بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۷
مطمئن ترین صنایع کدام هستند؟

توجه به روغنی ها و لبنی ها

برخی از صنایع در سال 87 از دید فعالان بازار پنهان مانده است. صنایعی همچون، صنعت روغن خوراکی و لبنیات و بانکداری جزو صنایعی هستند که با بازدهی تمامی شرکتهای گروه خود مواجه هستند. البته این بازدهی در برخی از شرکتهای گروه بیشتر و در برخی دیگر کمتر می باشد.
کد خبر : ۱۹۸۸۳

سال 87 را اکثر کارشناسان بازار « سال پرفراز و نشیب » نام گذاشته اند. تاثیر بحران جهانی و همچنین مشکلات به وجود آمده در برگزاری مجمع شرکت مخابرات ایران باعث افت شاخص تا مرز 7950 واحد شد. این در حالی است که شاخص قیمت در تیر ماه سال 87 به 12917 واحد دست یافته بود.

بر اساس گزارش بورس نیوز ؛ برخی از صنایع در سال 87 از دید فعالان بازار پنهان مانده است.

صنایعی همچون، صنعت روغن خوراکی و لبنیات و بانکداری جزو صنایعی هستند که با بازدهی تمامی شرکتهای گروه خود مواجه هستند. البته این بازدهی در برخی از شرکتهای گروه بیشتر و در برخی دیگر کمتر می باشد.
 
 
 
 
 
شایان ذکر است، صنایع مذکور در سه سال گذشته با بازدهی مثبت همراه می باشند. شاید کمتر کسی به صنعت روغن خوراکی و لبنیات توجهی داشته باشد، ولیکن صنایع مذکور جزو مطمئن ترین صنایع از حیث سودآوری معقول در بازار سرمایه می باشند. بازدهی صنعت بانکداری بر همه فعالان بازار آشکار می باشد. در این صنعت، بانک پارسیان با 19.39 درصد بازدهی سالانه در رتبه نخست قرار دارد. در صنعت روغن خوراکی شرکت بهپاک با 73.52 درصد بازدهی، صنعتی بهشهر با 41.29 درصد بازدهی و صنعتی ناب با 31.01 درصد بازدهی طی سال گذشته جزو پربازده ترین سهام این گروه می باشند. در میان شرکتهای لبنی می توان به لبنیات پاک با 22.12 درصد بازدهی و شرکت پگاه اصفهان با 15.41 درصد بازدهی سالانه اشاره داشت.
 

بر اساس این گزارش به علت افت شدید سهام در سال 87 اکثر سهام بازار با افتهای شدید مواجه شده اند. به صورتی که در بررسی انجام شده اکثر صنایع با وضعیت نامطلوبی سال را به پایان رسانده اند.

قابل توجه است در چهار صنعت دارو، سیمان ، سرمایه گذاری و کاشی ترکیب شرکتهای گروه به طور میانگین با 50 درصد بازدهی مثبت و 50 درصد بازدهی منفی همراه بوده است.

گفتنی است: صنایعی همچون محصولات نفتی، معادن فلزی غیر آهنی، قند و شکر، چند رشته ای (هلدینگ ها)، انبوه سازان و نورد ریختگری به غیر از شرکت فروسیلیس و شرکت لوله ماشین سازی با بازدهی منفی برای تمام شرکتهای گروه رقم خورده است.
 

بر اساس گزارش بورس نیوز، همانگونه که در نمودار فوق مشخص است، صنعت اندازه گیری و پزشکی (کنتور سازی) بیشترین بازدهی را در سال 87 از آن خود کرده است و سپس صنعت غذایی به غیر از قند و شکر (روغن خوراکی و لبنیات) در رتبه دوم قرار گرفته است. سیمانیها با توجه به افزایش قیمت سیمان و آزاد سازی نرخ سیمان توانسته اند رتبه سوم را کسب نمایند. حائز اهمیت است که بر اساس این بررسی صنعت خودرو و قطعات توانسته در رتبه چهارم قبل از دستگاه های برقی قرار گیرد.

بررسی های انجام شده نشان می دهد که کنتور سازی طی سال گذشته با 820 درصد بازدهی در صدر پربازده ترین سهام قرار گرفته است و سپس فروسیلیس و بیسکویت گرجی به ترتیب با 178 و 119 درصد بازدهی مثبت رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

در پایان گفتنی است سهامدارانی که با دید بلند مدت و یا میان مدت مایل به کسب سودی معقول در حد نرخ تورم هستند، می توانند به صنایعی همچون روغن خوراکی و لبنیات و بانکداری توجه نمایند، البته صنعت بانکداری نسبت به دو صنعت دیگر با توجه به بحران جهانی از آسیب پذیری بیشتری برخوردار می باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر