بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
مدیرعامل شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

ارزش واقعی «وگستر» چقدر است

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان موفق به پوشش زیان انباشته ۱۷۱ میلیارد ریالی ابتدای دوره سال جاری وتحقق سود انباشته ۶ ماهه منتهی به پایان شهریور ۹۸، به میزان ۲۰ میلیارد ریال شده است.
کد خبر : ۲۰۱۱۲۷


به گزارش بورس نیوز یکی از سهم هایی که در سال جاری بازدهی مطلوبی نصیب سهامداران کرده، سهم شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان بوده است. البته این رشد فقط مختص به قیمت سهم نبود و سودآوری «وگستر» هم رشد چشمگیری نشان می دهد. این شرکت در نیمه نخست امسال با پرش ۳۵۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، سود خالص بیش از ۱۹۱ میلیارد ریالی (به ازای هر سهم ۴۷۹ ریال) محقق کرده است. شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان موفق به پوشش زیان انباشته ۱۷۱ میلیارد ریالی ابتدای دوره سال جاری وتحقق سود انباشته ۶ ماهه منتهی به پایان شهریور ۹۸، به میزان ۲۰ میلیارد ریال شده است.
به همین بهانه خبرنگار بورس نیوز گفتگوی مفصلی با عرفان معماریان مدیرعامل شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان انجام داده که چکیده ای از آن را می خوانید.

دلیل اقبال «وگستر» در ماه های اخیر چیست؟
معماریان: همانطور که قبلا اعلام شده، برابر گزارش صورت های مالی حسابرسی شده ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۶/۳۱ شرکت که در سامانه کدال منتشر شده علیرغم پوشش زیان انباشته ۱۷۲ میلیارد ریالی ابتدای دوره و تحقق سود دوره ۶ ماهه ۱۹۱ میلیارد ریالی ، خالص ارزش دارایی های شرکت ( NAV ) بر اساس آخرین پرتفوی ارائه شده در سامانه کدال برای پایان آبان ماه مبلغ ۱۹۱۷ ریال است که فاصله تقریباً ۲ برابری با قیمت های روز تابلو سهام را نسبت به آن شاهد هستیم.

به همین دلیل در طول ۸ ماه گذشته از ابتدای سال مالی جاری، سهامدار اصلی شرکت (سرمایه گذاری سلیم) جهت کنترل قیمت و جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی سهامداران نسبت به واگذاری و عرضه سهام شرکت وگستر در قیمت های بالای ۲۷۰۰ ریال اقدام کرده است. لذا به نظر می رسد، قیمت های معاملاتی بر اساس قیمت روز معاملات تابلوی سهام شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان، بیانگر ارزش واقعی این شرکت نبوده و دلیل این نوسانات بی منطق، ورود سرمایه گذاران جدید جهت استفاده از پتانسیل های موجود در بازار سهام و کسب منافع از محل بی اطلاعی سهامداران خرد است.

به نظر شما پرتفوی حال حاضر «وگستر»، پتانسیل رشد قیمتی و رسیدن به ارزش واقعی قیمت هر سهم شرکت بر اساس قیمت روز تابلو را ندارد؟

معماریان: توجه به این نکته ضروری است که «وگستر» طی سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ متحمل زیانی معادل ۲۲۰ میلیارد ریال گردیده بود که عمدتاً ناشی از فعالیت های بازرگانی و سود پرداختی ناشی از دریافت تسهیلات بانکی به مبلغ ۲۹۳ میلیارد ریال بوده است.

بنابراین در دوره مدیریت جدید، تمامی دارایی های غیر بورسی و ملکی شرکت واگذار، و مبالغ حاصل از فروش دارایی های مذکور صرف تسویه بدهی های بانکی فوق الذکر شد. در حال حاضر نه تنها این شرکت هیچگونه دارایی ملکی و غیر بورسی ندارد، بلکه دفتر مرکزی شرکت نیز بصورت استیجاری است و ارزش دارایی های شرکت در حال حاضر فقط بر اساس پرتفوی بورسی شرکت ارزیابی می گردد. همان طور که مستحضرید ارزش سهام شرکت های بورسی براساس رونق و یا رکود ایجاد شده در بازار سهام، دچار نوسانات خارج از منطق بازار شده، که در طی ۲ ماهه اخیر نیز به تناوب شاهد آن بوده ایم.

از این رو، چنانچه پرتفوی بورسی «وگستر» را بر اساس قیمت پایانی تابلو سهام در پایان آبانماه قیمت گذاری کنیم، ارزش آن بالغ بر ۷۴۷ میلیارد ریال بوده که در صورت نقد شوندگی آن به قیمت روز تابلو و تحقق کامل اختلاف ریالی موجود در پرتفوی سهام به میزان ۲۴۵ میلیارد ریال، خالص ارزش دارایی ها به ازای هر سهم بر اساس حقوق صاحبان سهام ، حداکثر ۱۹۲۰ ریال خواهد بود.

همچنین یکی از شاخص های ارزیابی قیمت سهام شرکت های سرمایه گذاری نسبت p/nav می باشد که این نسبت برای شرکت وگستر برابربا ۱.۸۶ است که نسبت بالایی بوده و بیانگر عدم تطبیق قیمت سهام با ارزش فعلی آن در بازار سرمایه است..

شایان توجه است که اختلاف ریالی مثبت در پرتفوی سهام شرکت های سرمایه گذاری معمولاً حالت بالقوه داشته و در طی زمان و شرایط خاصی امکان شناسایی آن بطور کامل میسر است .

توصیه ای برای سهامداران دارید؟

معماریان: قیمت های روز تابلو نماد «وگستر» از نظر اینجانب حباب بوده و در صورت عدم توجه سرمایه گذاران محترم به این مطلب، امکان زیان آنها در این سرمایه گذاری وجود دارد. سرمایه گذاری در بازار سرمایه، می بایستی بر اساس تحلیل های بنیادی و بررسی صورت های مالی شرکت های سرمایه پذیر صورت پذیرفته و از جو روانی ایجاد شده در بازار اجتناب گردد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد سنگین سودآوری این سرمایه‌گذار ثبت شد؛

سهم بالای "وگستر" از فروش سرمایه‌گذاری‌‌ها

مدیر عامل شرکت "گسترش سرمایه گذاری ایرانیان" هشدار داد؛

به صدا درآمدن زنگ خطر در "وگستر"

ارسال نظر