بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

جایگزین‌سازی روی خط تولید خودروسازان

سهمیه‌بندی بنزین را در فروش خودروسازان چندان اثرگذار نبوده ضمن آنکه با افزایش نرخ بنزین، احتمالا باید منتظر افزایش نرخ سایر کالاها از جمله افزایش قیمت خودرو هم باشیم.
کد خبر : ۲۰۰۵۷۴

القای تفکر «ما می توانیم»، راهگشای نجات صنعت خودرو

به گزارش بورس نیوز، صنعت خودرو بعد از تحریم های سال گذشته، به تدریج بعضی خودروها همچون ساندرو را از سبد تولیدات خود حذف کرد. اخیرا هم حذف پراید و پژو ۴۰۵ از سبد محصولات سایپا و ایران خودرو جدی شده است.
در این شرایط، مهم‌ترین سوال این است؛ آیا با خودروهای تولیدی موجود، تیراژ تولید و درآمد فروش خودروسازان افت نخواهد کرد؟

ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در شرایط فعلی تحریم‌ها بر روند تولید خودروسازان اثرگذار بوده و خودروسازان باید پراید و پژو ۴۰۵ را از تولید خود حذف کنند  اما؛ شرکت سایپا بر روی پلتفرم پراید، محصولاتی مانند تیبا و ساینا را تولید می‌کند و با تمرکز بر این حوزه می‌تواند سایر محصولات را جایگزین پراید کند.

وی ادامه داد: ایران‌خودرو نیز شرایط مشابهی داشته و امکان جایگزین کردن سمند و پژو۲۰۶ و ... را به‌جای پژو ۴۰۵ دارد بنابراین حذف پراید و پژو۴۰۵ عملا نباید نگرانی برای این دو شرکت خودروساز ایجاد کند.

خلخالی افزود: البته عدم تولید محصولاتی که تولید آن وابسته به واردات باشد، مشکلاتی به دنبال داشته و اثر این موضوع را تا حدی می‌توان در کاهش تولید خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته، مشاهده کرد؛ تیراژ تولید خودروسازان در ۶ماهه اول امسال افت چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته؛ ولی این مشکل ریشه در مسائل کلان‌تر دارد و تنها راهکار در شرایط فعلی برای رفع این مشکل، تمرکز بر داخلی سازی در صنعت خودرو است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: البته داخلی‌سازی قطعاتی که صنعت خودرو به‌واردات آنها وابسته بوده و امری زمان بر است و به نظر می‌رسد هنوز گام جدی در این زمینه برداشته نشده است.

این کارشناس صنعت خودرو، مهم‌ترین دلیل عدم تمرکز صنعت خودرو بر داخلی‌سازی قطعات را ناشی از کمبود نقدینگی دانست و گفت: تمرکز بر داخلی‌سازی قطعات، به دلیل مشکلات کمبود نقدینگی در شرکت‌ها چندان جدی انگاشته نشده استغ البته در ۲ ماه اخیر، تیم مدیریتی جدید در شرکت ایران‌خودرو و شرکت سایپا اقدامات شایسته و مناسبی در راستای تکمیل خودروهای ناقص کف انبار کارخانه‌ها و عرضه آنها به بازار انجام داده اند؛ اما هنوز در زمینه تولید برخی قطعات مانند ترمز ABS و قطعات الکترونیکی پیشرفته خودرو و... در داخل کشور، اگرچه صحبت هایی شده و تصمیماتی اتخاذ گردیده؛ ولی به سبب کمبود نقدینگی هنوز اقدام عملی جدی صورت نگرفته است.

خلخالی اضافه کرد: دومین مانع بر سر راه داخلی سازی صنعت، این است که از سوی شرکای خارجی تفکر «ما نمی‌توانیم» به صنعت خودرو القا شده و صنعت خودروی ما برای توسعه می بایست تفکر «ما می توانیم» را در ذهن مدیران و فعالان این صنعت، جایگزین کند. بهترین اتفاق ممکن برای صنعت خودرو، حضور تیمی از مدیران متعهد، متخصص، آگاه و دلسوز در شرکت ها خواهد بود. صنعت خودروی کشور با نیم قرن قدمت و برخورداری از مزایایی مانند دانش فنی، پتانسیل رشد دارد و مدیران این صنعت باید بتوانند دانش فنی این صنعت را به مزیت اقتصادی تبدیل کنند.

تاثیر سهمیه بندی بنزین بر صنعت خودرو

وی در خاتمه در رابطه با تاثیر سهمیه بندی بنزین بر تقاضای خودرو گفت: سهمیه بندی خودرو در کوتاه مدت بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده و تقاضای خودرو را کاهش خواهد داد. اما نکته اینجا است که هنوز حجم تقاضای خودرو در بازار بر حجم عرضه ها می چربد و حتی در صورت کاهش تقاضای خودرو، فعلا بازار خودرو با وضعیت تعادل در عرضه و تقاضا، فاصله دارد و همچنان تقاضا، بیش از عرضه خواهد بود. بنابراین طرح سهمیه بندی بنزین را در فروش خودروسازان اثرگذار ارزیابی نمی کنم. ضمن اینکه با افزایش نرخ بنزین، احتمالا باید منتظر افزایش نرخ سایر کالاها از جمله افزایش قیمت خودرو هم باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر