بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
نظرسنجی برخی رسانه ها در فضای مجازی درباره «آخرهفته دوروزه» که بیش از سه هزار نفر در آن شرکت کردند نشان می‌دهد ۸۱ درصد شرکت کنندگان خواستار تصویب طرح مجلس هستند.
کد خبر : ۱۹۹۰۶۲

سردرگمی در تعطیلات پایان هفته

به گزارش بورس نیوز، در حالی که دولت با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته (پنجشنبه و جمعه) در سراسر کشور و اضافه شدن تعطیلی پنجشنبه‌ها به تقویم کشور مخالف است؛ صحبت‌های علی مطهری نماینده تهران در مجلس نسبت به بدسلیقگی در تعطیلات کشور و همچنین انجام نظرسنجی که نشان می‌دهد درصد بالایی از مردم خواستار دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته هستند، این موضوع را بار دیگر زنده کرده است. البته همه این‌ها در شرایطی است که کمیسیون اجتماعی مجلس در طرحی ویژه به دنبال دو روز شدن تعطیلات آخر هفته در سراسر کشور است و این طرح که به تصویب کمیسیون رسیده باید به صحن علنی مجلس برای رای گیری نهایی برود. نظرسنجی برخی رسانه ها در فضای مجازی درباره «آخرهفته دوروزه» که بیش از سه هزار نفر در آن شرکت کردند نشان می‌دهد ۸۱ درصد شرکت کنندگان خواستار تصویب طرح مجلس هستند.

طرح مجلس در شرایطی در یک قدمی بررسی نهایی در صحن علنی به سر می‌برد که در سال‌های گذشته تفکری اشتباه نسبت به تعداد روز‌های تعطیل ایران در مقایسه با دیگر کشور‌ها شکل گرفته و همیشه اعلام می‌شود تعداد روز‌های تعطیل در کشور ما بیش از کشور‌های دیگر است. مجموع تعطیلات رسمی شامل تعطیلات مناسبتی و جمعه‌ها درتقویم ایران ۷۸روز است در حالی که تعطیلات رسمی اکثر کشور‌ها ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته علاوه بر افزایش روحیه اجتماعی و شادی باعث افزایش بهره وری نیروی انسانی خواهد شد. هم اکنون ۱۰۲ کشور جهان دو روز تعطیلی هفتگی در تقویم رسمی خود دارند که برای اکثر کشورها، روز‌های شنبه و یکشنبه و برای کشور‌های مسلمان، روز‌های جمعه و شنبه است.

طبق طرح مجلس تمامی مراکز اداری، آموزشی، قضایی و... در سراسر کشور روز ۵ شنبه تعطیل خواهند بود. در حال حاضر تعطیلات پایان هفته در ایران به صورت رسمی یک روز و روز جمعه است، ولی بخش مهمی از ادارات دولتی و خصوصی در تهران روز‌های پنجشنبه تعطیل هستند، ولی در شهر‌های دیگر پنجشنبه‌ها یک روز کاری محسوب می‌شود. اتفاقی که در عمل باعث سردرگمی در تعطیلات پایان هفته شده است.

علی مطهری نماینده تهران باتوجه به تعطیلات مذهبی روز گذشته و فردا در تقویم کشور در کانال تلگرامی خود نوشت: «تعطیلی روز آخر صفر در کشور یک بی‌تدبیری و بدسلیقگی بوده است. وقتی ۲۸ صفر تعطیل است، تعطیلی دو روز یا یک روز بعد آن یعنی تعطیلی یک هفته کشور و ضربه اساسی به اقتصاد کشور به ویژه بخش خصوصی. می‌توان در ۲۸ صفر، ضمن گرامیداشت سالروز رحلت پیغمبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن (ع)، شهادت امام رضا (ع) را نیز گرامی داشت.»

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور اواخر مهر ماه در واکنش به طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها اعلام کرد: «طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها که نمایندگان مجلس ارائه کردند، در هیات دولت هم مطرح شد و پس از ارائه استدلال‌های مخالفان وموافقان، نهایتا اعضای هیات دولت به این طرح رأی مخالف دادند. رئیس سازمان امور اداری و استخدامی به زودی برای اعلام نظر هیات دولت در مورد این طرح در مجلس شورای اسلامی حاضر خواهد شد. در صورت اجرای این طرح بسیاری از کارخانه‌ها و ادارات تعطیل می‌شوند و این موضوع بار مالی قابل توجهی برای دولت دارد از همین رو این طرح خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی است.»

البته بخشی از نمایندگان موافق دو روزه شدن تعطیلی آخر هفته در مجلس معتقدند که این طرح به دلیل سرشکن شدن ساعات کاری پنجشنبه در سایر روز‌های غیر تعطیل هفته، بار مالی نخواهد داشت. ناهید تاج‌الدین عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی درباره دلایل مطرح شدن تعطیلی پنجشنبه‌ها در سایراستان‌ها نوشته است: «دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد گردشگری و تقویت نهاد خانواده کند.»

از چند سال پیش نهاد‌های وابسته به فعالان بخش خصوصی از جمله اتاق تهران خواستار افزایش تعطیلات پایان هفته در کشور به دو روز هستند. پیش از این کمیسیون گردشگری اتاق تهران در دور قبل هیات نمایندگان اتاق تهران (دوره هشتم) دراین باره طرحی را تدوین و به دولت و مجلس ارائه داده بود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی معتقدند دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته می‌تواند به رونق بیشتر کسب و کار‌ها به خصوص در حوزه گردشگری و بهبود فضای اقتصادی منجر شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر