بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

«عرضه‌های اولیه» علت کندی سامانه معاملات

هفته گذشته هم دو روز اختلالاتی (کندی) در سامانه ایجاد شده که عمدتا ناشی از صف های فروش نمادهایی بود که به تازگی عرضه اولیه شده اند.
کد خبر : ۱۹۹۳۲۶

«عرضه های اولیه»، علت کندی سامانه معاملات

به گزارش بورس‌نیوز، کماکان اختلالاتی در سامانه معاملاتی مشاهده می‌شود که انتقاد سهامداران را به دنبال داشته است.

روح اله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفتگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اختلال در سامانه معاملات هیچ ارتباطی با منفی یا مثبت بودن بازار ندارد و آنچه بر عملکرد سامانه معاملات تاثیر مستقیم می‌گذارد، حجم تبادلات از لحاظ تعداد معاملات است.

وی ادامه داد: در بازه‌های زمانی کوتاه اگر محدودیت‌های سامانه معاملات را رد کند، قاعدتا در سامانه معاملات اختلال خواهیم داشت.

دهقان افزود: برای مثال در نمادهایی که اخیرا عرضه‌اولیه آنها انجام شده، خریداران پس از کسب بازده در یک بازه زمانی قصد خروج از سهم را دارند بنابراین حجم سفارش‌های فروش با ظرفیت‌های سامانه معاملات مطابقت نداشته و ممکن است در نمادهای خاص دچار اختلال شویم.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس اظهارکرد: البته همان‌طورکه به بازار اعلام شده و با ناظر نیز هماهنگ شده، اگر سامانه معاملات دچار اختلال شود، تمهیداتی مانند بازگشایی نمادهای خاص بعد از زمان معاملات انجام شود که حجم سفارش بر روی نمادهای خاص، تاثیر کمتری بر سامانه معاملات داشته باشد.

دهقان در رابطه با تاثیر انجام معاملات برخی نمادهای خاص (نمادهایی که اخیرا عرضه اولیه شده) بعد از تایم معاملات گفت: این اقدام به لحاظ فنی تاثیر مثبتی بر سامانه معاملات داشته و صف‌های خرید و فروش سنگین در نهادهایی که به تازگی عرضه اولیه شده، سامانه معاملات را کند می کند و عملکرد سامانه روی سایر نمادهای معاملاتی را هم دچار مشکل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از این اخلال، روی نمادهای تازه عرضه شده، ثبت سفارش انجام می‌شود، ولی انجام معاملات با هماهنگی ناظر بازار به بعد از زمان معاملات منتقل می‌گردد که کندی معاملات، فقط همان نماد را درگیر کند و سایر نمادها تحت تاثیر قرار نگیرند.

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: این اقدام راهکار موقتی بوده که مشکل ناشی از صف های خرید و فروش برطرف شود. هفته گذشته هم دو روز اختلالاتی (کندی) در سامانه ایجاد شده که عمدتا ناشی از صف های فروش نمادهایی بود که به تازگی عرضه اولیه شده اند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر