بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

«خود حرفه‌ای پنداری» کار دست آماتورها داد

فعلا محدوده ۳۰۰ تا ۳۰۵ هزار واحد، محدوده حمایتی شاخص کل بوده و بعید است زیر این رقم سقوط کند. اما اگر این کف حمایتی در بلندمدت شکسته شود، حمایت بعدی در محدوده ۲۸۰ هزار قرار دارد که قطعا در یک سال آینده کمتر از ۲۸۰ هزار واحد را نخواهیم دید.
کد خبر : ۱۹۸۳۸۰

کف حمایتی شاخص کل کجاست؟/ توهم «خود حرفه ای پنداری» کار دست آماتورها داد

به گزارش بورس نیوز، کمتر از یک ساعت دیگر هفته معاملاتی به پایان می‌رسد. در چند روز اخیر، بازار افت قابل‌توجهی داشت. در حال حاضر هم به‌رغم رشد بیش از هزار واحدی شاخص کل، اما شاخص کل هم‌وزن منفی است و ارزش معاملات هم سیر نزولی دارد.

پشوتن مشهوری نژاد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار بیان کرد: نوسانات بازار سرمایه در چند روز اخیر، بیشتر تکنیکال بوده و دلیل خاصی برای نگران سهامداران وجود نداشته و موج صعودی که تقریباً از اواخر پاییز سال گذشته آغازشده بود، شاخص کل را از محدوده ۱۵۰ هزار تا ۳۳۰ هزار واحد رشد کند.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که در محدوده ۳۲۰ تا ۳۳۰ هزار واحد می‌توان یک سقف تکنیکال ثبت کرد و واکنش چند روز اخیر بازار، بیشتر واکنش تکنیکال به محدوده مقاومتی بوده است.

وی افزود: به نظر نمی‌رسد که ریزش بزرگی اتفاق بیفتند و آنچه مسلم است سقف ۳۳۰ هزار برای مدتی دست‌نخورده باقی خواهد ماند. احتمالاً استراحت بازار از نوع زمانی بوده و مدتی در همین محدوده باقی می‌ماند. سهم‌ها مسیر خود را از هم جدا خواهند کرد و این واقعیتی است که سهامداران باید آن را بپذیرند.

این فعال بازار سرمایه در توصیه به سهامداران گفت: موضوعی که از چند وقت قبل، پیش‌بینی می‌شد و بار‌ها تأکید شده بود این است که دوره حرکت و رشد یکپارچه سهم‌ها که بیشتر ناشی از تورم بود، به اتمام رسیده و بعدازاین، سهامداران باید با هوشمندی بیشتر، اقدام به بررسی موردی سهم‌ها کرده و بر اساس اخبار و اطلاعات هر شرکت، سهمی را انتخاب کنند که دلیل واقعی برای رشد داشته باشد.

مشهوری نژاد اضافه کرد: در هر بازاری که به دلیل تورم، قیمت‌ها رشد کند، آماتور‌ها سود کرده و دچار توهم "خود حرفه‌ای پنداری" می‌شوند. برای مثال وقتی در بازار املاک، قیمت‌ها برای چندین سال فقط به دلیل تورم چند برابر می‌شد، بسیاری از آماتور‌ها وارد حوزه ساخت‌وساز شدند و سود‌هایی هم‌کسب کردند، ولی با رکودی شدن بازار املاک، متحمل زیان شدند.

وی اضافه کرد:‌ بازار سرمایه هم از این وضعیت مستثنا نیست. سهامداران باید یا نگاه بلندمدت داشته باشند و با هر منفی شدنی، آشفته نشده و تصمیم به فروش نگیرند. کما اینکه با منفی شدن قیمت املاک، مردم در صف فروش ملک خود قرار نمی‌گیرند ضمن اینکه سهام دارایی مولد بوده و باارزش‌تر است. سهامداران مطمئن باشند، با استراتژی بلندمدت قطعاً منتفع خواهند شد.

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به افرادی که قصد سرمایهگذاری بلندمدت را ندارند، تصریح کرد: سهامدارانی هم که قصد نوسان گیری کوتاه‌مدت دارند، بهتر است از این فرصت استفاده کرده و با آموزش روش‌های تحلیل خصوصاً تحلیل تکنیکال، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

مشهوری نژاد در خاتمه در رابطه با پیش‌بینی روند آتی بازار گفت: فعلاً محدوده ۳۰۰ تا ۳۰۵ هزار واحد، محدوده حمایتی شاخص کل بوده و بعید است زیر این رقم سقوط کند. اما اگر این کف حمایتی در بلندمدت شکسته شود، حمایت بعدی در محدوده ۲۸۰ هزار قرار دارد که قطعاً در یک سال آینده کمتر از ۲۸۰ هزار واحد را نخواهیم دید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"اعتماد" عامل ورود نقدینگی به بورس

کارشناس بازار در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

ریزش پاییزی نخواهیم داشت

"دسبحان" عملکرد بهار خود را جبران کرد؛

رشد درآمدزایی با تجویز افزایش نرخ‌های فروش

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
سلام بازار بورس محل سود وضرر هست این مقاله به نوعی درخدمت این نظر هست که بورس مثلث برمودا هست واسرار امیز وتنها متخصصین یا نواب وابسته به مثلث برمودا توانائی ورود به این بورس دارد این افکار تبعیض نزادی ورانت خواری وخود شیفتکی وانحصار طلبی وبرج عاج نشینی افت وسم مهلک بازار سرمایه هست وتمام کسانیکه این تصورات وافکار را دامن میزنند کمان واعتقادشان این است که بورس ایران شغبهاتی از وال استریت وخزانهداری امریکا هست کسانیکه این تفکرات را رواج میدهند همکی بنده وبرده جسمی وروانی خزانهداری امریکا هستند ودوستدار یک مشت دلار وکرین کارت با همین تفکرات متفکران بازار بایه غلط طراحی میکنند وبعد میخواهند درست کنند واین روند سبب ازبین رفتن اعتماد وفرار سرمایه میشود
ناشناس
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
چی؟
ناشناس
سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
چی می گی ؟ شما خوبی ؟؟؟