بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

ملودی وحشت در بازار سرمایه

فشار عرضه به حدی بالا بود که بار دیگر شاهد شکل‌گیری صف فروش و پیوستن این طیف از نمادها به موج دسته‌جمعی فروش و ظهور دوباره صف فروش در نمادهایی چون «وبملت» بودیم.
کد خبر : ۱۹۸۵۸۶


به گزارش بورس نیوز، همانطور که پیشتر و بارها هشدار داده بودیم، فشار فروش در بازار به اوج خود رسیده و خریداران هیجان زده دیروز، امروز سهام خریداری خویش را در صف های فروش گذاشته اند تا به هر ترتیبی شده سهام خود را نقد کرده و از بازار خارج شوند!
تا زمانی که سهامداران بدون مطالعه و بررسی و مشاوره، اقدام به خرید هر سهمی در هر قیمتی می کنند، پاشنه بورس تهران بر همین روال خواهد چرخید. هفته ها و ماه های زیادی را شاهد تشکیل صف های خرید و افزایش هیجان مثبت و نهایتأ کاذب در بستر معاملات بودیم و قیمت ها در قریب به اتفاق نمادها و گروهها و صنایع، به حد اشباع رسید و سپس شاهد فروپاشی صف های خرید و ازدحام مردم و سهامداران برای فروش و تشکیل صف های فروش در هر نمادی و در هر قیمتی!
این آغاز و پایانِ تلخ و شیرین بورس تهران طی 31 سال اخیر و سپری گشتن 8 دوره جهش و نزول بورس تهران بوده است. داستانی تکراری و پند آموز، که در هر دوره رونق و رکود تکرار می شود و در پایان هر دوره، شاهد ظهور هزاران سهامدار زیاندیده و مالباخته هستیم.


«وضعیت بورس تهران»
افت بازار و برگشتن بخت و اقبال بورس تهران، از نیمه دوم وقت معاملاتی در روز 13 مهر ماه آغاز شد و طی 15 روز اخیر شاهد افت تدریجی( البته توام با نوسان و خلق فرصت فروش) و بی امان قیمت ها و شاخص ها در این بخش از فعالیت های اقتصادی هستیم.
این روزها ترس و وحشت را در چهره بیش از 90 درصد از فعالان بازار میتوان به وضوح مشاهده کرد. این در حالی است که شالوده و بنیان این اتفاق شوم، پیش از این و طی هفته ها و ماه های گذشته پی ریزی شده بود و اینک شاهد بروز آن و ریزش قیمت ها در بازار هستیم.
ولی نگران نباشید، چرا که در کنار همه این اتفاقات و افت سنگین قیمت در بسیاری از نمادها و گروه ها، نمادهای ارزنده و زیر ارزش ذاتی واقع شده ای هم داریم که فرصت خرید است.
در این ارتباط یکی صاحبنظران بازار می گوید: ترس حاکم شده را باید بزرگان، پیشکسوتان، صندوق های توسعه و تثبیت و نهادهای رسمی بازار مدیریت کنند. چرا که از نظر بنیادی و حتی سیاسی، اتفاق نگران کننده ای در بازار ایجاد نشده که در طی یک روز شاهد ریزش سنگین بیش از 8000 واحدی نماگر بازار باشیم.
لذا در این مرحله و شرایط حساس بورس، نیاز به همگرایی جدی همه ارکان بازار؛ جهت صیانت از حقوق سهامداران خرد (که با وعده و وعیدهای ما و دولت و... برای حفظ ارزش پول شان به اینجا آمده اند)، بیش از قبل احساس می شود.

اما بسیاری از فعالان بازار سرمایه، ریزش دسته جمعی نمادها را ناشی از عللی همچون علل عدم حمایت مناسب حقوقی ها از بازار و اظهارنظر مقامات اقتصادی می دانند. این در حالی است که فقدان استراتژی معاملاتی به‌قاعده در بین عموم فعالان بورسی و سیطره سبک‌های جدید معاملاتی بر اثر ورود سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و عمدتا ناآشنا با جغرافیای سهام باعث شده تا معاملات از چارچوب متعارف سرمایه‌گذاری خارج شود و تمام سهم‌ها تحت الگوی یکسانی از هیجان‌زدگی دچار زیان شوند. تا جایی که بسیاری از سهم‌های جذاب و بنیادی بازار که از P/E پایینی هم برخوردارند، نیز در این هجوم دسته‌جمعی و توده وار، با صف فروش مواجه شده اند. ترس مسری و هیجان زدگی سهامداران (عمدتا کم‌تجربه تر ها) به کل بازار سرایت کرده است.

جمع‌آوری ناکام صف‌های فروش

عقب‌نشینی موثر تقاضا در تلاقی با عرضه‌های شدید سبب شد تا ارزش صف‌های فروش در 70 درصد از کل سهام بورسی به رقم قابل توجه 640 میلیارد تومان برسد و ضمنا ارزش معاملات خرد به سطح 900 میلیارد تومان تنزل کند. در نیم ساعت پایانی معاملات، سهامداران عمده و بازارگردانان بنگاه‌های بزرگ و پرمعامله نظیر خودرویی‌ها و بانکی‌ها اقدام به جمع‌آوری صفوف فروش کردند و قیمت این سهم‌ها به طور مقطعی از کف روزانه فاصله گرفتند. با وجود این، فشار عرضه به حدی بالا بود که بار دیگر شاهد شکل‌گیری صف فروش و پیوستن این طیف از نمادها به موج دسته‌جمعی فروش و ظهور دوباره صف فروش در نمادهایی چون «وبملت» بودیم.

حافظ عزیزی نقش _مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد،:

رشد مجدد بازار نیازمند جلب اعتماد سهامداران

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

ریزش شاخص ادامه دار نیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فروهر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲
موقعی که بازار همچنان در شوک ریزش شدید بازار پایه بود یک ... نادان در مقابل دوربین با کلی ادعا ابراز میدارد که به توصیه دلسوزان (و با دستکاری و چیدن صفوف فروش) ترمز بورس را بصورت دستوری کشیدیم..!!!
آخه .... نه اینکه میگویید بورس عرضه و تقاضاس؟ پس چرا با دستکاری بسیار شدید و چیدن صف فروش در تمام بازار در روند معاملات اخلال ایجاد میکنید؟
بعد هم ریزش را با وقاحت به گردن مردم میاندازید..!! سفته باز اصلی این و..ر .... با مدیران .... زیر دستش همچون ... و ... هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱
حسن روحانی آبت نبود نونت نبود چرا در مورد بورس اظهار نظر کردی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
دیدگاه خود را بیان کنید!؟
قصد تمسخر دیگران را دارید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
کدوم وحشت و هیجان؟ صفهای فروش توسط حقوقیهای دولتی بدستور وزیر اقتصاد هر روز چیده میشوند.