بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
نامه دبیر انجمن کسب و کار اینترنتی به وزیر ارتباطات و فناوری؛

توسعه خدمات عمومی در کشور فدای درآمد شهرداری ها

چرا نباید اجازه داد ابتدا با تصمیم سرمایه گذاری در حوزه شهری شاهد ورود گسترده این استارتاپ ها باشیم و در ادامه پس از توسعه آنها، به فکرنظارت و چاره اندیشی برای رفع مشکلات احتمالی ای که پیش خواهد آمد، باشیم؟
کد خبر : ۱۹۸۲۶۹

بسمه تعالی
جناب آقای مهندس جهرمی
وزارت محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات
با سلام
احتراماً با سپاس از فعالیت های شما در سالهای گذشته و اقدامات مثبتی که در حوزه کسب و کارهای نوپا با کمک و تلاش شما به انجام رسیده است، پیرو انتشار پیش نویس آیین نامۀ شهر هوشمند، انجمن صنفی کسب وکارهای اینرنتی شهر تهران به طور مشخص درخصوص شکل و ساختار و همچنین ماهیت اینچنین آیین نامه هایی برای مدیریت استارتاپ ها و مدیریت شهری دیدگاهی مخالف با آنچه در آیین نامه درج شده است دارد.
جناب آقای جهرمی از شما درخواست داریم فرض کنید که در دولت آینده، وزیرفناوری اطلاعات شخصی باشد که نگاه و تفکری همسو با شما نداشته باشد. این موضوع چیزی نیست که بشود از آن چشم پوشی کرد چرا که در دولت های گذشته همواره شاهد این بوده ایم که با تغییر یک وزیر چه مشکلاتی برای صنایع مختلف ایجاد شده است.
استارتاپ های حوزه شهری با توزیع نیازها در شهر، کمک به رشد شهر و همچنین کاهش هزینه های مستقیم شهرداری و ... به طور مشخص به هزینه های شهرداری کمک کرده اند ودرآمد مشخصی را برای ایشان ایجاد کرده اند. لذا به تصویب چنین آیین نامه ای که در آینده بتواند برعلیه استارتاپ ها استفاده شود نیازی نیست.
در حال حاضر تهران با مشکل بسیار بزرگی در حوزه پسماند شهری مواجه است، حتی با این وجود استارتاپ ها به دلیل مداخلات شهرداری و برخی دیگر از موارد به این موضوع ورود نکرده و سرمایه گذاران نیز تمایل به فعالیت در این حوزه را ندارند. آیا بهترنیست چنین آیین نامه ای در قالب طرح توسعه شهرهوشمند مطرح و شهرداری های کل کشور را ملزم کند برای رفع مشکلات شهر بدون چشم داشت مالی به استارتاپ ها فضای کاری و فعالیت در سطح شهر را بدهند؟

نمونه دیگری که میتوان به آن اشاره داشت موضوع توسعه جایگاه های سوخت در شهر تهران است که شاید دیگر امکان پذیرنباشد و همه شهروندان شاهد اتلاف زمان زیادی در صفوف طولانی سوخت هستند. آیا کمک شهرداری و مشکل نتراشیدن فقط و فقط برای رفع این مشکل نمی توند گامی مثبت باشد؟ چرا نباید اجازه داد ابتدا با تصمیم سرمایه گذاری در حوزه شهری شاهد ورود گسترده این استارتاپ ها باشیم و در ادامه پس از توسعه آنها، به فکرنظارت و چاره اندیشی برای رفع مشکلات احتمالی ای که پیش خواهد آمد، باشیم؟
برای مثال اگر چنین آیین نامه ای ۵ سال پیش وجود داشت، آیا امروز اسنپ و تپسی بودند که شهرداری به عنوان منبع بزرگی از درآمد به آنها نگاه کند؟ آیا حمل و نقل شهری و مسافربرهای شخصی طی ۲۵ سال گذشته توسط شهرداری ساماندهی شده بودند؟
با نگاه شفاف به همین چند مثال کوچک از شما به عنوان کسی که پیشتاز توسعه کسب و کارهای اینترنتی هستید و همواره ما به کمک شما حساب کرده ایم درخواست داریم نسبت به این موضع واکنش نشان داده و لطفاً شرایطی را فراهم کنید که سرمایه گذاران و استارتاپ ها در این شرایط سخت همه و همه برای رفع مشکلات شهر، پیشگام باشند و نه با فکر کنترل و نظارت وآیین نامه و... دچار نگرانی و ترس برای ورود باشند.
جناب آقای جهرمی لطفاً پذیرای این واقعیت باشید که شاید این آیین نامه به خودی خود خیلی زیبا و خوب و کارگشا جلوه کند، اما در ساختار دولتی و نیمه دولتی کشور بارها وبارها شاهد این بوده ایم که یک قانون خوب چقدر با چالش و مشکل در اجرا مواجه شده است. و از شما مسرانه درخواست داریم که تا زمانی که زیرساخت های لازم برای اجرای درست این آیین نامه در کشور از نظر فرهنگی و زیرساختی و اجتماعی فراهم نشده است، اجازه ندهید درآمد امروز شهرداری تهران و ۹ یا ۵ شهربزرگ کشور فدای توسعه خدمات عمومی در تمام شهرهای کوچک و بزرگ کشور
عزیزمان ایران باشد.

همچنین لازم بذکر است کسب و کارهایی که طبق قانون ملزم به پرداخت مالیات برارزش افزوده هستند با توجه به اینکه بخشی از این پرداخت در قالب سهم شهرداری وعوارض شهری به شهرداری ها پرداخت میشود می بایست موضوع سهم شهرداری ها در قالب هر نامی از این آیین نامه خارج شود ودر موارد مهم و خاص در صورتی که تجمیع نظر وجود دارد ، در این این موارد به صورت خاص تصمیم گیری شود.
جناب آقای جهرمی کسب وکارهای حوزه شهری نیازمند آیین نامه نیستند، نیازمند زیرساخت هستند. برای توسعه، نیازمند مدیرانی هستند که قبل از آیین نامه به فکر توسعه کشور باشند.

با تشکر
شایان شلیله
دبیر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر