بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
گزارش عملکرد امروز بازار سرمایه؛

اقبال از سهم‌های کوتوله‌ بازار رخت بست

بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد سرمایه‌های خود را درگیر این سهم‌ها کرده‌اند و روند قیمت سهام گروه بانکی جهت‌دهی خاصی به معاملات روزانه می‌دهد.
کد خبر : ۱۹۸۱۴۴

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد/ گزارش روزانه بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، همانطور که انتظار داشتیم، بخت و اقبال از سهام متفرقه و کوتوله های بازار رخت بربسته و اینک پس از ماهها رکود و ایستایی در نمادهای بزرگ و دارای فاند قوی بنیادی، شاهد کوچ نقدینگی و منابع سهامداران بسوی این سهام برتر جا مانده از رشد بازار، هستیم.
بدون شک این شیفت و جابجایی، با کمی درد و خونریزی( کاهش مقطعی قیمتها) نیز همراه خواهد بود و انتظار نیز نداریم که شاهد رشد شارپی و هیجانی نمادهای ارزنده بنیادی مزبور باشیم.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد/ گزارش روزانه بازار سرمایه
نمادهای ارزنده ای چون کگل، کچاد، فملی، فولاد، تاپیکو، شپنا، شفن، زاگرس، وبصادر، وتجارت و سایر نمادهای بزرگ بازار – هر چند طی چند روز اخیر با رشد قیمتی خوبی همراه بوده اند ولی فرآیند رشد و سیر صعودی آنها هنوز آغاز نشده است. بنظر می آید محرک های لازم برای براه افتادن موتور نیمه خوش سهام بنیادی( شامل 70 سهم برتر بازار) در حال فراهم شدن است. این محرکات میتواند:
1- پر رنگ شدن توافقات تجاری بین چین و امریکا

2- اخبار مثبت از مذاکرات غیر مستقیم ایران و عربستان

3- رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی

4- انتشار صورتهای مالی 6 ماهه شرکتها

5- انتشار گزارش فعالیت مهر ماه نمادهای بزرگ و برتر بازار ... باشد. امری که فضا را برای رونق و حرکت صعودی قیمت سهام شرکتهای مزبور، باز خواهد کرد و شاهد رویکرد مثبت فعالان بازار به این بخش از بازار خواهیم بود.


شرح ماوقع

در پایان معاملات امروز (مورخ 21 مهر 1398 )شاخص با رشد 4131 واحدی به ایستگاه رفیع 326191 واحدی رسید این درحالیست که در همان سی دقیقه ابتدایی، شاخص تا نزدیکی های ایستگاه 330000 واحدی نیز اوج گرفته بود ولی در نیمه دوم وقت بازار، در برابر عرضه های سنگین صورت گرفته تاب مقاومت نیاورد و قدری عقب نشینی کرد.
این در حالیست که شاخص هم وزن نیز با 458 واحد کاهش به ارتفاع 92602 واحدی رسید که نشان از توجه بازار به سهام های بنیادی بود. در پایان معاملات امروز ارزش معاملات بورس 1765 میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس به 967 میلیارد تومان و مجموعا به 2732 میلیارد تومان رسید که با احتساب 138 میلیارد تومان عرضه اولیه دتوزیع ارزش کل معاملات امروز را باید 2870 میلیارد تومان در نظر گرفت.
ارزش معاملات خرد روز یکشنبه با حذف بلوک، صندوق‌ها و اوراق بدهی ها، مبلغ 1613 میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد/ گزارش روزانه بازار سرمایه
آنچه در جریان بازار امروز بیش از هرچیز به چشم می‌خورد، تشدید فشار فروش است. حجم بالای داد و ستدها در قیمت‌های مثبت در نمادهای بزرگ بورسی و در ساعات نخست و باقی ماندن قیمت‌های پایانی در محدوده مثبت در این نمادها، شاخص کل را سبز نگه داشته است اما فاصله آخرین قیمت معاملات با قیمت پایانی حاکی از این است که احتمال شروع بازار فردا در قیمت‌های منفی بسیار بالاست. این فاصله در اکثر قریب به اتفاق قیمت‌ها در نمادهای گوناگون از صنایع مختلف مشاهده می‌شود. نکته حایز اهمیت در این خصوص به واکنش مشابه بازار سهام در هفته جاری در قیاس با مدت مشابه هفته گذشته برمی‌گردد. موج خوشبینی‌ها و رشد پرقدرت بازار سهام در اولین روز کاری هفته و اصلاح قیمت‌ها در روز‌های بعد. به نظر می‌رسد بازار سهام برای عبور شاخص کل از محدوده 330 هزار واحدی نیازمند اخبار و سیگنال‌های متفاوت است. این اخبار و محرک‌های قیمتی می‌تواند از واکنش قیمت‌ها در بازارهای جهانی خط بگیرد. بازاری که پس از حصول توافق اولیه چین و آمریکا، دوشنبه تعیین کننده‌ای را در بازگشایی پس از این تحولات پیش رو خواهد داشت.


نگاه سهامداران به بانکی‌ها

در لیست پربیننده‌ترین سهام بورسی، نمادهای «وبملت» ، «وتجارت» ، «وبصادر» ، «ونوین» ، «وپارس» و «وپاسار» صدرنشین هستند. حضور 6 نماد بانکی در لیست 7 نماد پربیننده بورسی در بازار امروز نشان می‌دهد که بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد سرمایه‌های خود را درگیر این سهم‌ها کرده‌اند و روند قیمت سهام گروه بانکی جهت‌دهی خاصی به معاملات روزانه می‌دهد. این موضوع می‌تواند تحت تاثیر تحولات قیمت‌های جهانی و تمرکز بیشتر فعالان بورسی به نمادهای کامودیتی محور، چرخش محسوسی را داشته باشد. اما نباید فراموش کنیم که خارج شدن یک صنعت از دید سهامداران خرد و این چرخش نقدینگی احتمالا با افزایش فشار فروش در صنعت مزبور همراه است.

نکته مهم در معاملات امروز نمادهای بانکی به عنوان نمادهای با اهمیت برای سرمایه‌گذاران بورسی این است که این نمادها در روز جاری علیرغم حمایت سهامداران حقوقی برای جلوگیری از ریزش قیمت سهم‌ها، مسیر اصلاح را در پیش گرفته‌اند. از مجموع 155 میلیارد تومان ارزش معاملات روزانه این صنعت در روز جاری، 32 میلیارد تومان خاصل خرید حقوقی را مشاهده می‌کنیم. با احتساب کارمزد خرید و فروش، قیمت‌های آخرین معامله سهام گروه بانکی در دقایق پایانی معاملات با قیمت پایانی، فاصله 3-4 درصدی را نشان می‌دهد. این موضوع با توجه به بالا بودن قیمت‌های پایانی، سمت تقاضا را در قیمت‌های منفی تقویت کرده‌است که می‌تواند صرفا با انگیزه‌های نوسان‌گیری روزانه باشد.


دود شدن صف‌های خرید

در حالی که در شروع معاملات روزانه صف‌های خرید در بسیاری از نمادهای بورسی و خصوصا نمادهای پالایشی بزرگ را شاهد بودیم، با افزایش عرضه‌ها تقریبا در پایان ساعات معاملاتی دیگر اثری از صف‌های خرید دیده نمی‌شود. ارزش تقاضای ماند در صف‌های خرید در شروع معالات روزانه به محدوده 400 میلیارد تومان می‌ رسید که این روند رفته رفته کمرنگ شد تا جایی که در دقایق آخر ارزش صف‌های خرید باقی‌مانده در بورس عدد 135 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از آنجایی که بیش از 115 میلیارد تومان از این ارزش به صف خرید نماد «کویر» مربوط می‌شود، می‌توان گفت که اثری از تقاضا تحت تاثیر جریان کلی بازار باقی نمانده است. این تغییر روند با وجود شکل‌گیری صف‌های خرید در روز گذشته و شکل‌گیری موج خوشبینی اهالی بازار نشان می‌دهد که این روزها عوامل بیرونی به هیچ وجه تعیین‌کننده نیستند و تنها حرکت جریان‌های نقدینگی خیل عظیم سرمایه‌ها را به حرکت در می‌آورد. درست مانند دریای طوفانی که تا فرونشستن موج‌های خروشان، مشخص شدن سطح آب غیرممکن است.

کاری از حافظ عزیزی نقش _مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کسری ۸.۶۰۸میلیارد ریال گواهی بر ادامه روند زیاندهی؛

"ونوین" از چه محلی زیان‌ها را کاهش دهد!

تاثیرگذاری متانول در فروش شرکت به ۶۰ درصد رسید؛

رشد ۸۱درصدی سودخالص "شفن" در کارنامه مالی

از ابتدای سال جاری نشان می دهد؛

بیشترین سود در جیب سرمایه گذاران گروه زراعت

گزارش روزانه بازار سرمایه؛

ریزش تاریخی شاخص کل هم‌وزن

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶
استفاده از لفظ کوتوله برای شرکت هایی که برخی از آنها به اندازه ده ها شرکت گنده لات مورد حمایت شما همچون بانکی های زیان ده واقعا نشون میده چقد کارشناسی نظر مییدین.
آخه چرا باید سهمی رو خرید که تو مجمع زیان تحویلمون میده