بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
سیستم قیمت گذاری در ایران بر اساس قیمت تمام شده دارو است و این موضوع به نفع سازمان‌های بیمه‌گر و بیماران است، اما توان اقتصادی شرکت‌ها را در مقایسه با رقبای خارجی کاهش می‌دهد.
کد خبر : ۱۹۹۷۲۴

به گزارش بورس نیوز، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سیستم قیمت گذاری در ایران بر اساس قیمت تمام شده دارو است و این موضوع به نفع سازمان‌های بیمه‌گر و بیماران است، اما توان اقتصادی شرکت‌ها را در مقایسه با رقبای خارجی کاهش می‌دهد.

محمدرضا شانه ساز افزود: شرکت‌های رقیب ایران در حوزه داروسازی در سیستم‌های قیمت گذاری خود به شکلی اقدام می‌کنند که در بازاریابی در داخل یا خارج از کشور خود قدرتمندتر از شرکت‌های ایرانی باشند.

وی بیان کرد: بخش زیادی از داروهای تولیدی در کشور در سیستم‌های غیرقانونی به خارج قاچاق می‌شوند و این موضوع را می‌توان به وضوح در بازارهای منطقه مشاهده کرد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: استعداد صادرات دارو به کشورهای منطقه مدیترانه شرقی وجود دارد و برنامه ریزی‌های سازمان غذا و دارو به این سمت حرکت کرده که صادرات دارو به شکل قانونی انجام شود.

شانه ساز درباره علاقه کشورهای منطقه برای استفاده از دانش داروسازی ایران اظهار داشت: وزرای بهداشتی که در جریان شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی به ایران آمده بودند، باورشان نمی‌شد که ایران چه ظرفیتی در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی دارد و می‌گفتند که تولید دارو و تجهیزات پزشکی در ایران بسیار فراتر از انتظار آنها است.

رئیس سازمان غذا و دارو پیش از این نیز در همین رابطه گفته بود: ظرفیت تولید دارو در ایران ۴ تا ۴.۵ برابر نیاز کشور است و در نتیجه به دنبال ایجاد بازارهای جدید هستیم تا هزینه‌های جذب نشده شرکت‌های دارویی ایران کاهش یابد و قیمت دارو برای مصرف کننده‌های داخلی پایین‌تر بیاید.

احمد المنظری، رئیس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نیز پیش از این درباره فرصت صادرات دارو از ایران به کشورهای منطقه به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: فرصت صادرات دارو و انتقال دانش بین ایران با کشورهای منطقه مدیترانه شرقی وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت نیز همواره از این اقدام و همکاری‌های بین کشورها حمایت می‌کند. بیش از ۹۵ درصد داروهای مصرفی در ایران در داخل کشور تولید می‌شود و این موضوع برای ایران افتخارآمیز است و فرصت صادرات دارو برای ایران وجود دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در گفتگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

پشت چشم نازک‌کردن دارویی‌ها

در گفتگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

پشت چشم نازک‌کردن دارویی‌ها

ارسال نظر