بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
پادشاه عربستان سعودی در روز جمعه حکم عرضه اولیه این سهم را صادر کرده، اما هنوز بر سر ارزش این عرضه بحث در میان است.
کد خبر : ۱۹۹۳۴۷

عرضه اولیه آرامکو در بازارهای جهانی

به گزارش بورس نیوز، آرامکو در نظر دارد سهام خود را فردا در بازار‌های جهانی به صورت عرضه اولیه ارائه کند و به نظر می‌رسد تمامی تلاش خود را برای ثبت این عرضه در تاریخ می‌کند.

اگر عرضه سهام آرامکو به تارگت مورد نظر محمد بن سلمان نرسد، مجبور است جام زهر را بنوشد یا با ارزش کمتر، این سهم را عرضه کند یا عرضه اولیه را برای بار دیگر به تاخیر بیاندازد.

تمامی مشاوران عرضه و سهامداران عمده ازتمامی کشور‌های دنیا در جلسه عرضه اولیه این سهم شرکت کرده اند. مدیر اجرایی آرامکو، امین ناصر، هم اکنون در نیویورک و لندن جلسات مشترکی را برگزار می‌کند تا با تمامی مشاوران این عرضه جلساتی با موضوع عرضه اولیه داشته باشد.

پادشاه عربستان سعودی در روز جمعه حکم عرضه اولیه این سهم را صادر کرده، اما هنوز بر سر ارزش این عرضه بحث در میان است.

منابع آگاه فاش کردند که تنها مشکل پیش رو این است که عربستان تصمیم دارد عرضه اولیه سهام آرامکو به عنوان یکی از بزرگترین و شاید حتی بیشترین و پراهمیت‌ترین عرضه تاریخ به ثبت برسد تا پس از قیل و قال اخیر بر سر انفجار در این تاسیسات، بتواند نام این شرکت را بار دیگر بزرگ جلوه کند.

شاهزاده عبدل عزیز، وزیر انرژی عربستان، در خصوص این عرضه اظهار کرد: تمامی دستورات عرضه اولیه سهام این شرکت و تصمیم‌های متفاوت در این خصوص، بر عهده شاهزاده محمد بن سلمان است و وی تمامی اختیارات آرامکو را بر عهده دارد.

به نظر می‌رسد که مشاوران رتبه بالای سعودی در حال تلاش برای متقاعد کردن صندو‌های بازنشستگی کشوری و صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری برای حضور در این عرضه اولیه هستند و در این میان با مقامات و روسای جمهور کشور‌های مختلف دیدار کرده اند.

مشاوران تا به امروز توانستند سرمایه‌گذار بزرگ سعودی و مالک هتل‌های ریتر کارلتون را راضی کنند تا در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در این عرضه شرکت کند.

هم اکنون در حدود ۲۰ مشاور از کشور‌های مختلف در حال رایزنی برای جلب نظر سهامداران بزرگ برای مشارکت در این عرضه هستند و بیشتر تمرکز آن‌ها بر کشور‌های حوزه خلیج فارس، آسیا و چین است.

مشاوران این عرضه از مشاوران سرمایه‌گذاری بزرگ در دنیا انتخاب شده اند که گلدمن ساکس، سیتی گروپ، جی پی مورگان و .. از جمله بزرگ‌ترین آن‌ها هستند.

تلاش مقامات سعودی برای موفق جلوه دادن این عرضه اولیه، در راستای اهداف محمد بن سلیمان برای اقتصاد غیر وابسته به نفت تا سال ۲۰۳۰ میلادی است. این در حالی است که عرضه اولیه سهام آرامکو از سال ۲۰۱۶ تا به حال به تعوبق افتاده است.

به این ترتیب آرامکو وعده داده که اگر ارزش سهام این شرکت با همان فرض ۲ تریلیون دلار به ثبت برسد در حدود ۷۵ میلیارد دلار سود تقسیم خواهد کرد یعنی هر سهم ۳.۷ درصد سود در میان سهامداران تقسیم خواهد شد.

اگر این عرضه در حدود ۲ تریلیون دلار برای آرامکو تامین مالی کند، در واقع عرضه اولیه آرامکو، بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بازار‌های سهام خواهد شد. به این ترتیب ریاض باید در حدود ۱ تا ۲ درصد از سهام خود را عرضه کند تا در حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون دلار سود کسب کند. اما در نهایت محمد بن سلمان به عرضه اولیه ۵ درصدی از سهام این شرکت راضی شده است.

به نظر می‌رسد سهامداران حقوقی این شرکت با اعلامیه‌ای رسمی به آن دسته از سهامدارانی که در این عرضه اولیه شرکت می‌کنند اعلام داشته اند که عدم کاهش سود سهام این شرکت را تا سال ۲۰۲۴ میلادی تضمین می‌کنند و این ضمانت حتی با تغییر قیمت نفت نیز تغییری نخواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر