بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
نوبت به "همراه" رسید، آسمان تپید؛

ساز ناکوک دولت در گوش "همراه اول"

در شرایطی که در مدت اخیر افزایش نرخ‌ها یاررسان شرکت‌ها برای فرار از زیان بود، دست برخی همچون "همراه اول" از نرخ‌های جدید کوتاه ماند و دولت اجازه افزایش نرخ نداد که خود سوالی بزرگ برای سهامداران این شرکت است!
کد خبر : ۲۰۱۳۹۷

ساز ناکوک دولت در گوش

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، رکود تورمی حاکم بر فضای اقتصادی موجب کند شدن گردش چرخ تولید و فروش بنگاه‌ها و شرکت‌ها شده است. از همین رو، شاهد بودیم که اغلب صنایع و شرکت‌ها مجوز افزایش نرخ محصولات خود را از دولت گرفتند و کاستی مقدار تولید و فروش را با افزایش نرخ‌های فروش جبران کردند.

بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به خوبی نشان می‌دهد که نمودار نرخ‌های فروش در مسیر صعود حرکت کرده و به این طریق، اجازه نمود شدید رکود در صورت‌های مالی شرکت‌ها داده نشد. در واقع، افزایش درآمد بسیاری از شرکت‌ها در سال گذشته و مدت سپری شده از سال جاری، مدیون رشد نرخ‌ها است که در غیر این صورت، بسیاری از صنایع و بنگاه‌ها به زیر کشیده می‌شدند.

ساز ناکوک دولت در گوش

در این میان، دست برخی شرکت‌ها از نرخ‌های جدید کوتاه ماند و دولت اجازه افزایش نرخ نداد؛ از جمله این شرکت‌ها می‌توان به «ارتباطات سیار ایران (همراه اول)» اشاره کرد.

سهامدار عمده «همراه اول» مدت‌ها است که به دنبال مجوز افزایش نرخ رفته اما؛ دولت این اجازه را تاکنون نداده است؛ چرا که دولت معتقد است شرکت توسعه اعتماد مبین، «مخابرات ایران» که «همراه اول» را در زیرمجموعه خود دارد، را ارزان خریده و ارزش این شرکت در آن زمان بیش از رقم خریداری شده بود. از همین رو، در دوره‌های اخیر نرخ تلفن ثابت و همراه تغییر چندانی نداشته است.

این در حالی است که نرخ آب، برق و گاز در مقایسه با نرخ تلفن ثابت در این مدت رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند.

ساز ناکوک دولت در گوش

در اواخر اسفند ماه سال ۹۷ دولت مقرر کرد تا بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۹۸ سالانه به میزان ۷ درصد افزایش یابد. به این ترتیب، بهای برق مصرفی خانگی به‌طور متوسط در مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم مناطق گرمسیر ۲۲۷۱ ریال و در ماه‌های گرم مناطق گرمسیر ۱۹۲۱ ریال تعیین شد. این در حالی است که در سال ۸۸ (زمان خصوصی سازی مخابرات) متوسط نرخ برق مصرفی خانگی ۱۲۹ ریال بود.

باید توجه داشت که این گونه کشمکش‌ها فضای کسب و کار را مخدوش می‌کند و زیرساخت‌ها کارایی لازم را از دست خواهند داد.

با همه این اوصاف و بدون افزایش نرخ‌های قابل توجه، «همراه اول» توانسته با گسترش فعالیت‌های خود، در دوره‌های مالی اخیر درآمد‌های خود را افزایش دهد و در تمام سال‌ها چند گام رو به جلو حرکت کند. با توجه به تحقق ۱۰۰ هزار میلیارد ریال درآمد در ۷ ماهه نخست سال جاری، انتظار می‌رود تا پایان سال به راحتی بتواند رکورد سودسازی خود را بشکند و به درآمدی بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال دست یابد.

ساز ناکوک دولت در گوش

حال تصور کنید اگر دولت همانند سایر بنگاه‌ها و شرکت ها، مجوز افزایش نرخ به "همراه اول" اعطا کند، درآمدزایی و سودآوری شرکت با شیب تندی رو به بالا حرکت خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فضای باز صعود برای این سهم؛

آیا "همراه" درست قیمت‌گذاری شده است؟

روند افزایشی درآمد‌های در سال ۱۳۹۸ ادامه دارد؛

رشد پیوسته درآمد‌های ماهیانه "همراه"

در دوره یک ماهه منتهی به آذرماه؛

درآمد "همراه" بیش از ۱۳ میلیارد ریال شد

ارسال نظر