما بورس‌هاى کالا و فلزات تقاضا دارند که مشابه اوراق بهادار و هم‌چنين نقل و انتقال سهام ماليات بپردازند.> زنگنه اعطاى نيم درصد ماليات از بورس‌هاى کالايى را متضمن تصويب لايحه بازار سرمايه دانست و گفت: البته در اين زمينه نامه‌اى به معاونت حقوقى رييس جمهور نوشته شده و منتظر هستيم که وضعيت بورس‌هاى کشاورزى و فلزات مشخص شود وى در پاسخ به اين پرسش که سازمان امور مالياتى نيم درصد ماليات را به بورس‌هاى کالايى ابلاغ کرده است؟ گفت:هنوز در اين زمينه جواب قطعى داده نشده است.
زيرا درمتن قانون راجع‌ به کالا موضوعى نيامده است. رييس کل سازمان امور مالياتى کشور، درباره ماليات بورس کالاى کشاورزى نيز گفت: بخش کشاورزى طبق ماده 81 قانون ماليات و توليد از ماليات معاف است اما در دادوستد و خريد و فروش کالاى کشاورزى معاف نيستند. بايد منتظر بمانيم که قانون بازار سرمايه اصلاح شود و يا تفسير حقوقى و قانونى خيلى کاملى را داشته باشيم  .
 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر