بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
"سوژه از شما، پیگیری از ما" اینبار از مدیرعامل شرکت قند بیستون؛

شیرین کامی قندی‌ها به شرط خوش حسابی دولت

قند بیستون بابت یارانه سال ۹۶، هنوز حدود ۱۲ میلیارد تومان طلبکار است و با در نظر گرفتن یارانه امسال، این طلب احتمالا به ۲۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
کد خبر : ۱۹۸۷۷۶

شیرین کامی قندی ها به شرط خوش حسابی دولت

به گزارش بورس نیوز، قرار است به ازای تولید هر یک کیلوگرم شکر از محل چغندرقند پاییزه، ۱۰۵۰ تومان یارانه به کارخانجات قندی پرداخت گردد.

این در حالی است که شرکت های قندی بابت کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی حجم چغندرقند برداشت شده در سال جاری، گله دارند.

محسن علی حسینی مدیرعامل شرکت قند بیستون در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر این خبر بر سودآوری قندی‌ها بیان کرد: این خبر برای شرکت‌های قندی که از چغندرقند پاییزه در تولید استفاده می‌کنند، خبر بسیار خوبی بوده مشروط بر آنکه اجرا شود و یارانه به دست تولیدکنندگان برسد.

وی ادامه داد: متاسفانه شرکت‌های قندی بابت یارانه ۳سال قبل، هنوز مطالباتی از دولت دارند که وصول نشده مثلا قند بیستون بابت یارانه سال۹۶، هنوز حدود ۱۲میلیارد تومان طلبکار است و با در نظر گرفتن یارانه امسال، این طلب احتمالا به ۲۰میلیارد تومان خواهد رسید .

علی‌حسینی افزود: دولت در پرداخت یارانه، چندان خوش حساب نیست و عدم پرداخت به موقع، سودمندی لازم را نخواهد داشت البته در این شرایط، یارانه تولیدکنندگان، به صورت نقدی پرداخت نمی‌شود و بدهی دولتی قندی‌ها، با مطالبات از دولت بابت یارانه، تهاتر می‌شود و نکته اینجاست که مبلغ بدهی شرکت‌های قندی به دولت (مثلا بدهی مالیاتی) بسیار کمتر از رقم یارانه بوده و تهاتر به راحتی قابل انجام نیست.

وی ضمن تاکید بر کاهش حجم کشت چغندرقند در کشور گفت: سیل ابتدای امسال، بخشی از چغندرقند کشت شده را از بین برد. اما سیل را نمی توان دلیل کاهش حجم برداشت چغندرقند دانست، قیمت گذاری دستوری چغندرقند و نیز افزایش قیمت محصولات جایگزین مانند گوجه فرنگی و سیب زمینی، از جذابیت کشت چغندرقند در بهار امسال کاسته بود. کاهش بیش از ۵۰ درصدی برداشت چغندرقند بهاره که قطعا به دلیل ضعف در برنامه ریزی سیاست گذار بود

علی‌حسینی تاکید کرد: احتمالا کشت پاییزه امسال را هم تحت تاثیر قرار داده و حجم برداشت چغندرقند پاییزه امسال، کمتر از سال قبل خواهد بود. اما در صورت توجه به نظر کارشناسان، می توان از حالا برای سال بعد برنامه ریزی کرد تا مشکلات امسال، تکرار نشوند.

شیرین کامی قندی ها به شرط خوش حسابی دولت

علی حسینی اضافه کرد: اگر تولید شکر داخلی کفاف تامین نیاز بازار داخل را ندهد، نیاز بازار داخل به شکر از طریق واردات تامین خواهد شد. کما اینکه در چند ماه اخیر هم دولت با واردات شکر خام، نیاز بازار داخل را تامین کرده است. بنابراین مشکلی در تامین نیاز بازار شکر نخواهیم داشت. از سوی دیگر، شرکت های قندی هم با تصفیه شکر خام، کاهش درآمد خود را به نوعی جبران کرده و افت سودآوری نخواهند داشت؛ ولی بی توجهی به حمایت از تولید، تبعات دیگری در پی خواهد داشت.

وی اظهارکرد: واردات شکر خام، هم ارزبری داشته و هم به کشاورزان آسیب خواهد رساند؛ همچنین تصفیه شکر خام به نیروی کار کمتری نیاز داشته و حجم اشتغال در کارخانجات قندی، کاهش خواهد یافت. با برنامه ریزی صحیح و سیاست گذاری درست، می توان هم به ایجاد و حفظ اشتغال در زنجیره تولید شکر منجر خواهد شد و هم نیاز بازار داخل توسط تولیدکنندگان داخلی تامین خواهد شد و هم می توان حتی بخشی از شکر تولیدی را صادر کرد و ارزآوری داشت؛ بدون آنکه قیمت شکر افزایش یابد. ولی متاسفانه به جای اندکی حمایت از چغندرکاران داخلی، هزینه گزافی صرف واردات شکر خام کردیم و پول به جای جیب کشاورزان، سر از جیب تجار هندی درآورد.

مدیر عامل «قیستو» در خاتمه در مورد پیش بینی سودآوری شرکت های قندی در سال جاری اظهار کرد: حتی با وجود کاهش حجم برداشت چغندرقند، معتقدم باز هم شرکت های قندی پتانسیل تحقق سود بالاتر از سال قبل را دارند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سما شریف
Turkey
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
ایشون خودشون دزد تشریف دارن
شرط خوش حسابی دولت؟!!