بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

نیروگاه‌های بورسی به دنبال افزایش نرخ

رییس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکننده برق گفت: نرخ خرید برق از نیروگاه‌های بزرگ، چند سالی است که افزایش نداشته و با توجه به رشد هزینه‌های نیروگاه‌ها به نظر می‌رسد افزایش تقریبا ۱۰۰درصدی سقف نرخ برق نیروگاه‌ها، منطقی باشد اما؛ فعلا میزان افزایش نرخ احتمالی مشخص نیست.
کد خبر : ۱۹۸۳۲۲

به گزارش بورس نیوز، دو روز قبل نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک ابلاغ شد. طبق مصوبه وزارت نیرو نرخ خرید برق از این نیروگاه ها افزایش یافته؛ ولی واکنش بازار سرمایه به این خبر منفی بود و نمادهای نیروگاهی با فشار فروش مواجه هستند.

لازم به ذکر است وزارت نیرو برق را با نرخ مصوب از نیروگاه ها خریداری کرده و با نرخی کمتر در اختیار مشترکین خانگی قرار می دهد. بنابراین افزایش نرخ خرید برق از نیروگاه ها فقط به معنای افزایش درآمد نیروگاه ها و تحمیل هزینه بیشتر به وزارت نیرو بوده و ارتباطی با هزینه برق مشترکین و مبلغ قبوض برق ندارد.

محمدعلی وحدتی رییس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکننده برق در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: مصوبه اخیر وزارت نیرو مبنی بر افزایش نرخ خرید تضمینی برق، صرفا برای انرژی های نو و نیروگاه های بادی و... بوده و شامل حال نیروگاه های بورسی نمی شود.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا نرخ برق نیروگاه های بورسی افزایش نخواهد یافت؟» گفت: به رغم آنکه در ۲۷ اسفندماه سال ۹۷، آیین نامه ای صادر شد و تکلیف قانونی بوده که ظرف ۲ ماه از صدور این آیین نامه، نرخ برق نیروگاه های بزرگ تغییر کند، ولی هنوز اتفاقی رخ نداده است. البته فردا جلسه ای برگزار خواهد شد که این موضوع بررسی می گردد و امیدواریم موضوع افزایش نرخ خرید برق از نیروگاه های بزرگ، تعیین تکلیف شود. احتمالا در صورت افزایش نرخ برق نیروگاه ها، این افزایش نرخ از ابتدای سال ۹۸ اعمال خواهد شد.

وحدتی اضافه کرد: نرخ خرید برق از نیروگاه های بزرگ، چند سالی است که افزایش نداشته و با توجه به رشد هزینه های نیروگاه ها به نظر می رسد افزایش تقریبا ۱۰۰ درصدی سقف نرخ برق نیروگاه ها، منطقی باشد. اما فعلا میزان افزایش نرخ احتمالی مشخص نیست. البته قرار است سقف قیمت تعیین شود و سقف قیمت لزوما به این معنا نیست که نیروگاه ها برق تولیدی خود را به سقف قیمت خواهند فروخت. نرخ برق نیروگاه ها بر اساس بهای تمام شده هر نیروگاه و تقاضای بازار، در فصول مختلف سال متفاوت خواهدبود؛ ولی در فصل تابستان و پیک مصرف برق، امکان فروش برق به قیمت بالاتر (سقف قیمت یا نزدیک به سقف) را خواهند داشت.

نیروگاه های بورسی به دنبال افزایش نرخ

نیروگاه های بورسی به دنبال افزایش نرخ

نیروگاه های بورسی به دنبال افزایش نرخ

 

نیروگاه های بورسی به دنبال افزایش نرخ

 

نیروگاه های بورسی به دنبال افزایش نرخ

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از سوی کمیته پایش ریسک بازار اعلام شد؛

صدور مجوز انجام خرید اعتباری سهام بازار پایه

بازنگری در نحوه تخصیص یارانه انرژی باردیگر از سوی دولت و مجلس مطرح شد

«یارانه پنهان» موریانه اقتصاد

در بورس انرژی صورت می‌گیرد؛

عرضه برق نیروگاه آبادان برای اولین بار

ارسال نظر