بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

ضامن جهانی بورس

خالص ارزش معاملات امروز ۱.۳۴۲ میلیارد تومان بود که نسبت به روز قبل ۶ درصد کاهش داشت.
کد خبر : ۱۹۹۶۶۸

ضامن جهانی بورس

به گزارش بورس نیوز، با آنکه یک ساعت اول معاملات امروز را با ادامه وضعیت رو به کاهش دیروز دنبال کردیم، ولی بعد از ساعت ۱۰ ورق برگشت و شاهد چربش و برتری نسبی طرف تفاضا نسبت به عرضه بودیم.

فروشنده‌های عجول و خسته نیز طی چند روز پیش اقدام به عرضه سهام مورد نظر خویش کرده بودند و بوضوح مشهود بود که به اشباع فروش در کلیت بازار نزدیک شده ایم.

در نیمه دوم وقت معاملات امروز، قیمت سهم‌های بنیادی و سودساز بازار، شیب صعودی به خود گرفت و بهبود جو روانی هم به تغییر روند بازار کمک کرد. در صورت تداوم شرایط فعلی، احتمالا روز شنبه هفته آینده، بازار سبزی خواهیم داشت.

آنچه امروز در بورس تهران گذشت
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در دقایق نخست معاملاتی امروز و تحت تاثیر فضای منفی روز گذشته با تداوم عرضه‌ها در قیمت‌های منفی، ریزش نزدیک به ۶۰۰ واحدی در نیم ساعت نخست را به ثبت رساند. اما حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی در کنار جذاب شدن قیمت برخی نماد‌های بورسی مخصوصا در گروه بانکی با اصلاح متوالی چند روزه، شرایط را عوض کرد. بازگشت تقاضا اگرچه چندان قدرتمند نبود، اما با توجه به کناره‌گیری فروشندگان، تعادل نسبی را در بازار بوجود آورد و در یک ساعت نخست علاوه بر ثبت ارزش معاملات ۴۹۵ میلیارد تومانی، شاهد بازگشت شاخص کل به عدد پایانی روز گذشته و جبران ریزش مختصر صبحگاهی بودیم. معاملات امروز بورس به ویژه از آن جهت حایز اهمیت است که در اکثر گروه‌های سهام، روند‌های یکدست چندان قابل مشاهده نیست. در هر کدام از این گروه‌ها عده‌ای بر مدار مثبت و تعدادی بر مدار منفی سر می‌کنند. در حالی که «وپارس» سنگین‌ترین صف فروش بازار را تجربه می‌کند، نماد «وبملت» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشته است. «خودرو» نماینده گروه خود در فهرست نماد‌های موثر بر رشد شاخص است؛ در حالی که دو خودروساز «خپارس» و «خزامیا» در محدوده منفی سر می‌کنند و «خساپا» بدون تغییر محسوسی در قیمت پایانی به کار خود ادامه می‌دهد.
این موضوع که آیا مثبت و منفی نماد‌ها مطابق با ارزندگی و برتری آن‌هاست یا خیر خود مساله مهمی است که می‌تواند میزان پیشروی بازار بر مدار تحلیل و منطق را مشخص کند. با این وجود این تمایز مسیر در همان مرحله اول می‌تواند نشانه مثبتی از فروکش رفتار هیجانی بازیگران باشد.

جداسازی مسیر بانکی‌ها
یکی از نکات مهم و اساسی در بازگشت آرامش به بازار سهام، برچیده شدن صف‌های فروش در نماد‌های بانکی در روز جاری بود.

سیگنال منفی گرفته شده از دستورالعمل روز یکشنبه بانک مرکزی طبق معمول واکنش سریع سرمایه‌گذاران در روز کاری بعد را در پی داشت، اما تفکیک سهام بانکی از منظر میزان تاثیرپذیری از این دستورالعمل، ابتدا با جمع شدن برخی صف‌های فروش در همان دقایق نخست معاملاتی و سپس با تقویت تقاضا بر اساس اولویت ذهنی سرمایه‌گذاران، آرامش را به گروه بانکی برگرداند. به نحوی که شاخص این صنعت در پایان روز جاری در محدوده مثبت بسته شد.

در این میان پابرجا ماندن صف فروش سنگین نماد بانک پارسیان (علیرغم حجم مناسب خرید و فروش‌ها)، نشان داد که تقسیم‌بندی مناسبی در ذهن سرمایه‌گذاران شکل گرفته است. هرچند این بازگشت قیمت‌ها می‌تواند تحت تاثیر واکنش به سطوح حمایتی قیمتی و خط گیری فعالان بورسی از تحلیل‌های تکنیکالی باشد.

احتیاط در جو مثبت
پس از پشت سر گذاشتن یک ساعت نخست معاملاتی که همزمان با بازگشت تقاضا با ثبت ارزش معاملات نسبتا قابل قبولی همراه بود، قرار گرفتن در مدار مثبت کاهش نسبی ارزش معاملات در ساعات بعدی را در پی داشت. در ساعت ۱۱، ارزش معاملات به رقم ۷۷۰ میلیارد تومان رسید و در ساعت ۱۲، ارزش معاملات هزار میلیارد تومانی را شاهد بودیم که نشان می‌دهد میل به انجام خرید و فروش در محدوده مثبت کاهش یافته است. البته تعطیلی سه روزه بازار سهام در شکل‌گیری چنین فضایی بی تاثیر نیست، اما سایه بلاتکلیفی و نقش موثر آن در خرید و فروش‌های روزانه هنوز هم حرف اول را می‌زند. نکته قابل‌توجه آن است که در حدود یک ماه پیش ارزش معاملات خرد بورس تا سطوح بیش از ۳ هزار میلیارد تومان نیز پیش رفت. فروکش سطح ارزش معاملات اگر چه صعود محسوس قیمت‌ها را دشوارتر می‌سازد می‌تواند مسیر تحلیلی شدن بازار را نیز هموارتر کند.

ضامن جهانی بورس
احتمالا یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که در نیمه دوم سال می‌تواند جهت بازار را مشخص‌تر سازد، روند بازار‌های جهانی است.

پس از یک سال و نیم کشمکش دو غول اقتصادی به نظر می‌رسد گشایش‌هایی در جنگ تجاری در حال رخ دادن است. آخرین اخبار از صرف‌نظر کاخ سفید از برخی تعرفه‌های اعمال شده بر محصولات چینی خبر می‌دهد.

همچنین بلومبرگ گزارش کرده است که دولت آمریکا برخی معافیت‌ها را برای همکاری شرکت‌های امریکایی با «هواوی» در نظر گرفته است. حجم و مقیاس فعالیت‌های «هواوی» سبب شده تا این شرکت به نمادی از روند گفتگو‌ها و تنش‌های دو کشور بدل شود. بر این اساس به نظر می‌رسد قدم‌های مهمی برای نهایی کردن فاز اول توافق موجود برداشته شده است.

کنار رفتن سایه جنگ تجاری از سر بازار‌ها می‌تواند یک مقصد جذاب را برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران فعال کند و آن شرکت‌های کامودیتی‌محور بورسی هستند. شرکت‌هایی که به رغم سطوح مطلوب و جذاب قیمتی به دلیل نگرانی از آینده قیمتی محصولات از روند‌های مشخص قیمتی دور مانده‌اند.

کارنامه امروز بازار
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون «وبملت»، «پارس»، «خودرو»، «فارس»، «شیران»، «نوری» با رشد ۶۵۶ واحدی روبرو شد. بازار مجددا از محدوده‌های منفی با کمک گروه خودرو تغییر جهت داد و شاخص کل بخشی از افت روز گذشته را جبران کرد.

آخرین وضعیت بازار امروز
شاخص کل ۳۰۵,۳۳۳ واحد / میزان تغییر ۶۵۶ واحد مثبت / ارزش بازار ۱۱,۱۳۷,۷۷۸ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۱۲,۳۵۸ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۲.۹۲۶ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
وبملت ۱۴۹ واحد مثبت/ پارس ۱۱۲ واحد مثبت/ وپارس ۹۱ واحد منفی/ خودرو ۶۵ واحد مثبت/ فارس ۶۵ واحد مثبت/ شیران ۵۸ واحد مثبت/ نوری ۵۵ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
ونیروح ۳۵۴.۴ میلیون سهم/ وتجارت ۲۴۱.۲ میلیون سهم/ ونیرو ۱۸۱.۹ میلیون سهم/ وبصادر ۱۳۶.۳ میلیون سهم/ ذوب ۱۲۶.۹ میلیون سهم

روند ارزش معاملات سهامداران خرد بورس تهران
طی معاملات امروز در حدود ۱۰۳۸۰ میلیارد ریال از سهام شرکت‌های مختلف در بازار خرد بورس اوراق بهادار تهران مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز کاری قبل ۸ درصد افت داشته است.

خالص ارزش معاملات امروز ۱.۳۴۲ میلیارد تومان بود که نسبت به روز قبل ۶ درصد کاهش داشت.

حافظ عزیزی نقش _مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

سهامداران با عینک "بنیادی" وارد گود معامله شوند

ارسال نظر