بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

جنگ ترکیه از عوامل خارجی موثر در شاخص بورس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:ترکیه موجب شد شرکت‌ها احساس ناامنی کنند چراکه شرکت‌های داخلی در شرایط تحریم با شرکت‌های ترکیه همکاری می‌کردند و ایجاد این ناامنی اقتصادی در ترکیه موجب گمانه‌زنی‌های همانند ضرر و زیان برای سه ماه آینده شد در نتیجه امنیت سرمایه‌گذاری متزلزل شده و قیمت سهام کاهش پیدا کرد.
کد خبر : ۱۹۸۴۶۱

به گزارش بورس نیوز، معصومه آقاپور علیشاهی درباره سقوط ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس اظهار کرد: این سقوط ناشی از مناسبت‌های سیاسی بین‌المللی و مسائل داخلی بوده و حجم نقدینگی در کشور روزانه افزایش پیدا می‌کند. این رشد براساس تولید داخلی نیست در واقع این نقدینگی مانند بهمنی است که روزانه بر قطر آن اضافه می‌شود. در نتیجه با ورود به هر بازاری آن را ویران می‌کند.
وی افزود: نرخ ارز به صورت دستوری و نظارتی به ثبات رسید از سوی دیگر قیمت جهانی طلا طی یک ماه گذشته کاهش پیدا کرده و بازار مسکن باوجود اینکه در سال گذشته حدود ۲۰۰ درصد رشد پیدا کرده بوداما از تیرماه و حتی در مرداد و شهریور نیز حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد. از التهاب بازار خودرو نیز تاحدودی کاسته شده است؛ بنابراین پول‌های خُرد جامعه یعنی سرمایه‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان وارد بورس شده و رشد شتابزده در این بازار ایجاد شد.

نماینده مردم شبستر در خانه ملت ادامه داد: براساس قوانین جدید نوسانات بازار بورس کاهش پیدا کرد تا ارزش سهام یک باره رشد و سقوط نکند، اما بازار بورس تاکنون نتوانسته با قانون جدید خود را تطبیق دهد، از سوی دیگر افرادی که به دنبال سوداگری بودند، دریافتند با اجرای قانون جدید، بورس هدفمند و دارای شاخص می‌شود بنابراین همه در صفحه فروش قرار گرفتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: نوسانی که برای بازار بورس در نظر گرفته شد نیاز سوداگران را تامین نمی‌کرد در نتیجه بحث فروش شلوغ‌تر شد و در این شرایط افرادی که سرمایه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان داشتند بیشتر ضرر کردند چرا که تبحر و توانایی کار در بازار بورس را نداشتند و به جای اینکه سبدی از سهام را خریداری کند تمام سرمایه خود را روی سهام یک شرکت سرمایه گذاری کردند و این بی‌تجربگی موجب ضرر آن‌ها شد.

آقاپور جنگ ترکیه را نیز از عوامل خارجی موثر در سقوط شاخص‌های بازار بورس موثر دانست و گفت: جنگ ترکیه موجب شد شرکت‌ها احساس ناامنی کنند چراکه شرکت‌های داخلی در شرایط تحریم با شرکت‌های ترکیه همکاری می‌کردند و ایجاد این ناامنی اقتصادی در ترکیه موجب گمانه‌زنی‌های همانند ضرر و زیان برای سه ماه آینده شد در نتیجه امنیت سرمایه‌گذاری متزلزل شده و قیمت سهام کاهش پیدا کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شاخص امنیت سرمایه‌گذاری استان‌ها؛

امن‌ترین شهر ایران کدام است؟

شاخص امنیت سرمایه‌گذاری استان‌ها؛

امن‌ترین شهر ایران کدام است؟

ارسال نظر