بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

رشد نامتوازن بازار و سهم های جامانده

دلایلی که برای رشد بعضی سهم ها مطرح می شود، چندان موجه نیست.
کد خبر : ۲۰۱۱۸۰

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل چند وقتی است که در همین محدوده های فعلی در جا می زند و تحرک خاصی ندارد. این در حالی است که هنوز بسیاری از سهم های بزرگ بازار متناسب با رشد ارزش دارایی ها و نیز افزایش سودآوری شان، رشد نکرده اند.
با توجه به صحبت های روز گذشته مقام معظم رهبری و توصیه به هدایت سرمایه های مردم به بازارهای مولد از جمله بورس، به نظر می رسد بازار سرمایه روزهای خوبی پیش رو خواهد داشت و انتخاب گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری، اهمیت بسیار دارد.

احسان مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه و پیش بینی روند آتی بیان کرد: تمامی سهم های بازار سرمایه، رشد متوازنی تجربه نکرده اند و عمدتا شرکت هایی مورد توجه فعالان بازار قرار دارند که از سرمایه پایینی برخوردار هستند. دلایلی هم که برای رشد بعضی سهم ها مطرح می شود، چندان موجه نیست.

وی افزود: گروهی از سهم های مورد اقبال، سهم شرکت هایی هستند که مترصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها هستند؛ در حالی که افزایش سرمایه از این محل تاثیری بر رشد سودآوری شرکت ها ندارد و صرفا به اصلاح ساختار ترازنامه و تسهیل روند دریافت تسهیلات بانکی کمک می کند.

مرادی در توصیه به سهامداران گفت: به سهامداران توصیه می شود با دقت بیشتری اقدام به انتخاب سهم و معامله کنند. بسیاری از سهم های ارزنده بازار که نسبت P/E پایینی هم دارند، مورد توجه سهامداران قرار ندارند و بالعکس بعضی سهم ها که از لحاظ بنیادی وضعیت مناسبی ندارند، رشد زیادی نشان می دهند.

وی اضافه کرد: شرکت ها موظف هستند اطلاع رسانی کافی و شفاف در خصوص وضعیت مالی انجام دهند و نهاد نظارتی هم حتما نظارت کافی بر روند اطلاع رسانی شرکت ها و نیز انجام معاملات دارند و اگر ظن دستکاری قیمت در سهمی داشته باشند، برخورد خواهد شد. با در نظر گرفتن این موارد اگر سهامداران برای خرید سهم های پرریسک اقدام می‌کنند، باید مسوولیت ضرر و زیان احتمالی را هم بپذیرند. البته بهتر است سازمان بورس در کنفرانس های اطلاع رسانی شرکت ها مشارکت بیشتری داشته باشد و سوالات بیشتر و مناسب تری پاسخ داده شود.

معرفی گزینه های معقول برای سرمایه گذاری

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: برای سرمایه گذاری میان مدت سهم های بسیار مناسبی وجود دارد. در گروه فلزات اساسی و پتروشیمی، سهم های با P/E پایین که در مجامع هم سود مناسبی تقسیم خواهند، گزینه های معقولی برای سرمایه گذاری خواهند بود. ولی متاسفانه بازار فعلا اقبالی به این سهم ها ندارد. در نظر داشته باشید با توجه به نسبت های P/E پایین این سهم ها و مقایسه آن با P/E برخی سهم های کوچک بازار، دغدغه احتمال افت فروش شرکت ها در نتیجه تحریم، دلیل مناسبی برای بی توجهی سهامداران نیست.

 

گروه بانکی

مرادی در رابطه با پیش بینی وضعیت گروه بانکی گفت: بانک ها امسال به لحاظ عملیاتی وضعیت بهتری دارند. بهای تمام شده پول در بانک ها حدود ۵ درصد کاهش داشته و فعالیت عملیاتی بانک ها به سمت سودآوری حرکت کرده است. اگرچه گروه بانکی بعد از بخشنامه بانک مرکزی در مورد تجدید ارزیابی بانک ها تحت تاثیر قرار گرفت؛ اما معتقدم فارغ از بحث تجدید ارزیابی دارایی ها، سهم بانک هایی مانند بانک صادرات و تجارت و ملت به سبب بهبود وضعیت عملیاتی پتانسیل رشد دارند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تأیید سود ۳ ریالی "بانک صادرات" توسط حسابرس؛

منابع ارزان "وبصادر" وزنه درآمد‌ها را سنگین‌تر کرد

گزارش عملکرد روزانه بازار سرمایه؛

ساز ناکوک زدن تیول داران

سیاهی دوده‌های این شرکت کم شد؛

"شکربن" و بازی نرخ‌ها

ارسال نظر