بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
در ۶ ماه اول سال جاری، ۶ میلیون و ۶۴۳ هزار تن سیمان و کلینکر صادر شده است.
کد خبر : ۱۹۸۵۹۱

افزایش ۴.۵ درصدی تولید سیمان در سال ۹۸

به گزارش بورس نیوز،عبدالرضا شیخان، دبیرانجمن کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص میزان صادرات و ارز آوری این کالا عنوان کرد: از ابتدای فروردین تا انتهای شهریور سال جاری، میزان صادرات کلینکر به ۳ میلیون و ۷۸۵ هزار تن و میزان صادرات سیمان به ۲ میلیون و ۸۵۸ هزار تن رسیده است که در مجموع صادرات این دو کالا ۶ میلیون و ۶۴۳ هزار تن تخمین زده شده است.

وی میزان واردات سیمان را صفر عنوان کرد و افزود: در تهیه این محصول هیچ مشکلی وجود نداشته و روند تولید و صادرات صورت می‌گیرد. میزان تولید سیمان در ۵ ماه ابتدایی سال جاری افزایشی ۴.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. 

شیخان موضوع حمل و نقل را یکی از اصلی‌ترین مشکلات این کالا بیان کرد و گفت: افزایش کرایه حمل و نقل داخلی و دریایی مشکلاتی را ایجاد کرده که این امر در کم رنگ شدن رقابت بین کشور‌های صادرکننده سیمان نیز موثر بوده است. 

وی افزود: سیمان کالایی حجیم و کم ارزش است به همین دلیل دولت باید برای حمل دریایی سوبسیدی به جابجایی این محصول اختصاص دهد، زیرا سیمان کالایی تجاری نیست و باید در حوزه داخلی نیز مانند کالایی سرمایه‌ای در نظر گرفته شود که حمل ویژه‌ای به آن اختصاص یابد.

شیخان در پایان میزان ارز آوری سیمان را به ازای هر تن صادرات تقریبا حدود ۳۰ دلار و کلینکر را حدود ۱۸ دلار عنوان کرد که بسته به مرز صادراتی ممکن است این رقم بیشتر هم بشود
اشتراک گذاری :
ارسال نظر